Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Barbara Lose

[#14710] Kirkebok Viede i Bragernes / Drammen, Buskerud - oppslag

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Maren Kirstine Amundsen (f. ca. 1816 i Bragernes) giftet seg med Peder Christensen fra Kålstad i Holla / Telemark 18.11.1838 i Bragernes. Har noen tilgang på kirkeboka over viede i Bragernes? Jeg er spesielt interessert i opplysninger om Maren Kirstines foreldre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Ved vielsen i Bragernes i 1838 er Maren Kirstine Amundsen oppgitt å være 22 år gammel, og datter av Arve Amundsen.Maren Kistine Amundsen, 15 1/2 år gammel, ble konfirmert i Bragernes 29. april 1832. Foreldre: Hjulmager Arve Amundsen og Elen Gulbrandsdtr. (Bragernes kirkebok III-1, s. 59)Maren Kistine, født 15. september 1816, døpt 11. oktober samme år i Bragernes. Foreldre: Hjulmager Arve Amundsen og Elen Gulbrandsdtr. (Bragernes kirkebok I-7, s. 59) Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Tusen hjertelig takk, Else, for inngående svar!Mvh. Barbara L.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Else, kan jeg be deg om et oppslag til i Bragernes kirkebok for dåpte?Jeg visste ikke hvem som var Marens mor og jeg gikk ut fra at Marens far hetet ArNe Amundsen Derfor var det viktig å få vite det rette fornavnet ArVe. Så klarte jeg å finne hans vielse med Elen Gulbrandsdatter i Sørum/Akershus og svært mange av hennes aner fra Sørum og Fet (alt via Familysearch).Men jeg har fremdeles vanskelig å finne ut hvor Arve var fra. Familysearch gir informasjoner om 8 barn født i Bragernes, Drammen med foreldre Arve Amundsen eller Arne Amundsen (feil igjen) og Elen Gulbrandsdtr:1. Maren Kistin Arvesen, dåpt 11.10.18162. Andrea Arnesen, dåpt 16.4.18183. Johanne Cornelia Arnesen, dåpt 9.6.18204. Gabriel Adolf Arnesen, dåpt 5.7.18225. Gabriel Adolf Arnesen, dåpt 16.5.18246. Hans Christian Arvesen, dåpt 8.9.18267. Henriette Emilie Arnesen, dåpt 24.5.18298. Anthonette Elisa Arvesen, dåpt 22.6.1832Det er jo mulig at opplysninger om foreldre på dåpsbarn er mer utførlige i kirkeboka fra 1832 enn fra 1816. Kan du nok sjekke hvilke informasjoner er å finne ved Anthonettes dåp?Dessuten kan det være nyttig å få vite navn på faddere ved dåpen til Arves førstebarn Maren Kistine. Mora Elen Gulbrandsdatter er jo fra Akershus - så kanskje faddere er alle fra Arves siden.Mvh. Barbara Lose

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Hallo, Barbara! Ja, jeg skal se etter disse så snart jeg får anledning! God helg! Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Hei, Else!Det ser ut som gåten er løst!Jeg hadde mistanken at Arve Amundsen var fra Holla i Telemark (hans svigersøn var derfra).Via google fant jeg en digitaliserte utgave av Arne Johan Gjermundsens SKIFTEREGISTER FOR HOLLA Nedre Telemark ( Lenke ) med et fint Arvelaterregister:Tre 'Anunds' som arvelater --- Under skiftet etter Anund Hansen fra Nedre Vipeto (1802) står at han hadde en sønn Arve Amundsen, 21 år --- og skiftet etter Anunds enke Kirsti Arvesdatter (1817) forteller: eldeste sønn Arve Anundsen som har 'bosat sig som Hjulmager i Drammen'Denne kilden inneholder nok mye mer opplysninger om Arves forfedre. Heisan !!!Hilsen og god helg! Barbara Lose

