Gå til innhold
Arkivverket

[#14740] Ignatius Olsen, f. 1889 (Flatholmen, Sola, Rogaland), utvandret til USA


Gjest Lars T. Søftestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars T. Søftestad

Dette gjelder Ignatius Olsen (el. Ingebritson, Haaland, Håland, etc.), født 8 april 1889 på Flatholmen, Sola Kommune, Rogaland. Faren, Ingebret Andreas Olsen, f. Eigerøy 1848, var fyrvokter på Flatholmen fyr. Moren var Inger Bergitte Håland, f. 1852 Stavanger. Kilde: 1900 tellingen, gjengitt i Sigurd Refheim, 'Gard og Ætt i Sola', s. 583-84 (Sola Kommune 1974). Noen vil huske den kjente drukningsulykken i januar 1894 der Ingebret Andreas og en sønn forulykket, og to døtre reddet en bror og startet fyrlykten. Resultatet ble at familien ble spredd tidlig, og flere søsken utvandret til USA. Ignatius skal ha vaert 'farmer' og bosatte seg muligens i Alaska. Jeg har funnet etterkommere etter alle søsknene unntatt Ignatius. Sammen med flere søsken er han nevnt i Emigrantprotokollene (Postene 74394-74399, havn Stavanger, Nr. 16735-16740), men uten datoer for utvandring. Finner ham heller ikke i databasene til Ancestry.com og Ellis Island. Skal arrangere slektsstevne for etterkommerne til Ingebret Andreas og Inger Bergitte til sommeren, og vil gjerne komme i kontakt med Ignatius' etterkommere. Spørsmål: (1) når utvandret han, (2) hvilket navn kan han ha tatt i USA, eller blitt tillagt, og (3) hvorfor er foreldrene oppført i Digitalarkivet selv om de aldri utvandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

De som sto i protokollen var de som meldte seg til politiet for emigrasjon. Det er ikke dermed sagt at de møtte opp den dagen de skulle reise. Noen reiste og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Lars! Emigrantprotokollen for Stavanger 1825-1970 er en rekonstruert base, da protokollene er borte. Du ser at ref. er G&Æ i sola, altså at dette er kilden for emigrasjonen, ikke en politiprotokoll altså.Grunnen til at du ikke finner ham i Ellis Island er at denne ikke åpnet før 1892.Side du har funnet de andre søsknene, bør det jo være mulig å finne denne karen og.Mener forøvrig at jeg har lest om denne familien på Norway-List, skal se om jeg ikke finner tilbake til dette.Jeg får ikke sett noe på ham nå, pakker og vasker og æsj. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er Økland et navn som kan knyttes til slekten? I Canada finnes det en Ignatius Oakland som kjøper seg land. Hvor og når vet jeg ikke annet enn at det er i perioden 1870 -1930 (Western Land Grants http://www.archives.ca/02/02011102_e.html ). Du kan sikkert bestille papirene.Oakland trenger nødvendigvis ikke å være ut av Økland.I 1892 fødes det en Ignatius Donnelly Oakland i N. Dakota så det kan jo hende at det er samme mann som kjøper seg land i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har Ignatius flere navn? Har du sjekket fødselsboka?Jeg vil tro at familien kanskje var i ferd med å emigrere da ulykken inntraff iom. at de er ført som utflyttere. Slik ble det altså ikke.Har du sjekket om han finnes som konfirmert i Sola? Hva med de som flyttet ut, har du lett etter ham der? Skifte etter moren hva sier det om Ignatius?Hvilket etternavn brukte de andre søsknene i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laila N. Christiansen

Hei igjen! Sitter paa flyplassen i Atlanta og kjeder meg, og fant en pc!Hvilke data har du p[ de andre s;sknene? Det kan v're en mulig veg aa gaa. Kanskje det finnes en obituary etter en av dem, hvor han er nevnt!Fant for;vrig en som kan v're av interesse, men m[ se p[ den naar jeg kommer hjem.Beklager manglende norske bokstaver. Og, dette er ikke akkurat bredb[nd.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Nå er jeg tilbake i æøå land....Venter med å gjøre noe mer med denne Ignatius til Lars kommer på banen med litt svar osv. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars T. Søftestad

