Gå til innhold
Arkivverket

[#14738] Eli Andersdatter f. 1820-Vethammeren- Etterkommer fra Lalum/Fragn ??


Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kaasin

Jeg har kommet frem til at Eli Andersdatter, Stange ( f .27/9 1820 ,Bryllup 1846) gift med Kristoffer Olsen ,var datter av Anders Olsen fra Lalum Stange. Hennes mor skulle være Kjersti Embretsdatter fra V Fragn.Kan noen avkrefte eller bekrefte dette ???Grunnen til at jeg nå tviler på riktigheten her er at Eli skulle ha giftet seg til en husmannsønn og med hennes aner......???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette må nok være Eline Andersdatter om fødselsdatoen stemmer, født altså 27.09.1820 Lalum (søndre), datter av Anders Olsen og Kirstie Engebretsdatter. (Stange Mini 8 1814-1825 2/7 p.82 no.63). Fragn skal nok være Frang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg glemte å bekrefte at Kiersti er datter av Engebret Johannesen Lalum og Helene Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men her tror jeg det er en feil. Ved vielsen i Ottestad kirke mellom Ungk. Christopher Olsen og Pige Eli Andersdatter er det oppgitt et helt annet fødested for bruden. Også faren Anders Olsen står som 'Anders Eriksen Godage=Eie', altså er dette ikke familien jeg skrev om i (2). Denne Eli var altså også husmannsdatter.(Stange Mini 11 1846-1852 6/14 f.202 no.23)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei GeirJa noe forvekslinger må det ha vært her.Fant du bryllupsdato på Eli og Kristoffer til 17/4 1846 ??? Staving = Var Godage=Eie riktig ?? ( Godagereie ) ??Er det en plass under Godager. (Stange)Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal prøve å oppsummere: Den Eli Andersdatter som gifter seg med Christopher Olsen er ikke født 27.09.1820 og ikke datter av Anders Olsen Lalum og Kiersti. Dersom dette paret er dine aner, skal jeg forsøke å finne den riktige Eli til deg.Godager Eie, Godagereie eller Godager=Eie, det er flere skrivemåter, men det betyr helt riktig som du sier av dette er en husmannsplass under gården Godager.Bryllupsdato'en 17/4-1846 er riktig. De ble viet i Ottestad kirke, Stange. Navnene er skrevet Christopher Olsen og Eli Andersdatter. Hun er riktig født på Godager=Eie og alder (som du ikke må ta helt bokstavelig) er oppgitt til 27, for han 24. Hans far er husmann Ole Christophersen Nordvie=Eie og hennes Anders Eriksen Godager=Eie. Forlovere er 'Gaardbruger Anders og Jens Lillehagen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Takk Geir.Ja da var det som jeg mistenkte i første innlegg , husmann og gårdsdatter var lite sannsynnlig her.Denne min kones farmors linje har og vil nok besvære meg fremover hvis det går å dukke dypere ned og lengre bakover.Tema 13826 hvor du påpekte feil i FT 1801 er en del av samme Stangebakgrunn her.Takker for hjelpen Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Eli er nok den ene av tvillingene Eli og Kari som ble født på Godager-eie 25.03.1819, døpt 25.04.1819 med foreldre Anders Eriksen og Anne Christophersdatter. (Stange Mini 8 1814-1825 1/7 p.62 no.28 & 29).Christopher Olsen som iflg. vielsen var født på Vestre Skjerden-eie. bosatt på Nordvie-eie, sønn av husmann Ole Christophersen er nok han vi finner i (Stange Mini 8 1814-1825 2/7 p.97 no.50): Christopher Olsen, født 03.09.1821, døpt 16.09.1821, sønn av Ole Christophersen og Oliv Halvorsdatter på Skjerden-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Trond Kaasin

Hei igjenHar vendt tibake til Stange etter noen år.... Ser jeg ikke har takket Geir for hjelpen sist !! Ikke kommet så mye lengre på min kones Stange slekt men mener å ha funnet ekteskapet mellom Anders Eriksen og Anne Christophersdatter. Tidfestet til 15.5.1811. Lenke Anders : Blaarud ( eie??) Anne: Sanerud ? Leser jeg rett ? Forøvrig må vel dette området være i norgestoppen hva gjelder å navnevarianter over guttenavnet (K)Christopher...vennlig hilsen trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.