Gå til innhold
Arkivverket

[#14761] Rollag bygdebok


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som har bygdebok for Rollag, bind 1, og som kan slå opp gården Bakke på side 327, og se om Maren Synne (Sørine) Larsdtr Bakke f ca 1805 er nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Jeg finner ingen Maren Synne Larsdtr f.ca 1805 under gården Bakke(side 327-338) i bind I av Rollag Bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for at du tok deg tid til å se etter!Probelemet er som følger:Det dukket opp en Tollev Helgesen i Lardal i 1826. Han kjøpte der gården Glenne som han i 1834 solgte til sønnen Helge eller Holge/Hølge Tollevsen. Helge flyttet seinere til Tjølling.Denne Helge/Holge/Hølge giftet seg i Svarstad i 1831 med Maren Sørine (el Synne) Larsdatter. I bygdebok for Lardal står at det ved hennes navn står 'Bakke' ved giftemålet.Det eneste sted jeg finne en Tollev som passer i folketellingen 1801, er i Rollag, og der er det en Tollev Hølgesen, 26 år fra Rollag. Han finner jeg som døpt 26.12.1774 i Rollag (FS), g.m. Ingeborg Torkildsdatter i 1805.Far til denne Tollev er Holge/Hølge Tollefsen Kiemhus f 1754 i Rollag.Jeg ser at gårdene Kjemhus og Bakke er å finne i Uvdal og Veggli, så derfor ba jeg om dette oppslaget. Dersom du i samme bind side 438-449 kan kikke på Kjemhus og se om kanskje denne Tollev flyttet fra Rollag, så hadde det vært fint (jeg vet forresten ikke om slekta fortsatt var på Kjemhus da).Jeg har hytte i Rollag, så det hadde vært artig å kunne føre slekta til barnebarna mine opp til dette området!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...jeg glemte å si at denne Tollev Holgesen i Rollag hadde en sønn til dåpen 18. jan 1807 i Rollag. Dette passer perfekt med oppgitt fødselsår på 'vår' Helge, som er 1806 i ei bygdebok og 1807 i ei anna (Lardal og Tjølling)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Denne Helge i Lardal, seinere Tjølling, kalte første sønn Tollef og andre sønn Torkild. Dersom mine antakelser er riktig, ble de oppkalt etter farfar og etter farmors far.Jeg synes det er så mye som klaffer. Skulle gjerne ha sett at det står at Tollev f 1774 forlot bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg begynner å bli litt MERE senil. Navnet på sønnen som ble døpt i Rollag i jan 1807 var selvfølgelig Helge/Holge/Hølge (vet aldri om FS mener 'ø' når det står 'o')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Under Kjemhus finner jeg Hølgje Tollefsen f.1754 d.1795. Ugift, død i Kjemhus. Hølje Tollefsen var en sønn av Tollef Olsson Bergan og Sigrid Hallsteinsdtr. Kjemhus.Så, hvis Tollev Høljesen var en sønn av Hølje Tollefsen er han født utenfor ekteskap. Ett problem med bygdebøkene for Rollag er at de skjelden tar med 'uekte' barn.Jeg fant Tollev Høljesen i FT1801 som arbeider på Nedre Tveiten. Men jeg finner han heller ikke i Rollag bygdebok under Tveiten.Søkte også etter Ingebjørg Torkildsdtr. i FT1801. Jeg fant den 15 år gamle Ingebjørg Torkildsdtr. på Bakke!!. Hun er der oppført som en datter av Ingebret! Ingebretsen og Margit Nilsdatter.Her er det en feil i FT1801, Ingebjørg Torkildsdtr. var en datter fra Margit Nilsdtr. Fjøse første ekteskap med Torkild Høljesen Høyset.Under Høyset finner vi Ingebjørg Torkildsdtr f.1786 g.m. Tollef H. Bekkjorden, flyttet til Svarstad.Fant ingen