Gå til innhold
Arkivverket

[#14689] Ole Andreas Cruickshank, Wilhelmine Dorothea Støcker, Theodor Ragnvald


Gjest Eiliv Cruickshank Ranum
 Del

Recommended Posts

Gjest Eiliv Cruickshank Ranum

Er det noen 'der ute' som kan hjelpe? Den 2 .mars 1851 ble Ole Andreas født i Stod, Nord-Trøndelag (u.e.) Hans far var ungkarl T(h)omas Cruickshank født i Aberdeen, og moren var pige Margrethe Pernille Olsdtr. Indbrynpl. født i Stod. Etter dette er Ole Andreas ikke å finne. Faren T(h)omas slo seg ned som byggmester i Vardø i 1859. Fra en slektsforsker i Steinkjer fikk jeg opplyst at Ole Andreas var sykelig og døde tidlig, uten at det ble vist til noen kilde. Etter 8 år med leting blir jeg gjort oppmerksom på dåp nr. 24 i kirkebok for Vadø i 1872: 'Født 01.06.1872, døpt 09.06 1872 Theodor Ragnvald. Far: Ungkarl Ole Andreas Cruickshank, før omreisende Skjærskiper, men i sommer matros paa en Nowaja Semlja-farer og pige Wilhemine Christiana Dorothea Støcken (Stoechen), der følger sin fader, der er omreisende Skjærskiper.' Ingen årstall for foreldrenes fødsel ei heller faddere er nevnt i kirkeboken. Jeg har forsøkt å følge sporet Støcker og havner da blant 'de reisende', men kommer heller ikke der videre. Spørmålet som jeg sitter igjen med blir da: Er dette ”min” Ole Andreas som har stått opp fra det døde etter 21 år. Og i så fall: Hvordan skal jeg få vite mer om disse menneskene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg kan ikke hjelpe med noen opplysninger om slekt, men undres på om ikke ordet 'Skjærskiper' er feil. Det er trolig skjærsliper som er yrket. Det var personer som reiste rundt og slipte kniver og sakser o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiliv Cruickshank Ranum

At det skal være skjærsliper og ikke skjærskiper var det første som falt meg inn også, men for sikkerhets skyld fikk jeg Statsarkivet i Trømsø til å bekrefte hele innførelsen. Svaret derfra bekreftet skjærskiper. Ganske sikkert skal det være skjærsliper, men en skrivefeil kan vel muligens være årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Jeg har ikke noe nytt å komme med, men Jonny Mydlands liste over reisende grupper og etternavn forekommer det et snarlikt navn, Chrugchang. Jeg vet ikke mer om dette navnet, men om du,Eiliv meiler meg, kan du få Jonny Mydland sin meil-adresse. Han vet mye om de fleste reisendeslekter.Min adresse er akill@telia.commvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiliv Cruickshank Ranum

Hei Åse! Takk for din interesse. Navnet Chrugchang har hatt min interesse i lang tid og jeg tror jeg har sporet dem alle fra Mo i Rana via Inderøy og Trondheim til Canada. Riktig nok finnes det en Teodor Ragnvald Olsen født i 1872, men hans foreldre var Kristian og Marie Olsen, altså ikke 'min' Theodor Ragnsvald. Jonny Mydland har jeg vært i kontakt med flere ganger. Ingen av delene har ført meg nærmere målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Da vet du sikkert at dette etternavnet skrives på mange forskjellige måter. Det var sikkert ikke lett for 'tellern' å få alle bokstavene på rett plass. Jeg fant forresten en Tomas Alfred Tomasen Cruickshank på Tranøy i Troms. Han var gjeter på gården Nygård. Født i 1863 i Vardø.Jeg ble også intressert i Wilhelmina Christiania Støcken, ettersom hun er av reisende. Vi er noen stykker som holder på å samle inn materiale der man siden kan søke på reisendeslekt. Så alle opplysninger er velkomne.mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiliv Cruickshank Ranum

Hei Åse! Tomas Alfred Meir Tomassen Cruickshank er kjent, men han forsvinner sporløst etter sin gjetergjerning på Nygård i Espenes. Skal se hva jeg kan finne om frøken Støcken og sende det over til deg.Hei Inger Lise! Takk for Hendrik August Krogskjank. Han er helt ny for meg og må sjekkes videre - hvis mulig. Det er da helt utrolig hvor mange forskjellige måter dette navnet kan skrives på. Dette var den 22. variasjonen jeg har sett. Takk til dere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.