Gå til innhold
Arkivverket

[#14762] Møre og Romsdal, Tingvoll: Brith Rasmusdt. Vågbø, f. 1755


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

HeiEr det noen som kan hjelpe meg med foreldrene til Brith Rasmusdt. Vågbø ? Hun var gift med Peder Olsen Nålsund og bodde på Nålsund i 1801. De ble etter det jeg har opplysninger om, gift i 1787. Har også fått oppgitt at hennes far heter Rasmus Sivertsen og lurer på om det kan være riktig. I folketellingen 1801 for Waagbøe finnes det to Rasmussønner som kan være brødre av Brith, men indersten som har kår, er oppgitt å være Rasmus Larsen, 76 år. Kan dette være hennes far isteden ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I bind 2, s. 642, av Tingvollboka til Hans Hyldbakk står det under Vågbø at Rasmus Larsson Merk fra Rennebu kjøpte Vågbø i 1769, skjøte datert 10.3.1770. Han var f. ca. 1725, og var gift med Guro Olsdotter, begge fra Rennebu. Rasmus var sønn av lensmann Lars Erikson Merk i Rennebu, og døde i 1815, 91 år gammel. Garden ble delt mellom sønnen Ola ('Olastua') og Sivert ('Larsstua.')Rasmus Larsson og Guro Olsdotter hadde åtte barn, og nummer fire i rekka het Brit, f. ca. 1755. Hun ble i 1784 iflg. Hyldbakk gift med Peder Olson Hanaset/Nordistuå fra Osmarka i gamle Øre kommune (nå Gjemnes.) Han ble i 1791 utkommandert soldat i København, og døde før 1797. Dette ifølge bd. 1 av Gjemnesboka av Nils Tore Leivdal.Hyldbakk og Leivdal er altså 'enige' så langt.Peder Olson Nålsund var først bruker og fra 21.8.1793 selveier på Rønninghaugen på Nålsund. Alt dette ifølge bd. 3 av Ottar Roaldsets Straumsnesbok. Hvor Peder Olson kom i fra, sier Roaldset ikke noe om. Han var ganske riktig gift i 1787 med ei Beret Rasmusdotter f. 1755. Hvor hun kom fra, sies det heller ingenting om.Så de tre bygdebøkene gjør det ikke lett å avgjøre hvem som var hvem. Men iflg. Roaldset het kona på Nålsund altså Beret. På den annen side hadde hun og 'hennes' Peder Olson barn som bl.a. het Rasmus og Guro.Enda artigere blir det når det viser seg at deres sønnedatter Maria Olsdotter giftet seg med Sivert Sivertson Waagbø, f. 1809 i Larsstua på Vågbø. Maria og Sivert tok forresten over Rønninghaugen etter hennes far.Det kan jo være en tilfeldighet, men hvis vi tenker oss at det var dattera til Rasmus Larsson på Vågbø som ble gift på Nålsund, er det jo tjukke slekta mellom Maria og Sivert, Berets/Briths nevø. Som sagt, neppe noe bevis, men artig lell.Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk for alle opplysningene. Det var jo slett ikke så uvanlig på den tida at de giftet seg med nære slektninger. Likevel hadde det vært fint å fått bekreftet/avkreftet om det i dette tilfellet er slik. Er det noen som har tilgang til kirkebøker eller andre kilder, som kan undersøke dette for meg, hadde det vært kjempefint.Takk igjen for fyldig svar, Torgeir.For ordens skyld vil jeg kommentere at lensmann Merks navn var Lars Olsen, og ikke Lars Eriksen, som det ved en feil i Rennebu bygdebok er blitt skrevet.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Bare artig å gjøre litt gjengjeld etter all hjelp jeg har fått i dette forumet. Men betyr det du skriver at du ser bort fra (Hyldbakk-)forbindelsen til Hanaset? Leivdal kan jo selv ha hentet sin 'forbindelse' direkte fra Hyldbakk, men allikavæl.....Mvh Torgeir KvalvaagMvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiNei, da, jeg ser slett ikke bort fra forbindelsen til Hanaset. Det er imidlertid en uoverensstemmelse mellom den informasjonen jeg har fra før om at Berit/Brit Rasmusdt. ble gift med Peder Olsen Nålsund og den at hun ble gift til Hanaset. Peder Olsen Hanaset skulle jo etter sigende være død før 1797 (iflg. Gjemnesboka), og Peder Olsen Nålsund lever jo iflg. 1801-tellingen hjemme på Nålsund. Det ser derfor ut til at det her er snakk om to ved navn Berit/Brit Rasmusdatter. Da er spørsmålet, hvem er den riktige ? Eller hva tror du ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

-Ingen aning, som svensken sier. Men det er liksom en missing link her, ett eller annet sted. Eller kanskje tvertimot....Mvh Torgeir Kvalvaag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.