Gå til innhold
Arkivverket

[#14698] Sande (Vestfold) - Begravelse ? Vielse - 1863 - kan noen gjøre oppslag ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Mange av Sandes kirkebøker er digitalisert. Noen har gjort en kjempejobb. Likevel tror jeg det finnes 'huller' i materialet. (bl.a. ingen vielser for 1863) - Min 2X tippoldefar Ole Bentsen blir siste (?) gang far i Sande i Vestfold 6 aug 1853 -sønnen Bernhard blir født. Moren (og Ole Bentsens kone) heter Helle Antonette Hansdatter. (Ole og Helle Antonettes vielse finner sted i Sande 14 jan 1853). Jeg har imidlertid ikke funnet Ole Bentsen begravet - Helle Antonette Hansdatter blir viet 2. gang (?) 23 des 1863 til Anders Pedersen (Dette i følge IGI) - kan noen gjøre et oppslag for meg i Sande, og sjekke om Helle er enke ved denne vielsen i 1863? Dersom noen finner Ole Bentsens begravelse, blir jeg også takknemlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Paul Thode

I følge kirkeboken, protokol nr 4, side-273, nr 21, gifter Ungkar Anders Pedersen, Simenstad, 29 år, seg 1863-12-29, med Helle A. Hansdtr, enke, 29 år, Bonden. Brudens far er Hans Knemb(ved Svelvik). Forlovere er: Jørgen Strand og Johan på By. Første lysning var 1863-11-11. Bruden vacc: 1841 og brudg.: 1838. Det er nok riktig at noe må ha falt ut, og vi skal sjekke det opp for å korrigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tusen takk !!! Nå mangler jeg bare dødsfallet og begravelsen til tipp-tippoldefar Ole Bentsen - Tror nokså bestemt han døde i Sande 1853 - 1863. Finnes det 'huller' i de digitaliserte begravelseslistene for Sande ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Inger J Elsebø

Jeg leter forgjeves etter giftemålet til Anders Pedersen og Helle A Hansdatter i de digitaliserte kirkebøkene for Sande. Skulle gjerne fått bekreftet om Peder Andersen er far til Anders, og Anders eventuelt bror til min oldemor Ingeborg Kirstine Pedersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Som det fremgår av diskusjonen ovenfor så har nevnte vielse falt ut fra den digitaliserte versjonen. Jeg har fortsatt et håp om at noen skal finne begravelsen til Ole Bentsen i Sande 1853-1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Hei! Jeg har kikket i kirkeboken for Sande, døde. Det var en utrolig liten og utydlig skrift( presten må ha spart på arkene :)31 juli 1855 Inderst Ole Bentsen 35 år (utydelig, Bondeneiet??)Jeg skal gå igjennom det igjen i kveld, for å se om jeg kan tyde stedsnavnet og datoer bedre.Sitter med en gammel videograf, den får jeg ikke forstørret noe med. Mvh Solfrid Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Den av Solfrid omtalte kandidat er trolig den samme som er registrert slik i DP av RHK Sande:'1855 Sande 31 06 1855 05 08 1855 Ole Arntsen Lægdslem M 35 Aar Bondeneiet'Dette betyr at noe er feil et eller annet sted.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

SolfridHjertelig ! - jeg velger å (foreløpig) slå meg til ro med at det vrikelig er min tipp-tippoldefar du har funnet brgravelsen til i 1855. Takk !Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg har store problemer med å tyde denne bittelille skriften,men har gjort et forsøk:Født 6 aug. døpt 4 sept. 1853 Bernhard Ægte Ole Bentsen og hustru Elen ?A..? faddere: Dorthe nilsdatter bondenejet, Maren? karine? B.. (Bentsdatter?) ,Gran? ... ... Bondenejet, Christopher Bentsen, gran? og Christopher Pedersen Bondenejet. Vaksinerede 26 juli 1854 Bernhard 1 år Far: Ole Bentsen. Ægteviede 1853 14 eller 4 Januar enkemand(?) Ole Bentsen Bondenejet (33 år)og pigen Helle Antonette Hansdatter Bondenejet(20 år).Brudgommens føde og oppholdssted: føde...Egeberg(?) nå på Bondenejet Brudens fødested: konen i Skouger(?)Brudgommens faders navn: bent Olsen L(?).. brudens faders navn: Hans August??? (Augustiniusen??) Forlovernes navne og oppholdssted: Halvor Knutsen Bonden og Jacob Olsen Lerum? (Leret??) Om nogen af dem har været givt før, og hvob er opphørt, samt om lovligt stifte(?) er holdt: Her står det noe uleselig, noe kan tyde på en attest av 11 november.Jeg er redd dette er litt for dårlig, men jeg klarer altså ikke å tyde dette bedre.Kanskje noen andre har mulighet til å sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg mener det står at Ole Bentsen døde 31 juli og ikke juni.(Folio 282,Linje 13)begravet 5 august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger J Elsebø

Solfrid. Kan du se hvem som er oppført som far til Anders Pedersen ved hans giftemål, ref innlegg 2 over. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Jeg synes ikke det ligner på S i Simenstad, men hvis det er det som står på 'Føde og oppholdsted' ,så står det samme her: Peder Simenstad.Jeg ønsker at andre går igjennom det som jeg har funnet, da jeg vil ha bekreftet/avkreftet dette. Fryktelig knotete å tyde så liten skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.