Det er paa tide aa svare paa flere interessante innlegg. I motsetning til Laila, som er reist fra ae-, oe- og aa-land, har jeg det med meg, siden jeg har bodd der flere aar, og er (desverre) blitt vant til tastaturet. Siden jeg aldri har forsoekt dette forumet, er jeg usikker paa hvordan teknologien virker, spesielt haaper jeg at alle dere som har svart automatisk for denne eposten?Altsaa:(1) Interessant aa vite at de som sto i protokollen gjelder dem som meldte seg for emigrasjon. Dette leder til to videre spoesmaal: (a) gaar det ann aa finne ut naar denne familien registrerte seg for politiet for emigrasjon' og (b) dette forklarer ikke hvorfor de fire barna som altsaa ble registrert til emigrasjon, ikke er oppfoert med dato(aar) for emigrasjon? Foroevrig, det er en kilde angitt (STVGRXXXXI), der 'STVGR' vel betyr Stavanger.(2)Saa har jeg laert at protokollene er rekonstruerte. Ellers trodde jeg at kilden for opplysningene om familien i G&E i Sola var 1900-tellingen? Ingen av barna emigrerte foer 1892, sannsynligvis ikke foer etter aarhundreskiftet. Naar jeg likevel ikke finner dem, lurer jeg paa om de kan ha reist over med handelsfartoey. Folk i Tananger drev paa sjoen og det var lett aa faa jobb paa skip. Var den spesielle grunner (oekonomisk, byraakratisk) til at det var mer atraktivt aa reise over med et handelsskip og 'jump ship' (som vel var ulovlig)?(3) En av broedreme, Peter Laurits Olsen (senere Peter Louis Holland - 'Holland' fra 'Haaland') endte opp i Chicago's 'North side', der han hoerte til i 'Salem Evangelical Norwegian Free Church'. Pastoren paa den tiden av Dyrness. Jeg har funnet fram til et tlf.nr. og skal ringe over helgen for aa finne ut om de har medlemsarkiver.(4) Jeg har forsoekt aa finne fram til ham gjennom etterkommerne til soesknene, men ingen kjenner til ham overhodet. Jeg tolker dette slik at ham maa ha reist videre vestover svaert tidlig. Det er noen referanser til at han skal ha flyttet til Alaska (har kontaktet Sons of Norway der (Bernt Balchen Lodge no. 46, Ancorage) som hadde en etterlysning i sin jule nummer (desember 2002), og som leses av alle norskaettede i Alaska - uten resultat.(5) Hva kan en person med navnet 'Ignatius' ha bestemt seg for aa endre det til? Eller hva er en mulig endring som vil skje over tid med dette spesielle navnet?(6) Laila, du mener du har lest om denne familien i 'Norway-List'. Hoerer gjerne mer om det. Hva/hvor er 'Norway-List'?(7) Nei, Nina, navnet 'Oekland', selv om det er et Rogalandsnavn, har ikke noe med denne familien aa gjoere. Men, som du skriver, Oakland kommer ikke noedvendigvis fra Oekland. Hvor han isaafall har faatt dette navnet fra har jeg ingen anelse om. Det som er sikkert, er at navnet 'Ignatius' paa en norsk person vel maa vaere noe i retning av unikt? Skal kikke mer paa dette dersom ikke noe annet slaar til. Min Ignatius (han var mind more onkel) er foroevrig foedt i Tananger, Sola, i 1889.(8) Nina, jeg vet bare om det ene fornvavnet, altsaa Ignatius. har ikke sjekket foedselsboka. Skal gjoere det.(9) At familien skulle vaere i ferd med aa emigrere da ulykken inntraff er en interessant tanke. Et umiddelbart problem er hvorfor to av barna, Bertine (15 aar da ulykken inntraff), Johannes (11 aar da ulykken innfraff, foroevrig min morfar), samt Thorvald Vetteland (10 aar da ulykken inntraff, og det barnet som druknet), ikke er nevnt i emigrantprotokollen. De var liksom for smaa til aa bli igjen i Norge?(10) Nina, jeg har ikke sjekket om han er konfirmert (det var han vel). Du skriver 'Hva med de som flyttet ut, har du lett etter ham der?' og jeg skjoenner ikke hva du mener med det. Ang. skifte etter moren, har jeg ikke en gang tenkt paa det, langt mindre hvor slike data finnes (jeg er relativt fersk udi dette gamet, maa jeg innroemme). De andre soesknene i USA brukte etternavnet Olsen etter faren (en datter ble ogsaa gift Olsen), med unntak av Peter Laurits, som altsaa tok navnet 'Holland' (etter sigende paa raad fra presten i Salem kirken, fordi saa mange der het Olsen.