Gå til innhold
Arkivverket

[#14707] Røstad og Vik(g)eraunet gårder, Lade-Strinden


Gjest Lars-chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars-chr. Hansen

Vet noen om det er finnes bygdebøker eller annen gardsdokumentasjon fra Lade i Strinden for perioden 1750-1825? Jeg er ute etter gårdene Røstad og Vik(g)eraunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Lars!Strinda bygdebok (3 bind), utgitt første gang 1939, fotografisk opptrykk 1974. Du kan sikkert få lånt den på et bibliotek. Jeg har den dessverre ikke.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit berg

I bygdebok for Bratsberg står det ganske mye om Røstad på den tiden du nevner. I bygdebøkene for Strinda er både Røstad og Vikeraunet er nevnt, men det står veldig lite om folkene på gårdene. jeg har disse bøkene, kan se etter for deg.Mvh. Margit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Christian Hansen

Takk igjen Astrid. Skal bestille boken i morgen på bibl. Margit, hvis det finnes info på følgende personer og evt. aner så er det flott. Røstad: Min 2tippoldefar Hans Pedersen Røstad(f.?), sønn av Peder Olsen(f. 1776 Røstad) og Guru Larsdotter, var som etternavnet tilsier bruker/bonde på Røstad. Peder Olsen står også oppført på Røstad. Peder Olsens foreldre, var de også fra den gården? FINNES DET MER OM DENNE SLEKTEN? All annen info om denne gården er av m. stor interesse da dette er min direkte farslinje. Da jeg fant frem til min tippoldefar Lars Andreas Hansen(f. 6/6 1827), sønn av Hans Pedersen Røstad, i kirkebok for lade 1827, sto følgende faddere: Karen og Bereth Loholdt, Gunder Steentrøen, GunhilD og Bendix Vigeraunet og Ole Siim.Vigaraunet: Her er jeg veldig i tvil om navn, men mener at Hans Pedersen Røstad sin kone Andrea Larsdatter(f. 1790) kom fra denne gården som datter av Lars Andersen og Randi Andersdatter Høgseth. Igjen er jeg meget interessert i info om denne gården for perioden 1750-1825.Hvis dette blir for mye pes for deg så kan jeg jo låne bøkene på b.teket !!Lars Chr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Hei Lars. Det er mulig du har dette klart, men nevner at de personer du har nevnt er å finne i FT for 1810. Peder og Guru -Ole og Berit på Røstad, Strinden. Lars og Randi og Andrea på Vigaraunet, Strinden. Det er en gård ved navn Høyset på Byneset? I Sognedalen/ Støren er det en Gynild? Vis de to siste kan være avskrevet feil fra deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Berg

Det er nok Røstad på Lade du er ute etter, i den boka jeg har er det Røstad på Strinda som er omtalt, så desverre kan jeg ikke hjelpe deg. I Strinda bygdebok er Røstad (Lade) og Vikaraunet omtalt, men ingen ting om de som budde der.Margit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Så mye slekt som du ser ut til å ha i Trondheim og Strinda, så burde du skaffe deg Trondheim byleksikon (ett bind), Kunnskapsforlaget 1996. Dette ble utgitt til byens 1000 - årsjubileum i 1997 og inneholder mye om steder og gårder, personer, bedrifter og annen virksomhet (Erichsens konditori f. eks.) samt en kort oversikt over byens historie. Jeg har i hvert fall hatt stor glede av dette.Videre anbefaler jeg Trondheimskartet 2002 (utenpå er et bilde av Trondheim sett fra Nedre Elvehavn) Dette er både detaljkart og oversiktkart, og du finner de plasser du har din slekt på.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du søker på Norgesglasset Lenke etter Røstad i ST så finner du en gård i Bratsberg og en annen like ved Litlvatnet (vestre del av Jonsvatnet). Denne siste er omtrent nabogården til Vikaraunet ...For å presisere det så er både Røstad & Vikeraunet _i_ Lade sokn _i_ Strinden prestegjeld, og dermed de som er omtalt i Strinden bygdebok. Dersom Marit (7) med PÅ Lade mener dagens Ladehalvøy så er nok det ikke riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.