Gå til innhold
Arkivverket

[#14768] Godseier Mittet gift med Gjertrud Olsdtr. Øye f. 1782 ?


Gjest Guri Vallevik Håbjørg
 Del

Recommended Posts

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Kjenner noen til hvor (på Møre ?)og når godseier Mittet, gift med Gjertrud Olsdatter Øye, var født. Datter Aagot Mittet ble gift med Peder Iversen Helseth rundt 1800. Noen flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det høres litt rart ut at datteren til en som er født 1782 blir gift ca 1800, men Aagot var kanskje ei som Mittet hadde 'privat'?Har du fornavnet på Mittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Litt upresise årstall fra min side. Fødselsår for Gjertrud Olsdtr. er nok uvisst. Aagot Mittet ble gift antagelig nærmere 1820-25. Sønnen hennes Ole Pedersen Helseth Kornstad var født 1825 og gift med Tørri Fagereng f. 1829. Har bare betegnelsen 'godseier Mittet' ikke noe fornavn eller farsnavn dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Gjertrud Olsdatter f. 1782 er ikke den Gjertrud vi leter etter iflg. Steinar Hansen, Trondheim . I 1801 var det ca. 150 Gjertruder i Surnadal. Iflg. muntlig overlevering søker vi etter: 'Gjertrud Øye fra Surnadal gift med godseier Mittet fra Romsdal'. På Øye Østre i Surnadal bodde det en Gjertrud Johnsdatter 26 år iflg. Ft.1801. Kan det være riktig person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Nye opplysninger er kommet til: godseier Mittet het Olav til fornavn. Han var gift med Gjertrud Øye fra Surnadal. Hennes farsnavn er ikke kjent. De fikk en datter i 1797 Aagot(h). Hun var tvilling. Jeg finner ikke Aagot Olsdatter i folketellingen for 1801, merkelig nok. Kan noen hjelpe som har tilgang på relevante bygdebøker ? Hun ble gift ca. 1820 med Peder Iversen Helseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

'Godseier Mittet' kring 1800 lyder som ein anakronisme. Tittelen er nesten aldri brukt på denne tida, og noken proprietær (som det ville ha heitt) fra Mittet (i Veøy, Romsdal) har eg aldri hørt om. Veøyboka nemner heller ingen slik. Namnet Ågot (Aagot etc) på småjenter 1801 er bare brukt i Grytten prestegjeld i Romsdal (8 jenter), og ikkje ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

På family search fann eg ei Agatha Olsen f. 31 mai i 1789, KvernesFar: Ole Olsen Mor: Hjertru Sebjørnsdtr.Kanskje dei folka du leitar etter?Fann også same staden:Agathe Olsdtr. g. 14 jul. 1816 i Kvernes m.Peder Ivarsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Godseierbetegnelsen er nok fra senere generasjoner - en muntlig overlevering fra Theoline Olsdtr.f. Kornstad (1868 - 1959). Aagot er et uvanlig navn, men det er brukt videre i slekten og er dokumentert i skriftlig notat fra omkring 1960. Jeg skal se på Veøy og Grytten- er litt ukjent med kommuneinndeling i 1801. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Huffdå. Eg var nok litt for kjapp med indeks-fingeren. Det var ei Olsdtr. du leita etter. Eg orsaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ei Gjertrud Olsdt budde på Østre Øye i Surnadal 1801 (19 år gammal), datter av bonden Ole Larssen. Og endå ei: Gjertrud Olsdt (30), innerst (leigebuar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

Agathe Olsdtr. gift med Peder Ivarsen i 1816 i Kvernes tror jeg er et riktig spor. Mer usikker på Agatha Olsen f. 1789. Aagot og Agathe har et utall skrivemåter, men uansett har vi problemer med å finne spor i Ft. 1801. Aagot og Peder bosetter seg på Kornstad på Averøya - i 1865 er hun død. For å komme videre bakover må det nok letes i kirkebøker og bygdebøker. Takk til Elin Skibenes og Bjørn Jonson Dale for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.