Gå til innhold
Arkivverket

[#14723] Ingeborg Evensdatter og Niels Christian Hofer


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

Sogneprest i Romedal, Niels Christian Hofer (Hovfer) er det skrevet mye om. Men det er jo også dermed en del konflikter. Noen som har anelse om hva som stemmer, (f.eks når ble han født) og noe som kan vise veien til 'sikre' kilder på etterkommere og hvor kom han fra i Danmark? Er det noen som har funnet foreldrene?Ingeborg Evensdatter skal ha kommet fra Oslo, Noen som har anelse om hennes slekt?Håper noen kan bidra med nyttige innspill.et spørsmål som jeg ikke har klart å finne ut av: Fikk sønnen Even Nielsen ( Sogneprest i Askim ) en datter med konen Maren Brunov som ble kalt Berte, og giftet hun seg med lensmann Jørgen Mikkelsen Landby ?Jeg vet at det er flere som har store kunnskaper der ute, fint om noen kunne komme med innspill, slik at jeg kan finne veien!( et annet innlegg som omhandler denne grenen er: innlegg 14577 om en mulig link... ) Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Etterkommere innført i Hedemark Skifteprotokoller 1663-1673, folio 200b, i skifte på Romedal prestegård 08.06.1666 er:-Sophie Nielsdatter Romedahl (som døde 30.06.1717 i Trøgstad, hvor hun ifølge kirkebøkene der ble gift 21.03.1680 med Gullsmed i Christiania senere gårdbruker på Herseter i Trøgstad Hans Jørgensen Holst).-Christence Nielsdatter Hofer (som giftet seg i Christiania 18.06.1668 (innført i Trøgstad kirkebøker) med klokker, senere sogneprest til Trøgstad Niels Pedersen Brunov, og gjengift i Trøgstad Dom 20 post Trin. 1709 med reservedragun Knut Haagensen).-Christen Nielsen Romedahl (som var 'Borger i Christiania' og gift med Thale Hansdatter).-Nevnte Even Nielsen Romedal, sogneprest til Askim.-Mette Nielsdatter Romedahl.Niels Christensen er innført i skiftet uten navnet Hofer, og ektefellen Ingeborg Evensdatter er innført som 'Matrone'.Har notert Ingeborg Evensdatter sine foreldre som Even Andersen, kjøpmann i Oslo død ca.1627 og Marthe Hansdatter (datter av Hans Hellesen) hvor jeg har notert Norsk Tidskift for Genealogi I s.245 som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk!Hva betyr Matrone? Er det den kvinnelige motsvarigheten til Patriark?Noen som klarer å følge Even Nielsen sin etterslekt, og om han fikk en datter ved navnet Berte?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.