Gå til innhold
Arkivverket

[#14747] Berthe Olsdatter Oleana Olsdatter Ole Bøn, hjelp til lese Skjeberg kirkebok


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har litt problemer med å lese Skjeberg kirkebok for følgende personer (har ikke funnet de, og lurer dermed om jeg har fått feil opplysninger, eller om det er jeg som har vanskligheter med å forstå kirkeboken.)Oleana Olsdatter F: 23.04.1815 ( enten fødsel eller dåpsdato) Foreldre skal iallefall være Berthe Olsdatter og muligens Ole Bøe/BøenJeg TROR jeg har funnet henne gift. Hun skal ha giftet seg med Peder Olsen. Tror de har giftet seg i 1836. Peder Olsen er fra Ravneng i Skjeberg.Peder Olsen F: 23.05.1815/1814Berthe Margrete Olsdatter F: 18.03.1792 (enten fødsel eller dåpsdato)Jeg har ikke funnet henne døpt. Ettersom jeg har fått oppgitt Oliana (Oleana) som hennes eneste datter, antar jeg at giftermålet skal ha vært rundt 1815.Opplysningene stammer fra Grønnerød-bøkene.Hvis noen har opplysninger om Ole Bøen, (Bøn, Bøe,?)så hadde det vært kjekt å høre fra folk! Jeg vet at Bøen er en gård i Aremark(?) Berthe bor i 1801 sammen med foreldrene på Olseng i Skjeberg Håper noen kan hjelpe meg!! Alle opplysninger om nær slekt og familie mottaes også med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du finner jo noen opplysninger om dem på FamRes, men som VRI-data, så det må sjekkes. Dette er vel din Berthe Margrethe: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp>LenkeBERTHA MARGRETHE OLSEN Female Christening: 18 MAR 1792 Skjeberg, Ostfold, Norway Parents: Father: OLE ULRIKSEN OLSENG Mother: ELLEN ROMMEDAHLog opplysninger om etterslekt til Peder og Oliane finner du også:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk for hjelpen!Greit å få alle opplysningene fram, men disse opplysningene har jeg nok, men det er altså lesing i kirkebøkene som er hovedproblemet. Det er litt vanskelig å lese noen kirkebøker, og ettersom jeg er litt fersk i gamet, så har jeg litt problemer med å forstå all skriften.Men som sagt, det er fint at du søkte for meg og la opplysningene ut her, så kanskje noen finner en link, og kan hjelpe meg. ;)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Vielsen finnes på Ægteviede 1836, Skjeberg HF276 Folie 240 ... Jeg har kopien selv. Men den mikrofilmen jeg har er litt utydelig.. Så hvis noen har tid, så hadde det vært morsomt å høre hva dere mener står der.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Torunn!Du har ikke mulighet til å få tatt et bilde av det vel, og legge en link til det her? Skulle gjerne prøvd, men har ikke den delen som det finnes i...Magne G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Har desverre ikke tilgang på scanner akkurat nå, men jeg skal prøve å se om jeg kan få gjort noe med det!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har nå scannet inn bildene. Men de er altfor store ( i kilobyte..) Men det ordner seg nok. Kan jeg sende dem når jeg har resizet dem?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei!Jeg har fått bildene fra deg i dag, men får ikke tid til å se på dem før i morgen(onsdag).Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Torunn!Del to av bildene var ganske så utydelig, men har tolket så godt jeg kunne:Oppdelt i de forskjellige felt blir det da slik:2den Septbr. Skbg. Kirk.Ungk. Gdmdssøn Peder Olsen Ravneng og Pig. Oliana Olsdatter do.fød paa Gaarden ??Hornes?? og opholder sig paa Ravneng. fød paa Olseng og opholder sig paa Ravneng.21 21Afdøde Gaardmd. Ole Pedersen Ravneng.Pig. Berthe Olsdatter og Underoffiseer Ole ??Gbr. ?? Christiansen ??Tørkop?? og Erik Olsen Ørseng.10, 17 og 24 Juli. Jeg tror ikke far til Oleana er Ole Bøe/Bøen, jeg synes snarere etternavnet begynner med en 'L'.Jeg håper dette kan være til litt hjelp.