Gå til innhold
Arkivverket

[#14729] Bondeopprør og pilgrimsferd til Jerusalem samt henrettelse på Bergenhus


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har fått et spørsmål om forhold knyttet til en som dro på å pilegrimsreise til Jerusalem og to som ble henrettet på Bergenhus for bondeopprør.Er det noen som kjenner til et slik historie. Kan desverre ikke sette noe årstall eller flere opplysninger knyttet til dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Vi har jo den berømmelige 'Strilkrigen' jeg tror det var i 1764. Det var vell et opprør mot de danske styresmakter.Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Kan disse sees i sammenheng med et bondeoppgjør? Jeg tolker spørsmål slik at det må ha vært et bondeopprør og to av lederne ble henrettet på Bergenhus, mens evt en ble gitt å ta pilgrimsferd til Jerusalem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Pilgrimsferd var vel stort sett forbundet med katolisimen, altså før reformasjonen. Og fra Norges Kristning fram til reformasjonen var det vel ikke så mange tidsperiodene som var aktuelle. Kfr. Korstogene.Bland for all del ikke sammen med dagens korstog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg blander ikke sammen med noe. Jeg bare viderebringer et spørsmål som jeg fikk og som jeg selv ikke har svar på. Derfor stilles jeg helt åpen for alle svar som kan gi en kobling mellom disse to hendelsene som skal være knyttet til en person som fått dette opplyst som en opplysning knyttet til sin slekt uten at det er flere opplysninger.Men det kan vel nepp være så mange som ble henrettet på Bergenhus for Bondeopprør? Eller var det SÅ MANGE Bondeopprør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det enklaste er jo å returnera spørsmålet til spørsmålsstillar med henstilling om å vera ei aning meir presis. Slik det er framstilt no er det komplett umogleg å svara på. Tidsperiode, namn, etc. Dersom vedkommande 'veit' at det var ei pilegrimsferd og nokre avrettingar for bondeopprør, bør vedkommande også ha nokre namn eller årstal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kanskje kilden til Otto tenker på den berømte Jerusalemferden som beskrives i en liten reiseberetning fra de 1190-årene eller deromkring, som (oversatt fra latin) kalles ''Danenes ferd til Jerusalem'' ? Personene som beskrives, var jo innom Bergen på veien til Jerusalem - og mon tro om det ikke foregikk en og annen avretting akkurat da ? Ihvertfall inneholder beskrivelsen opplysninger fra Bergen, før hovedpersonene satte kurser sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har forhørt meg med med spørsmålstilleren om navn, datoer, etc etc som man alltid skal gjøre og hadde jeg fått flere opplysninger ville jeg selvfølgelig ha opplyst det og til og med søkt etter personene selv, men nå er det nå slik at pilgrimsreiser eller bondeopprør med henrettelser er min sterke side. Men jeg trodde at det muligens kunne finnes noe som hadde tilsvarende og relevante opplysninger. Det er jo utrolig hva mange vet og har kunnskap om. Men er det ingen som vet noe mer med utgangspunkt i det jeg la i første innlegg, så lar vi saken falle på stengrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror ikke at jeg har 'Danenes ferd til Jerusalem' i mitt bibliotek - kanskje Jo Rune har den tilgjengelig, og kan sjekke ut om det i kapitlet om besøket i Bergen nevnes noen henrettelser der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.