Gå til innhold
Arkivverket

[#14777] Maria Mathisdatter 12 år i 1801, Jørgen Andersen berg, Østfold


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

I 1801 er Maria Mathisdatter tjenestepike på Bergmark søndre husmannsplads i Rokke, Berg.jeg har søkt etter henne i FS men finner henne ikke.Hun gifter seg i 4. august 1810 med Jørgen Andersen. Noen som har kirkebøkene for Berg tilgjengelige og kan tyde eventuelle fedre, opplysninger....Jørgen Andersen er jeg meget usikker på hvor er i 1801. Det finnes flere muligheter, men hvis noen har noen tips... Jeg har søkt på familysearch.org, men jeg finner ikke noen kandidater.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da Maria var bare 12 år i 1801, så vil jeg anta at foreldrene ikke bor så veldig langt unna, og da er det vel Mathies Halvorsen på husmannsplassen Bergmark Nordre som er faren. Han er oppført med to barn (gutter) på 7 og 4 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har funnet ei Mari døpt i 1795 (Skjeberg)(FS) av de samme foreldrene.. Men hvis det er korrekt, kan hun jo ikke være mer enn 7-8 år i 1801. Var de tjenestepiger da de var så små, da ingen av foreldrene var døde?Ei annen Maria født i 1784 (Tune) (FS) men det ser ut til at hun er medlem av en 'annen' familiegruppe. Finnes det innflyttningslister for Berg i kirkebøkene? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå funnet Jørgen Andersen og Maria gift i 1810. Men jeg er usikker på om jeg har lest korrekt. ( Gårdsnavnet til Maria f.eks . )HF 272 Berg 1810, folio 353: 'Aug 4. Ungkarl Jørgen Andersen Bislingen og pigen Maria Mathisd. Wasdahlen (?) Cautionister Andreas Me (klarer heller ikke tyde dette), Ahl Bislingen'Noen som kan tyde bedre? Eller som kjenner til Wasdahlen? har søkt i 1801, men finner forelpig ikke den der... Noen som har noen ideer`?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Vassdalen er en plass under Korset, og ligger nydelig til ved nordenden av Korsetvannet i Rokke.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk for informasjonen. Når det gjelder oppgivne 'steder' ved giftermål, da er det stedene de bor på ved giftermålet, og ikke nødvendigvis det stedet man er født? Der man jobber f.eks?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.