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Hei! Fint at du fant dette så fort. Ha en fortsatt god helg (her på Kongsberg faller snøen for øyeblikket. Veldig morsomt!) Mvh Else B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Hei, Barbara! Jeg har jo Arve Anundsen fra Holla i mitt register, men hadde ikke tenkt på at han kunne være den samme som Arve(Arne) Amundsen! Jeg har slekten hans bakover i Holla i 5-6 generasjoner, men det er kanskje morsommere for deg å finne dem selv?Står navnet til Arves far nevnt ved giftermålet?Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Hei, Laila, så har vi felles slektninger igjen?Jeg gjengir alt jeg har funnet ut om Arve Anundsen og hans aner:Arve Anundsen Nedre Vipeto f. 1781, d. ??, gift 17.10.1815 i Sørum, Akershus.......[Dessverre vet jeg ikke om navnet til Arves far er nevnt ved giftermålet; ikke noen bruker kunne gjøre et oppslag i kirkeboka for viede fra Sørum -- tema 14809.]-------- Arves foreldre:Annund Hansen Nedre Vipeto, f. ???, konf.1773, d. 1802, gift 8.9.1776 med Kirsten Arvesdtr Holden, f. 1754, konf. 1771, d. 27.4.1817 --------Arves besteforeldre:Hans Anundsen Fen, f. 1725, konf. 1746, d. ???, gift 1739 med Karen Halvorsdtr Hvaløen, f. 1720, konf. 1737, d. ???Arve Olsen Søve, f. 1725, konf. 1743, d. 1764, gift 15.4.1748 med Helvig Thomasdtr Gunnerud, f. 1725, konf. 174o, d. 21.1.1808 --------Arves Oldeforeldre:Anund Aadnesen Fen, f.1662 (som søn av Aadne Anundsen og Kirsten Sørensdtr), d. 1746, gift med Katrine Michelsen Bruun, f. 5.9.1690 (som søn av Michel Bruun), d. 1744Halvor Olsen Hvaløen, gift 1777719 med Karen Gundersdtr RommenæsOle Arvesen (???), f. 1684, d.1745, og Ingebor Andersdtr (Søve ???), f. 1690, d. 1755Thomas Andersen Gunnerud, f. 1699, d. 1745, gift 1722 med enken Maren Jonsdtr (???), f. 1701----------Nå lurer jeg på om Ingebor Andersdatter (Søve ??) er datter av Anders Stenulfsen og Kirsti Tollevsdatter, som er nevnt i Skifteregisteret for Holla under Søve - Hans Tygessen død - ...Anm LBK: I originalen står det 'Kirsti Larsnæs' som er nok er en feilskriving for 'Kirsti Torsnæs' ;-)Kirsti er vel Datter av Kirsti Tygesdtr Torsnæs, f.1658, d. 5.2.1701, Hans Tygessens halvsøster.--------------Det var virkelig morsomt å klikke seg gjennom DAs kildene for Holla og å kombinere det med Familysearch. Men nå tror jeg at jeg har utnyttet alle resurser som er tilgenglig for meg. Derfor var jeg svært takknemlig for evtl. tilføyelser eller korrekturer.Hilsen Barbara Lose

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Et spørsmål til: Den gamle prestegjeldsgrensen på Holden/Holla er vel ikke identisk med dagens grensen mellom Nome og Skien?Det er litt forvirrende at det finnes to garder på navn Hvala på det topografiske kartet 'Nordagutu': 1. sør for Kolstad og 2. vest for Valebø på den andere siden av Nordsjøen. Valebø område hørte vel også under Holla i gamle dager? Mvh. Barbara Lose

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Denne gangen er slektskapet svært fjernt- våre felles slektninger er besteforeldre til Karen Gundersdatter Romnes. Jeg tror du har funnet fram til de riktige menneskene. Når det gjelder Ingeborg Andersdatter, er det veldig mye som tyder på at du har rett i at Anders Stenulfsen og Kirsti Tollevsdatter er hennes foreldre, men jeg har ikke funnet et virkelig bevis på at de er det. Ingeborg døde forresten ikke i 1755 - da var det skifte etter Ole Arvesen - men i 1767.Holla kirkebok nr. 1, begr. 1767 nr. 31: Ingebor Andersdr. Søndre Holden gl. 78 aar og 26 Dage ved Holden Festa Visitat. Mariae.(= 2. juli)Jeg sender min liste med e-post, det blir for mye å sette inn her.Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Hei, Laila!Det ser ut som om vi skrev våre innlegg samtidlig i går ;-)Tusen hjertelig takk for Arve Anundsens aneliste som jeg fikk med e-post. Mitt spørsmål om gardene Hvala er jo faktisk besvart i denne lista ( Nr. 10. Halvar Olsen fra 'Hvala nordre i Valebo' )Bare nok én uklarhet ang. Karen Halvorsdtr Hvala, Valøya, Vipeto (DA Viede i Holla): År 1739: Hans øv. Vibeto giftet seg med Karen Halvorsdtr Valøen (trol 8.sep)År 1751: Hans Anunsen giftet seg med MAREN Halvorsdtr WibetoeJeg trodde Hans øv. Vibeto var identisk med Hans Anunsen og at han var gift to ganger - med Karen og Maren Halvorsdtr, kanskje søstre (selv om Familysearch forteller at Hans Anunsen og Karen Halvorsdtr giftet seg i 1751). Men nå ser jeg den samme versjonen i din liste. Da er det vel slik at 'Maren' er en feilskriving hos DA, og så var det vel Karen Halvorsdtr som giftet seg to ganger - med Hans ???sen fra Øvre Vipeto i 1739 og med Hans Anunsen Fen i 1751?Takk for hjelpen igjen og hilsen - Barbara Lose

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Laila Kornstad

Maren er en avskriftsfeil av Darrud. Det står helt tydelig Karen i kirkeboka. Det er Karen som er gift to ganger, først med Hans Evensen og så med Hans Anundsen.Den første Hans var på Vipeto øvre, og der var også Karen og den andre Hans til ca 1770, da de flyttet til Vipeto nedre. I Holla I står det at Karen er datter til Halvor Simensen på Vipeto nedre, men det er helt feil, for han ble født 2 år etter Karen!Hilsen Laila Kornstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Takk skal du ha for forklaringen! Hilsen Barbara Lose

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.