(11) Laila, jeg har etterhvert en god del data om de andre soesknene, inkl. om detes etterkommere. Ang. dette med 'obituary', tja, kanskje det, spoersmaalet er, iallefall for meg, mer hvordan i all verden finne fram til slike ev. data. Imidlertid, siden ingen av etterkommerne etter soesknene, inkl. en datter av over omtalte Peter, foedt i 1920, ikke husker noe som helst, vil jeg tro at han har stukket vestover lenge foer folk begynte aa doe.Dett var dett. Haaper jeg svarte paa det meste, og at noen at dere har noen kommentarerer som kan bringe dette enda et steg videre.Gode hilsener fra et regntungt men aaaaaaa saa vaarlig Soerland, hilsen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei!Selvom etterkommerne av søsknene ikke har hørt noe, kan det være at deres foreldre/besteforeldre visste noe. De etterkommerne du har kontakt med, er de barnebarn?---------------------Jeg tok feil av at det var denne familien jeg har lest om på Norway-List. Du finner Norway-List på [url="http://members.tdn.com/dagwood/NorwayList.htm>http://members.tdn.com/dagwood/NorwayList.htm ------------Når det gjelder navnet Ignatius, som er uvanlig i Norge, var det faktisk 4742 som het dette i Usa 1920.-------------Jeg blir litt forundret når du forteller at du ikke har sjekket fødsel/dåp på ham. Du bør finne så mye info som mulig her hjemme før du drar over dammen. Referansen til emigrasjonen kan du kanskje finne i kirkebøkene. Det er nok der bygdebokforfatteren har funnet den. (under utflyttede).Lenkeforteller hva som finnes av kirkebøker for Håland, regner med at Tananger hører til der, selvom jeg ikke er lokalkjent.Der bør du som Nina sier, sjekke konfirmasjoner osv, der det kan stå notater i margen om emigrasjon osv.-----------------Som jeg sa, emigrantprotokollene for Stavanger er tapt, så du må bruke andre kilder. f.eks. tidligere nevnte kirkebøker.Skifter og kirkebøker finner du i Statsarkivet i Rogaland, som ligger i Stavanger. I et evt skifte etter moren kan du finne hvor alle barna var!http://www.riksarkivet.no/stavanger/om.html--------Folketellinga for 1900 i Norge forteller jo at Ignatius var i Norge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen, Lars! (du må gjerne skrive æøå, det er lettere å lese :o)Peter Louis Holland, som var gift med Ellen Lauritzen immigrerte i 1905, dette iflg. både 1920 og 1930 census. Chicago.Lenkefor den som har Ancestry. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Tror der står litt om Jentene på Flatholmen i Nordal Rolfsen sin lesebok-om jeg ikke husker feil. Forsøk også et søk på Google etter Tanangers Minne,der finner du Athle Skarsten og han vet det meste om utvandrere fra det aktuelle området. Ikke sikkert han svarer med en gang-han flyr for SAS. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Lars.Du finner både på norsk og engelsk om Flatholmen på denne linken: LenkeI min pure ungdom var sangen om Flatholmen Fyr', en av de sangene som jeg sang mye og som folk satte utrolig pris på. Men nå har jeg mistet teksten. Skulle gjerne ha hatt den.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I 1900 står Ignatus som midlertidig bosatt i Stavanger. Jeg ville lett etter hans konfirmasjon og som utflyttet i kirkebøkene på begge stedene.Navnet skjemmer ingen, men jeg vil nesten tro at han valgte en lettere variant dersom han ikke hadde et 'bedre' mellomnavn. Hva med Nat/Nath/Nate/Nathan? Etternavnene kan jo være så mange. Flatholmen lyder litt tungt, men kanskje Holmen? Haaland, Holland, Olson, Ingebrigt/-son etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og så var det sangen da,jeg har bare et par strofer fra min 86 år gamle svigermor. Men far du vet jo at viljen den var,det var jo det siste du såg. Men skumhvite bølger de går uten stans over leiet av brune sand.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Vell. Det eneste jeg husker fra sangen er: 'Se lykten der ute på Flatholmen fyr av barnehender er tent....'mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars T. Søftestad

