Gå til innhold
Arkivverket

[#14767] Folketellingen i Bergen 1912 , oppslag


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg søker Edvard Mathias Hansen , født i Førde 1852 og hans hustru Johanne Andersdatter , født 1846 i Ytre Holmedal.Ved folketellingen i 1900 bodde de i Thomas Hvidssmug 1b.Han var dykker.Jeg prøver å finne ut hvor de døde , da det ikke har lykkes meg så langt.Den ene sønnen, Karl Johan Hansen dro til Ålesund og drev et dykkerfirma der , så muligheten for at Edvard og kanskje kona dro samme veien er salvsagt tilstede.Men det hadde vært fint å kunne fått bekreftet om de fortsatt befant seg i Bergen i 1912. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Edvard Mathias Hansen var ikke i Bergen ved folketellingen 1912. Derimot finner vi Edvard Mathias Hansen registrert som flytter nummer 2545 i 1911 i registeret til flytteprotokollene 1901-1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi politiets Innflyttingsprotokoll fra denne perioden, men dessverre bare registeret til den korresponderende Utflyttingsprotokollen! Vi vet altså stort sett når en person er registrert utflyttet, men ikke hvilket reisemål som er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Yngve.Er det da slik å forstå at utflyttingsprotokollene fortsatt er oppbevart hos politiet ?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nei, det betyr vel dessverre at protokollen er kommet bort, eller at den kan ha havnet i et annet arkiv. Innflyttingsprotokollen og registeret til utflyttingsprotokollen er avlevert til oss fra Bergen folkeregister, som trolig overtok materialet like etter opprettelsen av folkeregisteret i 1912. De overtok da denne funksjonen fra politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var leit.Hadde et håp om å finne ut hvor han dro , slik at jeg kunne ha funnet ut når han døde.Det skal være slektstreff i Førde i august, så jeg prøver å fnne ut mest mulig om ham før den tid.Kan du eventuelt fortelle om andre i familien er meldt utflyttet samtidig? Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I registeret finner jeg en Karl Johan Hansen m/fam. som nummer 455/1912, men jeg vet ikke om dette navnet er så unikt, slik at vi kan regne med det er familien du er på leit etter. Vi finner ikke kort i folkeregisterets arkiv fra 1912.Ofte var ektefellen med i registreringen av husfaren. Det er ikke oppgitt andre med familienavn Hansen i registeret rundt 2545/1911.Det er en mulighet å gå på stemmerettsmanntallene, for ved oppdateringen av disse kan det noen ganger være angitt hvor den som skulle slettes hadde tatt veien. Men de er ordnet etter gateadresse, slik at man først må finne bostedet, så gå til manntallet, og håpe på klaff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve.Den Karl Johan Hansen m/fam som flyttet i 1912 var hans sønn, som drev et dykkerselskap.De flyttet til Ålesund.Noen av hans barn ble værende igjen i der , men Karl Johan og hustru returnerte til Bergen og bodde i Galgebakken 4 da de døde.Edvard Mathias var også dykker, og i 1891 står han oppført som dykker i havnevesenet.Karl Johan drev dykkerselskap i Ålesund, men dessverre er alle barna hans nå døde.Det er derfor ingen som husker hvor det ble av Edvard Mathias og kona Johanne.Men med bakgrunn i de opplysningene du har kommet med , vil jeg kanskje anta at Edvard har flyttet til Ålesund , og at Karl Johan med familie flyttet etter i 1912.Jeg vet ikke om Edvard og familien ble boende i Thomas Hvidssmug fra 1900 til de flyttet.Men hjertelig takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg en søndags morgen/formiddag. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En liten tilleggsopplysning.Jeg ser av stemmerettsfortegnelsen 1906 at Edvard Mathias da bodde i Tidemandsgt.3 på Nordnes.Da er det bare å håpe at han ble boende der til han flyttet i 1911. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.