Gå til innhold
Arkivverket

[#14739] Hr. Lauritz Madsen, sogneprest i Vestre Moland, d. 1681


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

I følge Finne-Grønn i Slegten Eyde skal Hr. Lauritz være sønn av Mads Thuesen, skriver i Sand og Bringsvær og Anne Margrethe Lauritzdatter, og gift med Maren Hansdatter, datter av Hr. Hans Sørensen i Holt. Er dette fortsatt god latin, eller er det dukket opp nyere opplysninger?Jeg er også interessert i informasjon om Hr. Lauritz' etterkommere.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Et eller annet sted har jeg sett Lauritz Madsen beskrevet. Har Kjell Rosenberg skrevet noe om denne slekten i sin byhistorie om Lillesand tro? Jeg mener også at der er nevnt noe om denne slekten i bygdeboken om gamle Eide komune. Der har jo vært en annen prest med navnet Lauritz i Vestre Moland, med etternavnet Nielsen. Det er muligt at jeg blander kortene om disse to prester i Vestre Moland. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Ikke noe av interesse i denne sammenheng i Kjell Rosenbergs bok om Lillesand. Han skriver i forordet at han ikke har 'gått i dybden' med emner fra tiden før 1850.Men han viser til trykte arbeider utgitt i forbindelse med Lillesands Sparebanks 75 års jubileum i 1927 og 100 års jubileum i 1952. På eget forlag ga A. Ager-Hanssen i 1952 ut 'Lillesand i eldre tid'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge Arendals geistlighed, S.H.Finne-Grønn, 1897, hadde Hr. Lauritz Madsen og Maren Hansdatter Holt disse barna: Hans Lauritzen Møglestue, født 1670, gift med Gjertrud Sevaldsdatter.Mads Lauritzen, født 1680, gift 1709 i Lofthus i Moland med Maren Christophersdatter.Lauritz Lauritzen, født 1682.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Per.Dette var en ny opplysning. Jeg har Lauritz Nielsen d. 1624 og hans hustru Anne Albrethsdatter d. i Vestre Moland i 1650. Jeg har følgene barn: *Albreth Lauritzen Grevsvold. Ole Lauritzen Østre Berge. Samuel Lauritzen til Nørholm Agnethe Lauritzdatter f. 1607. Med andre ord, Anne Margrethe er også Lauritz Nielsen sin datter. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Joda, Anne Margrethe (ofte omtalt som bare Margrethe) var også datter av Lauritz og Anne. I de to årene Jacob Justsen bodde i Grimstad hadde han tilhold hos Mads Thuesen - en kan jo bruke dette faktum til å gjette på hvordan han møtte sin Agnete (kun ett forsøk).Sølvi, takk for opplysningene om sønnene. Jeg kjente ikke til giftemålene til de to eldste, og heller ikke til Lauritz Lauritzen. Men det jeg er særlig opptatt av, er om Hr. Lauritz Madsen hadde noen døtre. Dersom Finne-Grønn brukte 1701-manntallet som kilde, ville ikke disse ha kommet med. (Hint: Jeg søker etter en Aase Jørgensdatter om giftet seg med Ellef Larsen i Arendal i 1712. Jeg har kommet over indisier på at Aase kan ha vært fra Lillesandsdistriktet).Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei, Per! Du har vel sjekket denne Aase Jørgensdatter? Løjomås/Løvjomås er ikke så langt unna Lillesand!Familysearch IGI, Norway:AASE JORGENSEN FemaleEvent(s): Christening: 15 APR 1683 Froland, Aust-Agder, NorwayParents: Father: JORGEN LOFFJAAMAASHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Hei Laila.Jeg hadde en gang stor tro på den du nevnte, Ellefs morfar var en Messel. Men hun ble dessverre 'sjekket ut av saken' som gift på annet hold. Jeg hadde nesten gitt opp Aase, inntil det kom indikasjoner på at hun kunne være vestfra.Ellef var i Kristiansand i 1701, ifølge manntallet. Enda mer påfallende, jeg ser flere tegn på forbindelser mellom Ellef og Aase og en annen familie i Arendal på tidlig 1700-tall, apoteker Peder Jespersen Gram og Agnete Chrtistophersdatter. Peder var fra Drammen og Ellef fra Arendal, så det kan ikke være der kontakten oppsto. Agnete derimot var fra Lillesand, og en etterkommer av Agnete Lauritzdatter nevnt tidligere i denne debatten.Det er også tegn til at det kan ha fulgt penger med Aase. I 1712 skriver skipper Ellef Larsen på 'Ebenezer' hjem fra fangenskap i Algier at det forlanges 2500 riksdaler i løsepenger for ham. 600 kan han og familien klare å reise selv, 800 kan venner og bekjente stille, og de siste 1100 ville han søke kongen om. Det sto ingenting i artikkelen om han klarte å reise pengene, men enken eide i 1722 et hus ved Torvet i Arendal, så det tyder på at de ikke har brukt sine siste skillinger på løsepenger. Og det på tross av at Ellefs far i 1701 er 'en fattig husmann som lever av å skrive for folk'.Etter Ellefs død giftet Aase seg med Peder Mathias Bøg, en innvandret jyde.Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.