Hei igjen! Jeg er aldeles imponert over reaksjonene. Det strømmer på så en knappt kan ande, for å sitere dikteren. Noen av dere er spesielt interessert i ulykken i januar 1894, og det nasjonale populærkultur ikonet som den ble. Og det stemmer at den var et fast innslag gjennom utallige versjoner av Nordahl Rolfsens lesebok. Følgelig, her er teksten til sangen (har melodien også). Jeg kommer tilbake til andre mer genealogiske sider.Teksten ble skrevet av hin berømte Elias Kremmer, og melodien er av Ingebret Haaland. Sistnevnte er intet mindre enn den eldste sønnen av fyrvokteren Ingebret Andreas Olsen, som altså druknet sammen men en yngre bror (Ingebret jr. tok morens etternavn). I januar 1894 bodde han i Tyskland der han studerte violin og komposisjon. Han bosatte seg etterhvert i Oslo og var profesjonell violinist og konsertmester.----------Sangen fra fyretDu fikk ingen kiste, du fikk ingen krans, / ei klokke, ei salmesang, / men skumvhite bølger, de går uten stans / over leiet på brune tang. / Vi kan ei som andre få pyntet din grav / med blomster og støtte blank, / vi ser kun det mørke, det rullende hav / og stedet ontrent hvor du sank.Refreng: Kom hjem, kom hjem, kom hjem, / vår fader, vår broder kom hjem.Men søster, se solen der borte i vest, strør / havet med perler full, / ja, Vårherre han pynter nok graven hans best, / med blomster av pure gull. / Å fader, du vet jo at viljen vi har, / det var jo det siste du så, / vi kunne vel ei for at kreftene var / i stormen så altfor små.Refreng: Kom hjem, kom hjem, kom hjem, / vår fader, vår broder kom hjem.Nu lykten der ute på Flatholmen Fyr / av barnehender er tent, / og natten igjennom til morgenen gryr, / går der tanker om hva som er hendt. / Men stråler fra fyret de lyser mot land / og inn mot de tusinde hjem, / du finner vel en eller annen som kan / ha hjerte også for dem.Refreng: Kom hjem, kom hjem, kom hjem, / vår fader, vår broder kom hjem.----------lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Lars.Ja, der var sangen. Hjertelig takk skal du ha. Det var kjærkomment for meg å ha den teksten som har gitt meg så mang en hygglige resspons. En av dem som gav meg det var grammafonsangeren Magnus Samuelsen. Men akk, det er så lenge siden.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glemte å si at jeg kunne godt tenkt meg å hatt notene til sangen. For både tekst og noter er tapt. Kan jeg i tilfelle ta kontakt direkte med deg?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Jeg har ikke noter eller sangen,men min svigermor (86 år) forsøker å huske den- det kommer sikkert når hun får litt tid,så kansje hun kan kan synge den i telefonen til deg. Lurer på om det var Elias Kræmer som skreiv den.Ellers så håper jeg at noen i Tanangers Minne kan ha både noter og sangen. sig-san@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Fandt notene til sangen 'Småpikene på Fladholmen fyr' i 'Kan du minnes' (viser og sanger for eldre) av Erik Svendsen. Utgitt av Norsk Musikforlag i 1984. (Sangen ble offentliggjort 2 april 1894 i forbindelse med en innsamling til de etterlatte) Tekst Elias Kræmer, melodi Ingebret Olsen Haaland. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars T. Søftestad

Hei,Har kontaktet Statsarkivet i Rogaland, og bedt dem on hjelp. Ellers har jeg funnet fram til den kirken som Ignatius bror Anskarius hoerte til i mange aar (Salem Evangelical [Norwegian] Free Church, som ligger i Chicagos nordlige del), jeg haaper de har arkiver over for eks. medlemmer.Til deg Laila: takk for linken til US census for 1920. Men jeg fant ingen data der som viser at Anskarius immigrerte i 1905? Baade den trykte og skrevne teksten er foroevrig svaert vanskelig aa tyde.Til dere som er interessert i melodien til 'Sangen fra fyret' ta gjerne kontakt privat.Lars T. Soeftestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars T. Søftestad

Hei igjen,Det ble en liten feil i den forrige eposten: Jeg skrev 'Anskarius' ved to anledninger. Dette er en bror av Ignatius, men ikke den riktige. Det korrekte er: Peter Laurits Olsen/Haaland, senere Louis Peter Holland.Lars T. Soeftestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.