Gå til innhold
Arkivverket

[#14722] Alle har et søskenbarn på Gjøvik?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg har ikke det, men min mor hadde det - de finnes der i 1900:LenkeAgnete Olsen - eller Agnete Olausdatter som hun het som ugift - var søster av min morfar Teodor Olausen. Deres foreldre var Olaus Olsen, sannsynligvis født i Christiania, men oppvokst på Løten, og Kari Knutsdatter fra Etnedal. Det var flere søsken: Ole Christian (utvandret muligens til USA),Jørgine (i 1900 bosatt i Søndre Aurdal), Karoline (død i Fåberg 1900), Karen (utvandret??), Olava (i 1900 i Vang i Hedmark).Min morfar Teodor Olausen ble født 1873 i Vardal, konfirmert 1888 i Biri, og dro til Trondheim, gikk i bikkenslagerlære og flyttet til Stjørdal i 1896. Første gang han besøkte sin slekt 'sørafor' var året før han døde i 1950!Av FT 1900 kan man se at en av Agnetes sønner var født i Trondheim i 1890. Derfor tror jeg at min morfar må ha dratt til T.heim sammen med sin søster og familie. Jeg kan som barn også huske å ha sett et fotografi av Agnete, og jeg vet han hadde hadde brevkontakt med noen i sin familie.Jeg er her interessert i etterslekt etter Agnete, eventuelt andre søsken, for den vet jeg lite og ingenting om.Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Astrid.Jeg vet ikke hva du har av informasjon fra før,men prøver meg på et lite svar til deg.Olaus Christian Olsen ble viet i Vardal krk. 07.04.1858. Brudgommen 28 år, fødested Leuten. (Løten) Brudgommens bosted Brusveen. Brudgommens far: Ole Christophersen.Bruden Kari Knudsdatter er 24 år, fødested Søndre Aurdal. Brudens far: Knud Halstensen.Forlovere er: Anders og Christian N. Begge med bosted Kopperud.Agnete Emilie f. 13.11.1856 blir døpt som 'uægte' 25.01.1857. Faren Olaus bosted: Brusveen, Moren Karis bosted: Rambækeie.Jeg finner Olave f. 30.11.1871, som blir døpt i Vardal krk. 28.01.1872. Foreldrene har bosted Bergseie, og Olaus har status som Inderst.Theodor f. 31.12.1873, blir døpt 08.02.1874. Foreldrene har bosted Kolbergseie. Farens og morens slektsnavn Hoel. Olaus har status som husmann.Marie f. 16.03.1876, blir døpt i Vardal krk. 05.06.1876. Foreldrene har bosted Skaarstadeie. Olaus har status som Inderst.Det er kanskje din Theodor som i FT 1900 bor i Nedre Stjørdalen på grd. Bernhards minde. Født 1873 Værdal! (Vardal), sm.m sin kone Pauline B. Olausen f. 1873 Aasen-Frosten og deres datter Alvild Kasbara Olausen f. 29.09.1900. Theodor er blikkenslager ved fabrikk.Det er kanskje moren Kari Knudsdatter som i FT 1900 befinner seg som enke på gården Bjørklund i Biri. Hun er dagarbeiderske med vask, baking, spinning og strikking.Ha en god dag. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tenker først og fremst på etterslekten, fordi det som er å finne på Slekthistorielaget om min morfars 'forhistorie' har jeg allerede. Takk likevel for interesse og bryderi.Jeg kan jo like godt tilføye mer av det jeg vet:To av de barna som du nevner født i Vardal, Agnete Emilie og Marie, døde som spebarn. Familien bodde i FT 1865 som innerster på Carlsborg i Land. Av øvrige søsken Agnete, Jørgine, Karoline, Karen født i Land, Ole Christian i Etnedal. Fødestedene for disse har jeg fra folketellingene. I FT 1875 bodde familien i Vardal, og barna var delvis fattigunderstøttet. Olaus Olsen døde som 'fattiglem' i 1876 ('omkom ved at drukne'). Jeg har fulgt dem videre til Redalen og Biri hvor altså kari Knudsdatter var i 1900.Jeg vet litt mer om Agnetes barn egentlig. Sønnene Adolf og Oscar utvandret til USA i 1910, og i Adressebok for Gjøvik 1942 finnes det en Agnete Olsen pensjonist og en Martin Olsen blikkenslager uten at jeg kan si noe om at disse er de som finnes i FT 1900.Min morfar hadde kontakt med sin mor og sine søstre Agnete og Olava. De var de eneste jeg hadde hørt navnet på før jeg begynte med slektsgransking. Dette er slekt som min morfar oppsøkte ca 60 år etter at han flyttet fra Vardal, og som ingen av oss har sett. Ifølge min mor skulle det ha vært en del slekt på Raufoss som min morfar besøkte. Ellers vet jeg ingen navn på dem han besøkte, og de jeg kunne ha spurt, er for lengst døde.Etternavnet Hoel har jeg sett bare to ganger i kirkebøkene for Vardal, og jeg er kommet til at det sannsynligvis var en plass de bodde (Holen) på mens de var i Land. Min morfar brukte som ganske ung navnet Skøyen - det var der han bodde da han ble konfirmert i Biri i 1888. Min mor ble døpt med dette navnet.Mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Olaus Olsen og Kari Knudsdatter med fem barn bodde på Stubberud i FT 1875 for Vardal. Ole Christian Olausen var på Sogstad som 'tyende' og Agnete Olausdatter befant seg på Søndre Aamodt:LenkeHun er omtalt som 'søsterdatter', men jeg har aldri klart å finne ut - selv om dette skulle være feil for 'brordatter' - at det var noe slektskap mellom henne og de øvrige på plassen. Pernille Pedersdatter (gift med Ole Danielsen)var sannsynligvis fadder på søsteren Olava, men er ikke beslektet. Dette er også et mysterium.Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Astrid Ryen

