Gå til innhold
Arkivverket

[#14702] Ingeborg Olsdtr. f. 1810 i Lindås, Hordaland


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Leter etter foreldrene til Ingeborg Olsdtr. f. 1810 i Lindås. Hun ble gift med Hans Jacobsen Fjellanger f. 1798 i Lindås. De fikk datteren Marta 11. juli 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

I Family Search finner jeg en Marthe Hansen som er født 11. juli 1843 og døpt den 16. juli 1843. i Lindås. Her er far Hans Jacobsen og mor Kari Larsdtr. Det er samme fødselsdato som jeg har, men en annen mor. Kanskje er det Kari Larsdtr. sine foreldre jeg leter etter. Trenger litt hjelp til å finne hvilken av mødrene som er rett og foreldrene til moren. Kan noen hjelpe????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det er muligt at ved å låne boke Nils Hjelmtveit i si tid skreiv, om etter og garder i Alenfit, så kan du kansje finne løsningen. Selv fant jeg noe i denne boken i mitt arbeid etter gamle slekter i samme område. Dersom du sender over nettadr.di til odlando@online.no så skal jeg forsøke å hjelpe til med opplysninger, når jeg er inne og arbeider med disse distriktene i Nordhordland. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Dersom det er Kari Larsdtr. du leitar etter, kan eg kanskje bidra litt. Ho kjem frå garden Hetlehovde i Lindås, og var f. 20.11.1803, som nr. 3 i ein søskenflokk på 12. Gift 1826 med Hans Jakobsen Fjellanger Far hennar var Lars Olsen Hetlehovde, f. 1766, d. 1845 (Hastig bortkaldet, uten forutgående varsel)Han vart i 1793 gift 1. g. med Brita Jakobsdtr. Grimstad, f. 1764, d. 1809, g. 2. g. 1810 med Pernille Jakobsdtr. Fjellanger, f. 1786, d. 1866Dette iflg. notat som eg fekk frå Martinus Ones i 1978Hetlehovde og Fjellanger høyrer til den delen av Lindås sokn der bygdeboka framleis er under arbeid. Grimstad er omtala i bygdebok for Lindås som omfattar Lygra og Hundvin sokner For Hetlehovde har eg ein del meir opplysningar om det skulle vera av interesse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Tusen takk for opplysninger. Fikk Kari Larsdtr. og Hans Jakobsen Fjellanger en datter Marta 1843-1910? Har du muligheter for å sjekke dette? Jeg har fra andre i slekten fått oppgitt Ingeborg Olsdtr. som mor, men siden jeg fant Kari Larsdtr. i Family Search fikk jeg ikke bekreftet hvem som er mor til Marta. Mvh Tove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norvald Halland

Eg har desverre ikkje tilgang til kyrkjebøker for Lindås for den aktuelle perioden, og det står heller ikkje meir i dei notatar som eg har. (Er det forresten nokon som jobbar med å leggja fleire kyrkjebøker for Lindås ut digitalt?) Folketeljinga for 1865 for Fjellanger indikerar at Ingeborg Olsdtr. er andre kona til Hans Jakobsen, men vi treng jo eit vigselsår for å vita om det er ho som er mor til di Marta Kanskje er det nokon som anledning til å finna ut av dette?mvh Norvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Kyrkjeboka for presten i Lindås, A 10, 1842-1853, listene over døypte opplyser at Marthe, fødd 11. juli og døypt 16. juli 1843 var dotter av Grdbr. Hans Jacobs. og Kari Larsdtr Fjeldanger. Som faddrar er desse nemnd: Hans Hansen, Johannes Tollevsen, Lars Olsen, Kari Ellevsdtr, Agothe Jacobsdtr, alle af Fjeldanger.Kyrkjebok for presten i Lindås, A 8, 1823-1836, listene over vigde gjev desse opplysningane om ein vigsel i 1826: den 24de Juny 1826, ble Uk. Hans Jacobsen og Pigen Kari Larsdtr vigde. Han var fødd på Fielanger og ho på lille Hofde. Han var 28 år og son av Jacob Peders. Ho var 23 år og dotter av Lars Olsen. Forlovarar var Aschild Olsen og Bottel Gunders. Fielanger. Det var altså første ekteskapet til begge to.Kyrkjebok for presten i Lindås, A 5, 1791-1813, viser at dåpen til Karj Larsdtr vart stadfesta den 20de November 1803. Ho var dotter av Lars Olsen og Britha Jacobsdtr lille-Hovde. Fadrar var: Ole Hansen Grimstad, Magne Monsen Fannebust, Ole Arnesen Yttre-Ejde, Jacob Grimstads kone Maria Larsdtr og Ole Ejdes kone Britha Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.