Gå til innhold
Arkivverket

[#14748] Lysekloster gård, Formann


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnhild Tvedt

Henrich Formann på Lysekloster gård, fikk et barn (en sønn?)utenfor ekteskap med en av tjenestejentene på gården. Etter det familien forteller skal dette være min tipp- eller tipptipp-oldefar. Videre er historien at Henrich Formann tilbød å gifte seg med denne jenten, men hun ville ikke gifte seg 'over sin stand'. Henrich Formann forble ugift. Er det noen som har opplysninger om navn på mor og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg håper du er blitt noe klokere selv - for å bruke dine ord. Du gir så lite informasjon at du ikke kan forvente at noen som helst skulle kunne ha et svar på ditt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Beklager. Jeg vet ikke så mye mer. Jeg vet at Henrich Formann forble ugift. Jeg tenkte at kanskje noen hadde informasjon om Lysekloster gård og folkene der, kanskje fra bygdebok eller kirkebok eller noe sånt. Egentlig ønsker jeg en verifisering av historien og hvem denne tjenestejenten var. Barnet, som jeg tror var en sønn, fikk gården Bjørndal på Haugland i Fana av Henrich Formann. Mer vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var det ikke en ide` å finne ut navn hvem som har eid Haugland-også skrevet Bjørndal? Det er vel en enkel sak å bla gjennom 'Panteboka',kansje spørsmål om det burde stilles i Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.