Gå til innhold
Arkivverket

[#14769] Etterkommere fra Skottetoget; hvordan finne de?


Gjest Erik Alhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Alhaug

For 3-4 hundre år siden ble jo Norge invadert av skotske tropper, som ble slått av norsk bondehær ved Kringen syd for Otta i Gudbrandsdalen. Overlevende skotske soldater rømte opp i fjellet og vi har alltid hørt at endel av disse ble fedre til norske budeiers og andre kvinners barn. Hvordan finne ut av dette? I min slekt het min 4 x oldefar Thomas Hanibalsen født ca 1720-40 (bodde trolig i området Furnes ved Hamar), og hans fars fornavn må da ha vært Hanibal. Lukter det skotsk av dette? For min bestemor på denne siden har nemlig alltid sagt at 'vi kom fra skottene'. Kan noen tipse meg om hvordan man skal finne ut av dette mulige skotskre innslag i slekten? Kanskje kan det tas opp på møte om Prillarguri på Riksarkivet neste uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er 7-8 uker siden temaet var oppe til debatt i Brukerforumet i Digitalarkivet sistgang. Se derfor de kildetekstene fra 1612 som jeg publiserte på Lenke Av de 18 skottene som overlevde (3 offiserer og 15 menige) ble samtlige ført til Akershus slott, her gikk noen av dem i tjeneste, sannsynligvis hos borgerskapet i Oslo (der det fra før av var en del skotter), resten ble først sendt til Elvsborg festning (som da var under dansk okkupasjon) og til slutt ned til København, der de fleste vervet seg i et dansk regimente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.