Gå til innhold
Arkivverket

[#14716] Tore Sivertsen, til Ankenes i 1826, men hvor fra?


Gjest Bjørg Rudlang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Rudlang

Tore Sivertsen skal være født omkring 1802. Han er registrert innflyttet i Ankenes 1826 og jeg tror det står: Ungkar Tore Sivertson Fornæs 30 år, tjenestedreng af Olerdalen (evt. Oherdalen e.l.).Tore gifter seg i 1829 med Karen Kirstina Willumsd. Næss (født i Trondheim, konfirmert i Ankenes) og nevnes da som Thor Sivertsen, 27 år. Jeg har registrert to barn: Ane Margrethe i 1829 og Willia(?) Sirena i 1831. Når Ane Margrethe gifter seg i 1852 kalles faren Thore Sivatsen Moe, Emmenestangen.Tore dør noen år etter og Karen Kirstina gifter seg på nytt i 1841 med Elias Johannesen Moe (kanskje er det grunnen til at Tore kalles Moe ved datterens giftemål). Jeg har ikke funnet begravelsen til Tore i kirkeboken, men har kanskje ikke lett nøye nok.Er det noen her som kjenner denne familien eller som har noe ide om hvor Tore kan komme fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er to Fornes-gårder i Ballangen kommune (ikke langt fra Narvik), den ene med postadresse Ballangen, og den andre Revelsøy. Det vil vel være naturlig å starte søket der. Da kona hans er konfirmert i området, så det er vel sannsynlig at han har truffet henne der oppe, og ikke i Trøndelag, der det forøvrig også finnes Fornes-gårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Takk skal du ha!Da vil jeg helst tro at han tok tjeneste på en av Fornes-gårdene. Det store spørsmålet er så hvor 'Olerdalen' ligger (jeg er veldig usikker på om jeg har tydet navnet riktig, men 'O' og 'dalen' er jeg sikker på). Jeg finner ikke noe sted/gård som kan passe i nabo-kommunene. Jeg vet det finnes et sted som heter Olderdalen i Kåfjord i Troms, men er usikker på om det er Lyngen eller Karlsøy. I 1801 finner jeg en Sivert, 25 år og ugift på Storsteinnes i Lyngen. Det er det beste 'sporet' jeg har så langt, så jeg får følge opp det.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg tolker det som Skordalen, Stordalen, Skardalen.Se også FT 1801 115 Christians Lombs Lombs Schamsdalen . Der er det en Thore Syversen 10 år. Ved innflytting i 1826 står han som 30 år, også ved død tyder det på 1794. Han kan kanskje finnes i FT 1801. Det er noen kandidater i Trøndelag også med alder under 10 år. Det kan bli mange varianter av for og etternavn å søke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Arnstein: Jeg har heller ikke noe særlig tro på at han er fra Lyngen, men skal likevel sjekke ved leilighet. Takk for tipset om Sivert Ingebrigtsen fra Hitteren. Hans-Petter: Som jeg sa er jeg usikker på om jeg har tolket riktig. Dessuten er det et halvt år siden jeg noterte dette. Du virker sikker på at navnet begynner med S? Da åpner det seg mange nye muligheter.Når det gjelder Tores alder har jeg stolt mest på det som ble oppgitt ved vielsen i 1829, nemlig 27 år. Jeg ser du har funnet Tores død. Dette er info jeg ikke har så kanskje du kan fortelle meg hva det står. Takk for hjelp begge to. Jeg går ut ifra at det kom folk fra hele kysten til Ofoten, så jeg har nok et stort område å lete i.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg er rimelig sikker på første bokstav S. Thor Sivertsøn begravet 15 April 1832 38 år. Druknet. Søen. Folk kom til Ofoten fra store deler av kysten, i tillegg en del fra nordre delen av Østerdalen og Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Norsk stedsfortegnelse' med postadresser fra 1973:Skardalen = poststed i Kåfjord. Skardal = gård i Bodø, postadr Valosen. Skardal = gård i Ibestad, postadr Engenes. Skardal = gård i Målselv, postadr Moen!! Skordalen = gård i Stjørdal, postadr Skatval. Skamsdalen = gård i Lom, postadr Bøverdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ved hjelp av FS finner jeg Thore Sivertsen døpt 25.12.1791 i Lom - foreldre er Siver Siversen og Thoro Thoresdtr. Men det blir gift en Thore Syversen i Lom både i 1815 og i 1823, så jeg antar at han forble hjemme i Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå skal jeg snart gi meg, men på gården Lund i Meldal er det i 1801 en Thore Siversen, 5 år, foreldre Sivert Larsen og Ane Thoresdtr. Her kan det være en oppkalling av Thores første datter.En annen som bør undersøkes er Tore Siversen, 7 år, på gården Foldalen i Øvre Foldals sokn, foreldre er Siver Evensen og Ragnild Toresdtr. Foldalen kan ha blitt til noe lignende nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Ja, dette ser ut til å bli en stor oppgave å finne ut av. Jeg får være systematisk og sette opp en liste, og deretter gjøre en prioritering på den. Takk skal du ha for det du har lett opp, Arnstein. Og takk til deg også, Hans-Petter, for info om Tores begravelse. Jeg tror jeg nå bør kikke litt mer på innflyttede på den tiden Tore kom, han kan jo ha kommet sammen med noen.Og det finnes vel muligens et skifte, hvor det kan være flere opplysninger. Man må jo være optimist :-)Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Jeg har ikke funnet skifte, hverken på Tore Sivertsen, Karen Willumsdtr eller hennes 2 andre ektemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

2 andre ektemenn???? Jeg kjenner bake til Tore Sivertsen (1829) og Elias Johannesen (1841). Hvem var den tredje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Ole Magnusen, født 1812 på Voss, viet 1/11-1833 i Evenes, død 16/10-1837. 2 barn, Tore Andreas f 13/5-1834 og Hanna Birgitta f 12/5-1836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.