Gå til innhold
Arkivverket

[#14713] Ellen Marie og Maren Elida Hansen Myer fra Moss til USA.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Er det noen som kan hjelpe meg med og finne søstrene Ellen Marie og Maren Elida Hansen Meyer og når de reiste fra Norge og når de ankom New York. Dette er hva jeg har. Maren Elida Meyer reiste den 9/3 1906 til New York med båten Oscar den 2 men og finne henner på Ellis island er umulig. Ellen Marie Myer bor i Brokklyn, New York i 1910 når hennes bror Josef Hansen Myer kommer til NY. Hun er da nevnt som Marie Meyer men når reiste hun til NY og når ankom hun? Josef har jeg funnet ankommer Ellis Island 8 Mai 1910.Er det noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Drar det enda en bror over i 1906?-----[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=183367&fulle=true&spraak=n>Lenke Den 29.juni 1906 drar Johan Wilhelm Meyer fra Moss til New York. 22 år, maskindreier og ugift. Det kan jo hende at denne Ellen Marie står registrert med Hanssen i protokollen.-----Josef som drar 27.mai 1910 Lenke-----Og Maren Elida som drar 9. mars 1906 Lenke-----Kan dette være Marie?10.mars 1910 drar tjenstepiken Marie Meyer fra Kristiania til New York. Hennes bosted er Amerika, men oppgis å skulle på besøk (??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I følge folketellingen for Moss 1900 stemmer det at Ellen Marie Hansen er født i 1882, og at hun også hadde en bror som het Josef. Hva med den siste søsteren Ruth? Emigrerte hun også?Her er iallefall den Marie Meyer som dro fra Kritsiania i mars 1910 ved ankomst Ellis Island. Se manifest linje 21 Lenke Som du ser han hun vært over både i 1905 og 1909. Hun skal til 'Friend Mrs. Sten i Brooklyn' . Marie ser ut til å dra sammen med Ruth Olson også fra Moss. Hun skal til sin onkel Dahl i Boston.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Elida Meyer, 25 år, ankommer Ellis Island den 21.mars 1906. Se manifest linje 29 LenkeHun skal til vennen Mr. Tollefsen. Adressen må du nesten tolke selv. Elida ser ut til å ha hatt selskap av Johan A. Pedersen fra Moss på overfarten.Deres veier skilles i New York.-----Ad innlegg 5 ; Ellen Marie hadde forresten blitt en del år yngre på overfarten.Hun dro fra Kristiania som 28-åring og ankom Amerika som 20 år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Nina. Takk for all hjelpen du har gitt meg.Jeg visste ikke når disse søskene var født, jeg skal til statsarkivet i Oslo i dag og leite etter deres fødsler og dåp. Jeg er heller ikke sikker på hvor mange søsken det er av dem.Jeg vet bare at deres far hvar Cornelius Hansen Meyer fra Moss.Jeg har fra andre våt vite at de hadde en bror ved navnet Josef, han klarte jeg og finne selv men de and,Ellen Marie og Maren Elida var helt umulige for meg og finne.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Elida skulle i 1906 til friend Tollefsen i Newport, Rhode Island.Men, Jorunn, hva er det du egentlig lurer på? er det etterkommere, eller trengte du bare hjelp til å finne emigrasjonen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da Josef ankommer i 1910, skal han til sin søster Marie Meyer i 734-4 ave. i Brooklyn, NY.Den Marie Meyer som ankommer Ellis Island i April 1910, og som skal til sin friend Sten, skal til samme adresse, så det er uten tvil rett frøken!Da bør det være mulig å finne henne i 1910. Får ikke sjekket dette før jeg kommer tilbake til steinrøysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk for all hjelp Nina og Laila.Det jeg ønsket hjelp til var og finne når de reiste fra Norge og når de ankom Ellis Island men jeg sier ikke nei takk til litt hjelp til og finne dem i 1920 tellingen heller, montro om de da fremdeles bor i New York og har etterkommere?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.