Dette er den andre av min morfars søstre hvis etterslekt jeg ikke vet noe om Lenke.Olava var den som var nærmest min morfar i alder, og som jeg vet han hadde noe kontakt med. Hun ble konfirmert i Vardal i 1886, og må være flyttet derfra like etter dette - muligens til Vang i H, hvor hun ble gift i 1896.Jeg TROR Olava og hennes familie senere flyttet til Gjøvik, men noe sikkert vet jeg ikke. Håper fortsatt på å få noe respons på dette.MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Astrid! Olava reiste nok ikke til Gjøvik. Hun døde i Vang i barselseng 16-10-1905 på Dalfarmeneie. Lars og Olave bodde på Dalfarmenstua ca 1896-1906.Lars var dagarbeider. Olava og Lars har disse barna: Kristine f .Blæstadeie 11-4-1893 død ca 1917 i Oslo gift med svenske et barn. Petra f Dalfareneie 7-2-1897 d 1974 gm Bertrand Johansen bodde på Hamar. Olaug f Dalfarmen 26-8-1899 gm Johan Jensen og de bor i Vang. Ole f Dalfarmen 25-10-1901 kirketjener i Eidsberg gm Ellen. Lina f Dalfarmen 12-11-1903 gm Petter Dahl bor på Hamar. Oliv f Dalfarmen 9-10-1905- D 16-10-1905. LArs ble gift på nytt med i 1907 med Helga Søby. Lars døde 23-9-1949. Håper dette er til nytte og at du har noe og jobbe videre med.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tusen takk, Mai Britt. Dette var flott, og det er absolutt noe å arbeide videre med. Den Olava jeg hørte snakk om som barn, kunne ha vært Olava, datter til den andre søsteren Agnethe og Nils Olsen (se lenken i innlegg 1). Det er så lenge siden jeg fikk dette fortalt at jeg sikkert husker feil. Men at det var en Olava, er jeg sikker på.En tilleggsopplysning angående Agnethe på Gjøvik. Det finnes en digitalisert adressebok 1942 for Gjøvik på Slektshistorielaget. Der har jeg funnet en Agnethe Olsen, pensjonist, i Englandsveien 10 (muligens min bestefars søster?). I Tordenskjolds gt 1 bodde en Martin Olsen, blikkenslager (sønn av Niels og Agnete?), og Olava Olsen, syerske. Denne Olava kunne være søsten av Martin eller hans kone for den del. Vet noen der ute noe om disse, så er jeg svært glad for en tilbakemelding.Et ønske om en god jul fra Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Britt Husom

Hei Astrid! Jeg kan ikke hjelpe deg på Gjøvik for der er jeg ikke kjent, men jeg får holde meg i Vang. Du har sikkert når Olava giftet seg i Vang.Jeg skriver det ned så er det ingen tvil om Olava. Lars Olsen f Thorhaug i Løten g 27-12-1896 dagarb Dalfarmen Vang far Ole Larsen Møller. Olava Olausdatter bosted Li fødested Bergseie i Vardal f 28-1-1872 konf 28-9-1886 far Olaus Kristian Olsen inderst bosted Bergseie Jeg ser at det ikke helt stemmer med kirkeboka i Vardal men her er ingen tvil. Jeg kan ikke se noen av søskna er faddere på ungene.Jeg tittet på dødsfallet og der sto det at hun døde av barsel og årebetendelse og at hun var fra Vardal og skulle være født 1871. Du kan også låne Vangsboka g.nr 178-194 det står om dem der.Side 452-453.Der er også bilde av Lars Olsen og kone 2.God jul til deg også.Vennlig hilsenMai Britt Husom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, jeg har funnet Olavas vielse og dåpen til hennes tre første barn her i DA. Olava er ikke å finne i FT 1891 for Vardal, heller ingen andre i familien. I FT 1891 for Redalen i Biri finner jeg min oldemor Kari Knudsdatter (hun er fremdeles i Biri i 1900) pluss to av døtrene Karoline og Jørgine som da var gift. De to siste flyttet altså fra Biri før 1900. Det er mulig Olava flyttet tidlig til Vang. En av fadderne ved hennes dåp i 1872 (Pernille Pedersdatter, gift med Ole Danielsen) finner jeg i Vang i 1900. Kanskje hun fulgte med dem? Søsteren Agnethe bodde i hvert hos dem i FT 1875 for Vardal.Faren til Olava, Olaus Christian Olsen, har jeg funnet i utflyttingslistene for Løten her i DA. Han flyttet først til Christiania, deretter til Vardal (ca 1850). Hans far Ole Christophersen flyttet med sin kone nr. 2 og barn av 1. og andre ekteskap omtrent på samme tid fra Løten til Hamar - alle bosatt på Fuglseteie i Løten. De er ikke nevnt der i bygdeboka for Løten, men Ole Christophersen finnes nevnt under Valby i Løten - hans barn brukte Valby som etternavn. Jeg finner de fleste av dem utvandret til Christiania før 1875. En 'halvonkel' av Olava Edvard Valby ble igjen i Hamar, så noe slekt hadde hun på de kanter. Disse finnes ikke blant de fadderne jeg har sett på hennes tre første barn som ble født før 1900. Så om disse hadde noen kontakt eller visste om hverandre, vet jeg ikke. Det er så mange løse tråder når det gjelder min bestefars slekt - jeg er glad for hver brikke som faller på plass, skjønt jeg vet det gjenstår mye arbeid.Med vennlig hilsenAstrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.