Gå til innhold
Arkivverket

[#14772] Kjøpmann John Lærum fra Sande i Vestfold


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jeg leter etter John Lærum...og er sikker på at jeg har sett navnet hans under en av Lærumgårdene i Sande. Jeg mener også å ha lest at han var født på en annen gård i bygda, men flyttet m. sin mor til en av Lærumgårdene og tok deretter Lærumnavnet som voksen. Men nå har tydeligvis *rullgardina* mi ramlet ned...jeg har stirret på sidene i Sandeboka der Lærumgårdene er omtalt...men finner ham ikke igjen! :-( Enten er det noe i veien m. synet mitt...ellers så er det ikke der jeg har lest om ham! Han bodde bl.a i Lærumgården på Strømsø i Drammen, men det er tvilsomt om det var han som bygget gården da den er fra 1700-tallet. Tror fyren var født på 1800-tallet en gang. Kan noen hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kjøbmannen John Lærum fra FT1865 for Drammen finner du som forsterbarnet Jon Gulbrandsen (2 år) på Bolstad i Sande i FT1801. Han var født utenfor ekteskap i 1799 (Døpte i Sande). Foreldrene het Gulbrand Jonsen Simenstad og Barbro Halvorsdatter Borstad.I FT1801 finner du Barbro Halvorsdatter som ugift tjenestepike på Lærum i Sande. I 1804 giftet hun seg med Johannes Mortensen fra Lærum mellom. Det kan vel tenkes at sønnen flyttet til moren etterat hun ble forsørget.Håper dette gav litt kjøtt på beinet og noe å lete videre med.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Jepp! Takk skal du ha Kjell :-) Hadde en mistanke om at det var ham..men var langt fra sikker... Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har lett etter opplysninger om Inga Othilie Olsen/Olsdtr/Jensen Bjørneboe (1877 - 1918), som skal ha blitt gift med en (farmasøyt?) Lerum. Dette er unøyaktige opplysninger, men jeg tar sjansen på å spørre i denne tråden. Inga var visstnok fotograf. Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Hei Jarl :-)Foresvever meg at jeg har vært borti navnet hennes tidl. men husker ikke hvor. Mulig noen har stilt det samme spørsmålet tidl.Jeg har i allfall ikke navnet hennes i mitt slektsprogram. Vet du hva mannen het til fornavn? Men dersom du er sikker på at han skrev navnet sitt Lerum er han ikke i slekt m. meg. Sannsynligvis er han da fra vestlandet et sted :-)Denne John Lærum er heller ikke i slekt m. meg tror jeg, men jeg tror hans stefar var.mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.