Gå til innhold
Arkivverket

[#14733] Matilde Danielsdatter og Ole Svendsen Dalin - Idd/Sverige


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei !Jeg skulle så gjerne visst litt mer om foreldrene til Matilde og Ole om det er noen som kan hjelpe.Matilde Danielsdatter ble født 29.10.1844 i Idd. Hennes far heter Daniel Nielsen. (Jeg vet ikke hvornår han er født eller hvor han kommer fra.)Hennes mor heter Marte Andersdatter Årbo. (Dette er også alt jeg vet om henne.) Årbo synes jeg høres veldig svensk ut. Kan det være et sted i Sverige, eller er det kanskje en gård i Norge?Ole Svendsen Dalin ble født 27.02.1829 Färgelanda i Sverige. Hans far heter Svend Andersen Dalin og skal visstnok være født i Horntvedt i Sverige. (Det er alt jeg vet om ham.) Oles mors navn er ukjent.Ole og Matilde ble gift 28.06.1874, og bosatte seg på Hvaler. Her fikk de disse barna: (Min bestefar/farfar) Johan Martin f. 05.06.1875, Otilde f. 1877, Otilde (Otilie) f. 06.06.1879 og Caroline Emilie f. 14.10.1882. (Alle på Hvaler)Jeg er veldig takknemlig for all hjelp.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket litt på Fam.search (FS) og funnet Olof Svensson f. 1829 Horntveten, Fargelanda, Alvsborg, foreldre Sven Peter Andersson og Maja Olsdt.Sven Peter Andersson fca.1805 Grosater, Or, Dalsland-død 1880, foreldre Anders Johansson og Cajsa Olofsdt. Sven P. gift ca. 1826 Dalsland med Maja Olsdt., Jarbo, Dalsland, død 1875.Hvor mye du kan stole på dette vet jeg ikke, men det er kanskje et sted å begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen hjertelig takk til Arnstein og Berit!Jeg har selv prøvd å lete på Familysearch, men klarte ikke å finne noe slik du har gjort Berit. Kjempelflott!!! Absolutt et sted å begynne å nøste videre ifra. Navnet Dalin kommer kanskje av en gård i Sverige, eller at de var fra Dalsland/Dalarne?Jeg syns liksom det blir litt værre med letingen når jeg nå har havnet 'Utenlands'. (Tenker da på kirkebøker, bygdebøker etc.) Kanskje noen har noen tips til meg ? Jeg vet liksom ikke hvordan jeg går frem her.Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Rigmor Waler Iversen, När Du nu börjar forska på Dina svenska anor kanske det är bra att känna till följande:1) Anbytarforum [url="http://genealogi.aland.net/discus/>http://genealogi.aland.net/discus/ där Du kan ställa frågor under det landskap och socken Dina förfäder tillhör.2) Att forska i Sverige behöver inte vara svårare än i Norge. Du kan låna mikrofiche på kyrkoboksmaterialet genom Ditt lokala bibliotek som troligen kan hjälpa Dig med bställningen. Kyrkböckerna finner Du på http://www.nad.ra.se/ där Du på sida 'två' går in i SVARkatalogen och väljer Län och kyrkoarkiv. Pröva Dig fram.3) Vissa kyrkböcker finns nu även på nätet genom Genline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Olle.Tusen takk for nyttig informasjon fra deg. Jeg hadde ingen anelse om hvor eller hvordan jeg heretter skulle gå fram, men der viste du meg veien videre. Takk skal du ha!! :o)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Jeg har ikke opplevd noen respons på anbytarforumet, og prøver meg derfor enda en gang her.Dette er hva jeg har funnet ut om Ole Svendson Dalin og hans søsken. Hans far Sven Peter Andersson og moren Maria (Maja) Olsdotter fant jeg i min søken under døpte på Släktdata. (Har glemt å skrive opp hvor jeg fant det.)Dette er barna jeg fant døpt:Datteren Maria Cajsa dp. 17.05.1827 Karterud.Sønnen Olle dp. 01.03.1829 Tvetane (min oldefar Olle Svendsson Dalin)Datteren Eva dp. 22.12.1832 AllsäterDatteren Carolina dp. 12.06.1837 RønningenSønnen Andreas dp. 12.05.1840 MullerskasFaren Sven Andersson bruker ikke etternavnet Dalin, og ikke er han nevnt som soldat ved barnas dåp heller. Han skal visstnok være født ca. 1805 Horntveten (Grösäter,Ör?) Foreldrene skal være Anders Johansson og Cajsa Olofsdotter. Jeg har ikke klart å finne noen som passer.Moren Maria (Maja) Olsdotter bruker navnet Maria ved de 2 første barnas dåp. Senere Maja. Hun skal visstnok være født 1801 Järbo, men jeg har ikke klart å finne henne.Sven og Maria skal visstnok ha blitt gift i Dalsland ca 1826, men vielsen har jeg heller ikke klart å finne.Det er jo forskjellige gårdsnavn/stedsnavn? for hver av barna ved dåpen. De må jo da ha flyttet hvert annet år!!! Underlig finner jeg det også at min oldefar Olle Svendsson Dalin har tatt navnet Dalin, når faren ikke bruker dette navnet. Kan dette være fra en gård i Sverige? Kan noen hjelpe meg videre?Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lars Hennum Hansen

Arbo ligger på Signebøenfjellet og kalles i dag Årbu og er den dag i dag bebodd. Jeg har vært der mange ganger, og skal se om jeg ikke kan finne ut noe til deg snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Chris Bingefors

Rigmor,Dalin behöver inte vara ett gårdsnamn, troligen är det inte det. I Sverige tog man inte lika ofta gårdsnamn som i Norge, det var ganska ovanligt i många delar av landet, däremot har man gårdsnamn i t ex Dalarna, men då före namnet. Dalin är ett ganska vanligt namn. Olle kan ha tagit det själv, eller varit soldat och blivit tilldelad namnet. Det var vanligt att man ändrade stavning och hade olika varianter av namn i kyrkböckerna (prästen kanske inte alltid förstod den lokala dialekten). Jag vet inte om kyrkböckerna för Älvsborg finns på Genline, annars är bästa sättet att skicka efter mikrokort (låna via norskt bibliotek) från SVAR.Hälsningar från gammal NorgeboChris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Chris.Tusen takk for svar fra deg! :-)Når det gjelder disse mine svenske aner så står jeg helt fast.Oles (Olle)far Svend Anderson hadde også etternavnet Dalin.Jeg får vel prøve meg på mikrokort gjennom biblioteket. Jeg har aldri vært borti mikrokort tidligere, men får vel kanskje hjelp til hvordan det skal gjøres der.Ellers kan jeg jo håpe på at det kanskje finnes flere som kan ha noen innspill til meg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.