Gå til innhold
Arkivverket

[#14703] Prillarguri og slektskretsen hennes


Gjest Lars Løberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løberg

Foredraget 'Prillarguri og slektskretsen hennes' holdes på Riksarkivet, torsdag 24. april etter NSFs årsmøte. Foredraget er åpent også for ikke-medlemmer. Tentativ tid: kl 19:15. (Årsmøtet 18:30).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du får en mailversjon så snart jeg har redigert den.Foredraget inneholdt følgende element: - Gjennomgang av primærkildene (1612/13) for skottetoget - Gjennomgang av viktige sekundærkilder (1661-1782) for skottetoget - Gjennomgang av primærkilder (1833-42) for Prillarguri.Jeg tar ikke stilling til hvorvidt det finnes en historisk kjerne bak tradisjonen om Prillarguri, her finnes det ulike oppfatninger. Konklusjonen er likevel at det for en slektshistoriker er umulig å føre noen form for identifikasjonsbevis for en faktisk opphavskvinne til tradisjonen, og at det derfor følgelig også er umulig å påvise etterslekt eller sette henne inn i en familiesammenheng.Foredraget vil bli referert i Genealogen og/eller på NSFs hjemmeside www.genealogi.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg hadde ikke mulighet til å være til stede på foredraget, og håper det kommer i trykk i Genealogen eller NSHT, eventuelt på nett, så snart som mulig! Per B. Lilje (per.lilje@astro.uio.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.