Gå til innhold
Arkivverket

[#14736] gabriel olsen fra orkdal /statsbygd


Gjest Marit Sandbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Sandbakk

Jeg er på jakt etter forfedrene til min tipp-oldefar.Hans navn er Gabriel Olsen og han er født i Orkdal i 1846. Han giftet seg senere med Birgitte Kristoffersdatter som kom fra Statsbygd, og de fikk sammen flere barn - alle født i Statsbygd (min oldemor Andrea ble født i 1873) De flyttet etterhvert til Bodø der han arbeidet som snekker under byggingen av Bodø kirke. Rundt 1900 emigrerte de til Amerika - han døde der i 1934.I 'mormoner-arkivene' finner jeg at hans foreldre heler Ole Olsen og Johanna Andersdatter, men jeg er usikker på hvor de holdt til.Er det noen som har tilgang til utfyllende informsajon om Gabriels bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiGabriel Olsen ble født 9.4. 1846, døpt 8.5, Orkdal av ugifte Ole Olsen Medtlie ? og ugifte Johanna Andersdt. Espen Faddere: martinus Andersen Øyen, Henrik ? Olsen Espen, Anders Jons. Ødynhaug, Gjertrud Olsdt. Øyen, Marit Jonsdt. Øyen.Morens 2. lejermål, og farens 1..Født 2.8. 1840, døpt 16.8, Orkdal:Nils Tronsen Foreldre: ugifte Tron Nilsen Rønningen og ugifte Johanna Andersdt. Espatuften.Faddere: Lars Ols. Evjen, Haldor Larsen ibid, og kone Inger Knudsdt. ibid.Han fant jeg konfirmert i Orkdal 7. okt. 1755: Niels Tronsen Evjen, foreldre Tron Nielsen og Johanne Andersdt..Gabriel fant jeg ikke konfirmert i Orkdal.Dette ble du kanskje ikke noe klokere av, men det var nå det jeg kunnne finne i farten.Vet du forresten når Gabriel kom til Stadsbygda ? Kanskje han er konfirmert der ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sandbakk

Takk for hjelp så langt !Forble Johanna og Ole ugifte, eller giftet de seg senere (med andre)?Jeg antar at den Gabriel Olsen jeg finner i Orkdal i snekkerlære i FT-1865, er den rette mannen (siden han senere arbeidet som snekker). I så fall bodde han da ihvertfall der i 1865. Det er mulig han har bodd andre steder imellom. Han giftet seg med Bergitte i Statsbygd i 1871.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiHar prøvd å finne Johanne Andersdt. gift, men har ikke funnet noen som passer.Johanna Andersdt. er nok født etter 1801 og kanskje også død før 1865. Det går mot mere hektiske tider for oss nå, så jeg vet ikke hvor mye jeg rekker å sjekke. (Vi går inn i årets lammingssesong). Skal se hva jeg kan rekke innimellom nå i begynnelsen.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Sandbakk

Takk for innsatsen Inger!Det finnes to opplysninger til fra mormonerarkivene. Ifølge det som står der, er Johanna født i 1822 mens Ole er født i 1820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiFant ei Johanna Andersdt. som kan være aktuell:F. 15.8. 1821, døpt 9.9., uekte:Johanna Andersdt. fød paa Øyenforeldre: Anders Nilson Lund fra Christiansund og Ingeborg Olsdt. FolloeHun ble konfirmert som Johanna Andersdt. Hovsbakken, 14 år, foreldre ugifte Anders Nilsen Lund og ugifte Ingebor Olsdt. FolloeHvis du ser på faddrene til Gabriel Olsen, er det flere der som skriver Øyen. Bl.a. ei Gjertrud Olsdt.. Kanskje hun kan være søster til Ingeborg Olsdt. ? Alt dette må i tilfelle undersøkes videre for å være sikker.Jeg sjekket også om jeg kunne finne noen som stemte med Ole Olsen Metli, men det var så mange som het Ole Olsen, og ingen hadde dette etternavnet. Det er derfor ikke så enkelt å si med sikkerhet hvem som er den riktige uten at man bruker eliminasjonsmetoden. (Sjekket også konfirmasjonene). Det tar en god del tid. For øyeblikket blir det værre for meg å få til. Hvilke opplysninger fra Mormonerne var det du har funnet forresten ? Kanskje de kan gi flere spor ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.