Gå til innhold
Arkivverket

[#14720] Helge Eugenius Amundsen Lyngved


Gjest Kristin Lyngved
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Lyngved

Jeg tror Helge ble født i Narvik 16.04 1890 han flyttet til skandsen på Askøy utenfor Bergen . Der giftet han seg med ingeborg Nilsdtr. Er det noen som vet noe mer om Helge sin familie i Narvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til tross for mange ulike søk har jeg ikke funnet ham i FT 1900. Det finnes en Helge Amundsen f. 1890 i Nordre Aurdal, men det vel langt unna Narvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den karen har vi vore borti før. Du finn han ikkje på DA, truleg avdi dei ikkje har fått 'ekstralistene' til 1900-teljinga frå RHD. Men på RHD finn du han saman med mora som er sjukepleier: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1855&kenr=007c&bnr=0010&ln=00>LenkeEin annan stad finn du òg faren, som var fødd i Lom:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Bjørn Davidsen:Det forklarer saken, og jeg lærte noe nytt. Gjelder dette bare 1900 - tellinga, og er det da slik at man stort sett vil finne de manglende personer på RHD - for hele landet? Hva er egentlig disse ekstralistene, som jeg altså har hørt om før, men egentlig ikke vet hva er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det heiter visst ikkje 'ekstralistene', men 'ekstrahushaldningar', og det gjeld berre dei som RHD har hatt hand om. Meir om dette kan du lese på ei lenke frå hovudsida til 1900-teljinga. Der har Lars Nygaard i RA skrive utførleg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Takk for svarene! Det var i Brettesnæs Helge var født. Ligger det i vågan? I så fall finner jeg vel foreldrene vigde der og? Betyr det som står i den tellingen at han var enebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Jeg er litt usikker på dette her,Han het Ole Amundsen lyngved og jeg er ikke helt sikker på om han kommer fra en gård som heter 'Lyngved nord i stuen'. Hansine Heter Hansine Martine. Jeg har funnet en Hansine Hansen i Tromsø ,men hun er født i 1850. Jeg vet at de bodde i 'Brettesnæs' da de fikk Helge,men jeg finner ikke det stedet . Det er jo også en Ole A. Lyngved i Kristiania. men han er født 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Har du feler opplysninger som du ikke har oppgitt? Hvor har du hennes fulle navn fra? Når finner du Ole A. i Xiania?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Du finner i alle fall en Ola Amundsson f. 1841 på Systugu Lyngve i Garmo sokn i Lom, se Bygdabok for Lom bd. 1 s. 258. Ola fikk utfl. attest fra Lom til Hadsel i 1869.Foreldra til Ola var Amund Jonsson f. 1814 på garden, g.m. Karen Jensdtr. Skjeldrup Tronhus f. 1809 på Sørem i Vågå, d. 1846. Amund emigr. til USA i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du er sikker på Martine så har FS IGI HANSINE MARTINE KRISTOFFERSEN Christening: 25 NOV 1849 Tromso, Far: CHRISTOPHER SIVERTSEN Mor: MARTA ANDERSDR Du må nok sjekke KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Er det ikke noen steder det går an å finne Døypte i vågan 1890 +-. Der vil det vel stå hvem foreldrene er. Det er en Ole Amundsen som er født i 1841 i lom som var tjeneste dreng på 'Lyngved Nord i stuen', men da må jo han 'tatt' Lyngved navnet der fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Den Ola Amundsson som var tjenestedreng i Nordistugu Lyngve i 1865 er uten tvil den samme som jeg nevte i innlegg 13. Faren, Amund - som var enkemann i 1865 - bodde da på et mindre nabobruk, Øvre Runningi, med føderåd, se: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60514&variabel=0&postnr=427&fulle=true&spraak=n>LenkeSom du ser var Amund 'samboer' med Johanne Arnesdtr., De fikk en sønn i 1867, og reiste samme året til USA, der de gifta seg. I 1880 finner du de her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Men hvorfor heter han no Ola Amundson og ikke Ole Amundsen,og hvor er da Hansine Martine? Jeg har fått tilsendt en dåpsatest for Helge og der står de to som foreldre men det står ikke noe etternavn på Hansine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Lyngved

Jeg har funnet familien til Amund og Johannah i Minisota på Family Search.Har de noen andre tellinger enn 1880? Prøver å finne familiene til barna deres men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram. Ps. Takk for hjelpen jeg får!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ola, fordi Ole er den danske forma og i bygdesamfunn som Lom var navnet alltid Ola.Navnet på mor til Ola oppgav jeg i innlegg 13. Du kan låne inn bygdeboka for Lom så finner du rimelig fullstendige opplysninger.Eskapadene til Ola utafor Lom kan jeg ikke hjelpe særskilt med (giftermål og barnedåp). Men det er relativt enkelt å låne inn mikrofilm av kirkeboka for Narvik og finne dåpen i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.