Gå til innhold
Arkivverket

[#14763] Simon Christens. Hårklau, Førde 1774-1854 Rønnei i Luster,hvem var han sønn av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Simon giftet seg i Gaular 18.03.1801 med Anne Colbeinsdtr.,Råheim i Gaular.Ved giftemålet står det at han var fra Hårklau i Førde.I 1801 finner jeg ham på gården Hage i Indre Holmedal.Han er da gift , men jeg finner ikke Anne der.Derimot finner jeg en Anne Colbeinsdtr. 24år ugift på gården Wallestad, som jeg tror må være identisk med Simons hustru.På gården Hage finner jeg også Christen Erichsen og Kari Torstensdtr.Jeg tror det kan være Simons foreldre , for den samme Kari finner jeg igjen i Fylkesarkivets database som død på Hårklau i desember 1804.Er der noen som har kjennskap til denne familien , og som kan bekrefte eller avkrefte om Simon er sønn av Christen Erichsen og Kari Torstensdtr? Om så er , hvor og når ble Simon født? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! I Luster BB bind 4, s. 807 står det at Simon og Anna giftet seg i Gaular 18.3.1801. Her står det også at Simon trolig hadde sitt opphav i Førde og født rundt 1774. Simon og Anna bodde visstnok dels i Gaular og dels på Dale i Fjaler fram til omkring 1810 da de så kommer til Rønnei. Det kjennes 4 barn etter dette paret. Alt dette er altså hentet fra BB Luster. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Liv , men jeg har god oversikt over deres liv og lagnad etter at de giftet seg , men som du forstår er jeg usikker på Simons opphav.Anne var datter av Colbein Torstensen , Råheim 1743-1808 og Borni Monsdatter Øen 1746-1830.Colbeins forfedre holdt trolig til på Råheim fra begynnelsen av 1600 tallet.Men jeg skulle gjerne ha fått fastslått om Christen og Kari var Simons foreldre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.