Gå til innhold
Arkivverket

[#14745] John Gundersen, Dybendal & Elverum.


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Kjenner noen til opplysninger om John Gundersen som i FT 1865 bodde på gården Dybendal i Elverum. Han var far til Gunder Johnsen som giftet seg med Karen Tørisdtr. Jeg har funnet en John Gundersen, som flyttet fra gården Nedre Løken til Nygården i Søndre Skogsbygd, men han jeg etterlyser er en annen. Jeg er spesielt interesert i foreldrene til John, hviken gård han kom fra og hvilken gård Dybendal var skilt ut fra. Jeg finner ikke Dybendal i boka 'Elverum, en bygdebeskrivelse' av S H Finne-Grønn.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Iflg. de 'nye' Elverums-bøkene, bind 4 s.270: 'Husmann fra ca. 1850 var skomaker Jon Gundersen Dypendal (1810-1876), gm. Anne Gundersdatter V.Husa (1802-1874). Og navnet på plassen ble Dybendal. De hadde tidligere vært husfolk og innerster i Lussberget.Barn: Anne Gurine (1838-1893), ug. Hennes datter Anne Kristine vokste opp på Dybendal (Hennes far var Jens Olsen Hogstad)Gunder (1841-1912) gm Karin Tørisdtr. Lømoplassen (1844-1912). De ryddet i Skybakgrenda.Olea (1843-1881) gm Peder Olsen Furuknappen (1854-1938)Johan f 1850 gm Serine Knappen. Det står litt mer om Johan og Olea.Dessverre må opplysninger i disse Elverums-bøkene (og Finne-Grønn's) alltid sjekkes mot kirkebøkene, her er mange feil.Er det faren du er spesielt interessert i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Første jeg slo opp var feil: John (som han er døpt), sønn av Gunder Gundersen og Guri Olsdatter var født i 1809 på en plass under Løken, han ble døpt 26.12.1809. (Elverum Mini 6 1794-1814 2/4 p.106 no.26).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Geir. Jeg fikk her endel info til å bygge videre leting på.Jeg er egentlig interessert i all info både om John Gundersen og Anne Gundersdtr. De er 3. tipp til mine barn.Jeg mangler også mye informasjon om Karen Tørisdtr. Jeg har ikke klart å plassere henne, men når du gir meg stedet Lømoplassen, så har jeg mulighet videre.Jeg får få biblioteket til å låne de nye bøkene til meg. Da kan jeg lete videre og kontrollere mot andre kilder.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Biblioteket i Bergen var ikke oppdatert på de nye Elverumsbøkene.Kan noen hjelpe meg med tittel, forfatter og eventuelt ISBN nummer?Jeg er fremdels interessert i innformasjon vedrørende forfedrene til John Gundersen.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt jeg kan se trenger du bind 1 og 4. (Men jeg tror faktisk hvert bind er til salgs for kr.100 pr. stk. i Elverum kommune):Bind I : 1983 - ISBN 82-7104-108-8Bind 4 : 1988 - ISBN 82-991342-2-6Bind 5 : 1988 - ISBN 82-991342-9-3Bind 5 har register for bind 4 Ellers har bind 2,3 og 6 flg.nr. i rekkefølge:82-7104-119-3 82-991342-1-8 82-991342-4-2Bind 7 som nettopp har kommet ut, har samme forfatter som bind 6, så den har jeg ikke brydd meg om å kjøpe. Bind 6 er mildt talt en katastrofe. Men forfatteren har visstnok selv uttalt at hun ikke er særlig interessert i slektshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk Geir.Jeg har allerede kjøpt bøkene 1, 4 & 5 fra Elverum kommune tlf 62433000. Tilsammen koster de 3 bøkene kr 350.- Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Gunder Gundersen og Guri Olsdatter ble viet 03.06.1809, de bodde begge dengang på Hvarstad.(Elverum Mini 6 1794-1814 1/4 p.29 no.7):'Ægteviet efter Tillysning: Ungkarl Gunder Gundersen Hvarstad og Pigen Guri Olsdatter Hvarstad' Forlovere: 'Gunder Pedersen Hvarstad og Torkild Olsen Qværnemoen'Til innlegg (8), Gunder Olsen Mørkhagens datter Olia ble vel født 26.07.1807, døpt 02.08.1807. Dette er vel ikke den samme person som er far til Gunder Gundersen døpt 26.12.1809, hans foreldre er såvidt jeg kan se Gunder Gundersen Dybendal og Guri Olsdatter, de bodde på Lus(s)berget ved Løken.Eller er det noe jeg har oversett her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Kari henviste til s. 311 i bind 6 fordi familien til ovennevnte Karen Tørrisdtr. er omtalt der. Karen var barnebarn av Gunner Olsson Mørkhagen.For øvrig ble Gunner Olsson Mørkhagens datter Olia, f. 26.07.1807, begravd 15.11. samme år, 3 mnd. og 14 dager gammel. Det var en senere datter, Olia, f. 11.10.1811, dpt. 20.10.1811, som ble gift med Tørris på Søhallen. De giftet seg i Elverum 28.12.1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er riktig at jeg bare sjekket at vedkommende ikke var født iht. opplysningen i kirkeboka. Jeg burde sett etter om 'min' vokste opp, hvilket hun altså ikke gjorde.Jeg er klar over linken til Gunder Olsen Mørkhagen, men i denne sammenhengen synes jeg det ville være 'et skritt til siden' - selvfølgelig er dette bare min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.