Gå til innhold
Arkivverket

[#14690] Kilder om fødselsopplysninger fra ca. 1705-1732


Gjest Magnus Klausmark
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnus Klausmark

Jeg lurer på om det er noen 'god' kilde jeg kan bruke får og finne fødselsdatoen til Ludvig Bischoff som bodde i Bergen, fra ca. 1704 til 1732 da han døde. Hvilken kilde er fin og bruke her (jeg spør siden jeg er mest vant til kirkebøker, og 'den lette varianten')... Og finnes det noe skifte etter øltapper og vertshus-holder Ludvig Bischoff som døde i 1732?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fødselsdatoen kan nok bli vanskelig å finne, selv i dåpslistene fra 1600-tallet ville man normalt nøye seg med bare dåpsdato. Og her var personen født i Tyskland, slik at vi i hvert fall ikke i norske kilder kan regne med å finne fødselsdato.Skiftet etter Ludvig Henrich Bischoff ble holdt i Bergen 27. november 1732.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I tyske kilder - som det jo handler om her - kan du finne fødselsdatoer i f eks konfirmasjonslistene, andre lister satt opp i forbindelse med kirkelige handlinger, skolemanntall, skifter (og testamenter, 'Willen') etter slektninger, f eks foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.