Gå til innhold
Arkivverket

[#14776] Hans Mathisen Bislingen og Anne Andersdatter Korseth, Berg Østfold


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg lurer på om noen har noe kunnskaper om gårdene Bislingen og Korseth (evt. vise til relevante kilder) i Berg , Østfold.Forfedrene mine hans Mathisen Bislingen og Anne Andersdatter Korseth gifter seg i 1775 ( 15.01 i følge Familysearch.org) Noen som kan lese kirkeboken for meg?Stemmer det at kirkebøker for Berg har brunnet?I følge Familysearch.org skal Anne være født ca 1756 og død 04.03.1792 ( vet at hun er død før 1801, da Hans er oppført som ektemann.) Noen som kan lese i kirkebøker for meg......?Eventuelle etterkommere og forfedre, tips om kilder om de to gårdene hadde vært kjekt!!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er riktig at Berg kirkebøker begynner 1770.Det er også riktig med vielsen: 'Ungkarl Hans Mathiesen og Pigen Anne Andersdatter' står oppført som trolovet 15.10.1774 og viet 15.01.1775 (Berg Mini I 1 1770-1814 5/8 p.309)Gårdene Bislingen og Korseth er ikke nevnt i denne forbindelse.Mht. Annes død ble Anne Andersdatter Helgerød begravet 04.03.1792 (dengang svært sjelden at dødsdato ble oppgitt), 36 år. Hvorvidt dette er den samme Anne Andersen, kan jeg ikke svare for. (Samme kilde 6/8 p.435)Anne Andersdatter Korsæt konfirmert i Berg 1772. (samme kilde 8/8 p.523 no.3).Gårdene får mer lokalkjente ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

En Hans Mathisen, Bislingen, blir konfirmert i 1770.En Magnus Mathisen, Bislingen blir begravet 19.7.1772, 2 uker gml. Foreldrene antas å være Mathis Hansen, Bislingen og Maren Hansd. som får en sønn ved det navnet, døpt 5/7-1772.Den 6.9.1772 blir Mari Hansd., Bislingen, begravet.Dette kan kanskje gi en ledetråd om foreldrene til Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Mye informasjon her!(2) Helgerød kan jo vel også være en gård i Berg/Rokke som de eventuelt bodde på før Hans overtok Bislingen. Ettersom de gårdene ikke er nevnt i forbindelse med vielsen så har vel kanskje ikke gården gått over i odel enda. Takk for god informasjon!(3) Han ble 'heldigvis' konfirmert i 1770, det er vel kanskje derfor det st¨år på FS at han ble født ca 1756, er man ikke ca 14 år da man står til konfirmasjon.Det er vel vanlig at eldstesønnen får navnet etter farfar? Eller hvordan er det med navnegivning? Hadde vært interesant å høre fra noen som har kunnskaper om navngivning i familien på 1700- og 1800 tallet.Finnes det flere Bisling-gårder? Hvor ligger gårdene Korset og Bislingen i forhold til hverandreTakker for all god info!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Jeg så i panteboken for gården Bislingen at det var nevnt noe om Anne Andersdatter, Helgerød. Fikk ikke lest alt, men dette tyder klart på at den Anne som dør i 1792 er den samme Anne du leter etter.Når det gjelder Mari Hansdatter, mener jeg å huske at hun var 41| år ved sin død.Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mye med gårdene ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Korsetgårdene (det er flere), Bislingen og Helgerød ligger alle i Rokke.Rokke var et annekssogn til Berg. I dag er begge inngått i Halden Kommune.Den eneste relevante boken du kan ha nytte av her er boken: Berg herred gjennom 100 år av Olav Torgersen og Johs. Uglum. Den inneholder også en liten del med gårdsinformasjon.mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

(5) Ettersom Helgerød er nevnt i en pantebok fra Bislingen, betyr det at Helgerød da er i et eiendomsforhold til Bislingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hei Torunn Cathrine!For de som forsker i Berg vil jeg sterkt anbefale boken: 'Kirker og kirkegods i Berg, Smaalenene, med en Gaardshistorie' av Ivar Sætrang, utg. 1915. Faksimile-utgave 1991 utg. av Henr. Køhn A/S, 1750 Halden.Dette er en fantastisk kilde å øse av. Boken får du lånt på biblioteket.Skulle du være interessert i en nærmere oversikt over utgitte kilder for Berg, kan dette sendes privat, dersom jeg får din e-post adresse!Med hilsen Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry N. Nilsen

Hallo Torunn Cathrine!I mitt forrige innlegg glemte jeg å skrive E-post:hennilse@online.no.Hilsen Henry N. Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

(9) Takk for opplysningen! Jeg synes det er greit nok med diskusjoner her i foraet, slik at andre også kan ta del av det!Skal prøve å få lånt denneHvis noen andre har noe å komme med om gårdene Korset, Helgerød eller Bislingen, så er det fortsatt ytterst velkomment!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

I en annen gren har jeg slekt til Huseby i Berg. I den forbindelse har jeg lånt Vidar Frydenlund sin bok 'Huseby Mellom eller Nordre i Berg i Østfold'. Jeg har der , på side 11 kommet over Mathis Hansen Bislingen og Mari Hansdatter som gifter bort sin datter Berthe, født 1765, jordfestet 1. juledag 1808.Ettersom det i (3) nevnes en Maren Hansdatter og Mathis Hansen Bislingen så lurer jeg på om dette er samme familie?Ytterligere informasjon ( fra boken side 11): Mathis Hansen F: 1729 jordfestet 31. mai 1798 Foreldre: Hans Hansen og Tore Gudmundsdatter Mari Hansdatter ( altså ikke Maren) F: 1731 (to år senere) jordfestet: 6. september 1772. Foreldre: Hans Mogensen og Gunhild SvendsdatterEr disse opplysningene til å stole på?(9) Henry har ikke sett igjennom denne boken ennå, men det kommer!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Vil bare nevne at Berthe gifter seg med Ole Olsen F: 1767 jordfestet 9.02.1812 G: 30.11.1789Også fra boken som er angitt ovenfor.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.