Gå til innhold
Arkivverket

[#14708] Til N.Dakota 1905


Gjest Hege Dåpan
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Dåpan

Den 31.mars 1905 dro Peter Ludvigsen fra Aremark med skipet Angelo til N.Dakota. Kan noen hjelpe meg med å finne ham 'over there'? Han ble født 3.5.1886 i Ørje (Aremark) sønn av Johan Ludvig Petersen og Karen Johanne Gundersdtr. På forhånd takk. Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge skipsmanifestet (se Ellis Island) skulle han til sin onkel Julius Pettersen i Edinburg, North Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1930 U.S. Federal Census - Wisconsin - Douglas - Superior - District 28Peter Ludvigson 43 år, Norway. Jeg kan ikke tyde yrke, men han jobber på 'rail road'.'Wife' 42 år, NorwayHan har 2 jenter, Dorthe og Beatrice, på henholdsvis 15 og 17 år, og deretter og 4 sønnerLeif 13 årSig 18 årKenneth 9 årClarence 11 årBarna som er 18,17, og 13 år er oppført som født i N.Dakota. De andre i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dersom dette er den Peter du leter etter bor han og familien på samme sted i 1920, og det står i censusen at han kom i 1907. Yrke 'steelworker, railroad'.-----Kona heter Dorthea.En datter Alma på 10 år som er født i Norge.Sønn Sigvald på 8 år, født i N.Dakota.Datter Petra på 4 (?) år, født i ND.Datter Dorthy 5 år, født i Wisconsin.Sønn Leif 3 1/2 år, født i N.Dakota.Sønnen Clarense 1 år født i Wisconsin.-----Dorthea og Alma kom over i 1917 (kan være 1912), så Alma er nok hennes datter fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke Her er Peter i 1900 sammen med sine foreldre og søsken. Ingen av navnene går igjen så om det er den rette Peter jeg har funnet kan jeg ikke si med 100% sikkerhet. det er iallefall ingen andre kandidater.-----Dorthea og Alma skulle kanskje med litt ekstra innsats være mulig å søke opp i emigrantprotokollene i 1912 eller 1917 +/-.------Forøvrig ser familien ut til å ha flakket litt mellom Wisconsin og N.Dakota, sikkert i embets medfør iom. at han var med på å bygge jernbane.-----Kanksje dette er 3 av barna, utdrag av SSDISigvald LUDVIGSONBirth Date: 30 Sep 1911,Death Date: Aug 1981Social Security Number: 391-10-0024State or Territory Where Number Was Issued: WisconsinDeath Residence Localities,ZIP Code: 54880 Localities: Superior, Douglas, WisconsinDeath Benefit Localities,Zip Code: 54880 Localities: Superior, Douglas, Wisconsin-----Clarence LUDVIGSONBirth Date: 1 Dec 1918,Death Date: 3 Mar 1994Social Security Number: 399-05-6335State or Territory Where Number Was Issued: WisconsinDeath Residence Localities,ZIP Code: 89503 Localities: 1. Lawton, Washoe, Nevada2.Reno, Washoe, Nevada3.Washington, Washoe, Nevada-----Kenneth LUDVIGSONBirth Date: 16 Oct 1920, Death Date: 6 Dec 1993Social Security Number: 477-09-0980State or Territory Where Number Was Issued: MinnesotaDeath Residence Localities, ZIP Code: 98277 Localities: 1.Ault Field, Island, Washington 2.Oak Harbor, Island, Washington-----
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bra Nina, det ser ut til å være riktig familie.Alma er sikkert Dorthea's datter fra en utenomekteskapelig forbindelse. En titt i kirkebøkene fra ND der de bodde vil nok bekrefte hvor han er fra, også Dorthea og dattera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Takk for svar! Det er nok riktig Peter. I klokkerboken over udflyttet (Aremark-Østfold) står det; arb.ungk. Peter Ludvigsen Ørje f.1886 reiste 17.3.1905 til Amerika. Og jeg finner ham da immigrert fra oslo 31.3.1905.Hva da med det at han kom i 1907?Og hvordan er det mulig å få tatt en titt i kirkebøkene i ND? Mvh.Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Peter Ludvigsens onkel Julius Pettersen ankommer Ellis Island med familie (kone Olga, barn Astrid og Ingeborg) 19. mai 1902 med skipet Cymric fra Liverpool. Deres destinasjon er Edinburg, N. D.At census 1920 angir Peters ankomstår til 1907, kan være en unøyaktighet. Finner ham kun 1905 på Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hege, har sett på to filmer fra Walsh County ND hvor Edinburg ligger men ikke noe resultat. I 1920 bor det heller ingen Julius Pettersen i Edinburg.Det er imidlertid mange kirker i området. Skriv eller ring til:Walsh County Clerk, Courthouse, 600 Cooper Ave, Grafton ND 58237. Tlf.701-352-0350. Spør etter Peter Ludvigsens ekteskap med Dorthea og fødsel til sønnen Sigvald 1911, og hvilken kirke som ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Selv om jeg ikke kan hjelpe til med å finne de ettersøkte personene vil jeg komme med noen supplerende opplysninger. Grunnen til denne 'innblanding' er at jeg i oktober 1999 besøkte småbyen Edinburg i Walsh county. Jeg var da på leting etter gravminner etter slektninger som slo seg ned nær Edinburg i 1888. Edinburg er en typisk søvning (og 'døende')prærieby - neppe med flere enn 100 innbyggere nå -ved hovedjernbanen fra Grand Forks og nordvestover. Det mest markerte i byen er den store kornsiloen, Grain elevator. Jeg besøkte også kirkegården like uten for byen. Det er riktig at det er/var flere lutherske kirker i området, som i stor grad ble bosatt av norske innvandrere. Det er kirker i Edinburg, Park River, Hvideso (opprinnelig Kviteseid) og Hoople, samt Union og Milton litt nord for Edinburg.Med vennlig hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Onkel Julius har flyttet litt på seg i 1920-----1920 U.S. Census • North Dakota • McLean • Cremerville • ED# 114Julius (nat. 1913)53 år, hustru Olga og datteren Astrid på 19 år er oppført på adressen.-----1930 U.S. Federal Census - North Dakota - McLean -Cremerville - District 11De bor på samme sted, men barna ser ut til å ha flyttet. Nå har de kun en leieboer. Peter Amundsen (??) 47 år boende hos seg.-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vet det Per Tore, og det er enda flere men jeg bare begynte på de som hadde noe med Edinburg å gjøre. Det var Immanuel evangelisk luthersk menighet, St. Pauli menighet, Garfield menighet 2 mil syd,og Hvidesø menighet 7 mil nordøst.Det var tilsammen 45 menihgeter/prekepladser (ikke samtidig og ikke alle hadde kirke)i Walsh County, har selv vært i området. Til Nina, jeg vet at onkelen flyttet på seg. Problemet nå er å finne ut hvor Peter og Dorthea giftet seg. Det er litt for mange kirkbøker å bla igjennom så et spørsmål til county clerken i Walsh vil klargjøre noe. Kankje en må over til Grand Forks County???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Tusen takk for all hjelp!Jeg skal prøve å skrive til USA så får vi se hva som da dukker opp av opplysninger. Mvh.Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.