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Kjempeflott!!Det er veldig fint å få korreksjon, for da slipper jeg jo å lete etter feil person!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke få det til å bli det, hvis jeg ikke skal legge full fantasi til, og det tjener seg vel heller ikke. Det jeg kan få det til å bli, er dagens 'Løkke'. Det er forutsatt at bokstaven med en strek over, er en 'k', og dermed vil bli en dobbel 'kk'. I FT1801 Skjeberg, finnes to gårdsnavn som kunne passe til dette; Løkka og Lyche. Jeg vil tro det er førstnevnte som vil være mest aktuelt med tanke på forandring av skrivemåte. Imidlertid vet jeg jo ikke om det overhodet er snakk om 'Løkke'.Magne G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Grønnerød har i sin tid kalt Ole/Ola for en soldat. Men forresten så la jeg merke til noe i din tolkning, hvor det står at Berthe er pige. Vil det da si at hun var ugift da hun døpte Oliana?Du skjønner, jeg finner ikke Oliana døpt i Skjebergboken heller. Men de opplysningene jeg har er kun fra Grønnerød, så jeg vet ikke helt hvor han har de fra.Kirkeboken i Skjeberg mener jeg ikke har noen egen side for 'u ekte' barn. Eller kanskje... hmm.. var ikke hun født i 1814.. da er hun kanskje på egen side..JEg har nylig mått formatere maskinen min, og jeg har ikke alle filer inne på maskinen min ennå.. Slik at jeg kan ikke sjekke det her og nå.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det vil være min tolkning også, at Berthe var ugift da Oliana ble døpt.Jeg sitter nå i Sarpsborg, og har ikke tilgang på noen kirkebøker. Hjemme i Kbh har jeg KB inntil 1814 og etter 1869, så muligens kan jeg finne henne i den første delen når jeg vender nesa hjemover igjen.Gi meg en tilbakemelding dersom jeg skal se etter, imidlertid kan jeg ikke garantere for når jeg får gjort det. Men i begynnelsen av august blir det i allefall.Magne G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Korrekt fødsel og dåp på Oleana er: F: 01.02.1815 og dåp: 05.03.1815 i Ullerøy Kirke. hennes innførsel i kirkeboken er: Folio 3, Skjeberg Kirkebok 1815-1830 No. 8/9 Fødte Kvindekjøn.Min tydning av foreldrene: P. Berthe Olsdatter Olseng anger til Barnefadereren Ola Bøn Underofficer til 3. Komp; gr. 7 (?) også Olseng.Fadderene ( så langt jeg kan tyde) kommer fra Gangestad og Olseng.Noen som har noen anelse om hvor Ola/Ole kommer fra?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Nok en korreksjon.... Det skal ikke stå 'også Olseng'. Olseng hører med til fadderene, og det jeg tydet til 'også' vet jeg ikke hva betyr...Noen som kanskje kan se på denne og hjelpe meg? Magne kanskje? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg sitter kun med kirkebøkene til 1814 og fra 1869 igjen. Så det blir litt vanskelig ettersom hun Oleana var såpass treg med å bli født...Hadde du hatt en mulighet til å scanne det inn og sende meg det, ser jeg gjerne på det.Mvh, M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Desverre... måtte levere den scanneren jeg kjøpte pga litt 'virusbefengt' programvare, så jeg har ikke tilgang på akkurat det nu...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Har nå funnet Oleana i Kirkeboken ved fødselen:I 1815: Folio 3 Fødte Kvindekjøn 1815,Nr. 9 NB. 1. febr. Oliana Olsdatter 5. Marts i Ullerød.P. Berthe Olsdatter Olseng anger til Barnefadereren Ola Bøn Underoffiver til 3. Komp; gr. 7 (?) ??Faddere:GdmdKone Marthe Gangestad, d.o. ?? ---------------------,Lars Gangestad,Uldrik Olseng Jevnførelseregister : 360, no 4 – Skjeberg Kirkebok (1815-1830) Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.