Gå til innhold
Arkivverket

[#14724] Michel Arnesen, Lystad i Ullensaker f. 1728


Gjest Svein Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnesen

Søker etter Mikael Arnesen som dukket opp i Enebakk ca 1764 etter millitærtjeneste ved grensen mot Holstein. Hvor han kom fra vet vi ikke. Har nå funnet en Michel Arnesen . F. 1728 og komfirmert 03/10 1745 i Ullensaker. I følge 'rykter' skal min Mikael være født i 1728. Jeg lurer på om det er noen som kan sjekke hvor det ble av Michel på Lystad. Har han ryddig etterslekt eller blir han borte? Mulig inn i militæret? På forhånd takk for all bistand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvilke 'rykter' er det du har hørt om Mikael Arnesen i Enebakk?I FT 1801 er alderen oppgitt til 78 år og da han døde i august 1801 var han ifl. kirkeboka 83 år. Det spriker unektelig endel og gir fødselsårene 1723 og 1718.Er det kommet fram noen nye opplysninger?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner Mikkel (Larsen) Lystad i Ullensaker Bygdebok bind ll side 110. Han dør i 1704 vel 70 år gammmel. Han kom ganske sikkert fra Hovin i Ullensaker. Han fikk en sønn som heter Mikkel han kom til Haug i Ullensaker i følge boken. Lykke til videre. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei og takk for respons. Laila, Det jeg har mine spor er fra en gammel nedtegnelse gjordt av kaptein Lars Kiærland, riksarkivet år ??. Den omhandler 'Den første slekten Arnesen i Enebakk'. De første linjene er slik: Den elste av slekten Arnesen fra Enebakk som med sikkerhet kjennes er: Vaktmester Michael Arnesen som døde 30. august 1801 på sin gård Støttum i Enebakk, antageligvis 73 år gammel. Hvor han er født vites ikke. Han ble korporal ved Søndre Romerikes Dragonkompanis landvern 14. august 1756. Fra 1758-63 var han med i det ca. 4-årige kantonnement i Holstein... Etter hjemkomsten fra Holstein i 1763 tjenestegjorde han ved Enebakkeske dragonkompagni, steg i 1765 til kvartermester, i 1767 til furer og et par år etter til vaktmester. sitat slutt. Søndre Romerike dragonkompani har jeg spurt om før, og det fikk jeg negativt svar på at ikke hadde eksistert??, men det hadde vært et Øvre og et Nedre Romerike kompani.(arkivforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Arnesen

Nå tar jeg opp igjen denne grenen. Etter at Olav Tømte la ut 1.sønnenfjellske dragonreg., Holstein 1758-1763 her på Digiitalarkivet har jeg fått 'blod på tann'. Her finner jeg min Michel Arnesen f.1728 (30 år). Han er ikke angitt med noe dragonkompani, betyr det at han enten er corporal i regimentet alt, eller at han kommer fra Ullensakerområdet? Det kommer soldater fra mange dragonkompanier. Har funnet en Michel som er konfirmert i Ullesaker, se over. Er dette samme person?? Og er kansje Olav med på debatten?Svein A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Arnesen

Tar opp igjen denne karen for 3. gang. Jeg har nå fått vite av Olav Tømte at Mikkel Arnesen ble forfremmet til kvartermester i 1761, og det er notert i kompanirullene for Enebakske kompani i 1765 at han ble overført fra Ullensakerske komp. og fødested var Gjerdrum. Er det noen der ute som kan sjekke om han er født i Gjerdrum i 1728? Og evt om han flyttet, slik at det kan være han som bodde på Lystad i Ullensaker da han ble konfirmert 1745?På forhånd takk Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei SveinJeg har et notat omkring et skifte 12/4 1742 fol 339b etter enken Ingebor Gundersdatter på Sørum i Skjedsmo. Hun var g x 1 m Michel Larsen Lystad i Ullensaker. g x 2 m Cristopher Thoresen på Kjos i Ull.Fra 1.ste ekteskap barn: Michel Michelsen død 1.barn Michel 7 år (til Haug- er i Ull) Anne Michelsdatter død g.m Hermann Troutsen/Tron- sen ( 5.barn) gift i Skjedsmo Sogn. 2.ekteskap Berthe Christophersdatter g.m Christ- opher Amundsen.Ingebor Gundersdatter kom fra Olstad i Ullensaker.Broren Truls Gundersen kom også til Lystad, han var g.m Berthe klemmentsdatter fra kogstad i Gjerdrum. Når jeg leste Ullensaker bygdebok, så synes jeg det er vansklig å finne ut linjene.Håper det hjelper deg noe i avklaringen om Michel.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei, og takk for respons. Jeg har jobbet litt med det du har notert. Men jeg klarer ikke å finne noen sammenheng med min? Mikkel Arnesen, Lystad, konfirmert 1745. Ikke finner jeg noen flere ledertråder på Michel og ikke finner jeg noen Arne, som kunne hatt en sønn f. ca 1728. Hvor mange bruk kunne det være på Lystad i 1730-45?? Kan noen av disse brukerene kommet over 'bekken' fra Gjerdrum?? slik jeg nevnte i inlegg 6.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.