Tollef Høljesen under Bekkjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da har jeg følgende opplysninger om 'vår' Hølge Tollevsen:Foreldre: Tollev Hølgesen (Bekkjorden) døpt 26.12.1774 i Rollag, gift 10.4.1805 Rollag. Var i 1801 på Nedre Tveiten (losjerte). Gift med Ingeborg Torkildsdtr, som ble døpt 19.2.1785 i Rollag. I 1801 var hun på Bakke. Disse flyttet til Svarstad, der de kjøpte gården Glenne i 1826 for 800 spd. Tollev var sønn av en Hølge Tollefsen, men tydeligvis ikke han på Kjemhus. Men da kan det ha vært den Hølge Tollefsen som ble gift 1774 med Ingeborg Knudsdtr, (?og som kanskje ble gift 2. gang 1796 med Joran Torbjørnsdtr?)Ingeborg var datter av Torkild Høljesen Høyset, som var f 1.10.1747 i Rollag, og Margit Nilsdtr Fjøse. Disse to ble gift i Rollag 2.7.1778.Torkild Høyset var sønn av Hølje Halvorsen Høyset, gift 26.10.1744 i Rollag med Ingeborg Torkildsdtr.(den siste Hølje KAN ha vært den Helge som er født 1715 som sønn av Halvor Toresen (1684-1731) og Kari Helgesdtr??).Dette var veldig artig. Jeg tar gjerne i mot ytterligere opplysninger!Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Den Ingeborg Knudsdtr f 1748 som ble gift 1774 med Hølge Tollefsen, var antakelig datter av Knud Olsen 1721-1783 og Joran Helliksdatter f 1723. Det synes å være mye Joran/Gjoran og Hellik på Tveiten, så det er kanskje derfor Tollev Hølgesen er der i 1801. Finnes det noe om Joran Helliksdtr og Knud Olsen på Tveiten?Ellers står det mye i FS når det gjelder anene til mor til Margit Nilsdtr Fjøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg finner ei Joran Helliksdtr f 1712 Tveiten, Veggli. Gift 19.6.1727 m Narve Pedersen. Men Narve dør 1737, så det er kanskje den samme Joran Helliksdtr som gifter seg 11. juli 1737 med Knud Olsen og blir foreldre til Ingeborg Knudsdtr i 1748??Da er det i tilfelle Hellik Ingebrigtsen og Ragnild Knudsdtr som er foreldre (FS).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Har sjekket litt i KB for Rollag: a)gift 29sep1774 Helge Tollefsen og Ingeborg Knutsdtr. Cautionister: Svenno Andersen Skarpmoen & Kittil Aslesen Ulfstadeieb) dpt. 26dec1774 Holge Tollefsen Bechjord (Fjøse-eie ved Ingeborg Knutsdtr. introduksion noen uker senere) søn Tollef Faddere: Ole Tollefsen Kjemhus & hustrue, Ole Knutsen Bekjords hustrue, Christopher Kittilsen Wiehammer og Peder Halvorsen Haslerud.c) confirmert 1 søndag i advent 1790, Veggli kirke, #4 Tollef Helgesen Blaahuus, 15år.I Rollag Bygdebok Bind 5 s.320-321 på Halvorsplassen u/Fjøse finner vi:Ingeborg Knutsdtr. på S. Fjøse, datter til Knut Olsen fra Flesberg fikk Halvorsplassen i arv etter faren i 1783. Ingeborg var gift med Helge Tollefsen fra Kjemhus. Blant barna finner vi Tollef g.m. Ingeborg Torkelsdtr. Høyset.og i Flesbergboka bind 2 s.554 under Dokka finner vi:Knut Olsen Svenesund (d.y.) g.m. Jårån Helliksdtr. Rostad. Blant barna finner vi Ingebjørg, f.1753 g.1774 m. Helge Tollefsen Kjemhus, b.1783 på Halvorsplassen u. Fjøse, Rollag.Ut ifra dette, så må det være feil at Helge Tollefsen døde ugift som det står under Kjemhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk igjen - du har gjort en kjempejobb!Jårån Helliksdatr Rostad er spesielt interessant, da hytta mi (beste plassering på nordre Ble!) ligg under Rostad.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.