Gå til innhold
Arkivverket

[#14778] Tyldal 1801, Simen Embretsen og Sigrid Jonsdtr.


Gjest Ella Nymo
 Del

Recommended Posts

Gjest Ella Nymo

I folketellingen 1801 bor Simen Embretsen 36 år og Sigrid Jonsdtr 27 år i Tyldal. I august samme år døper de sønnen Embret. Sigrid kalles da Jonasdtr.Olsberg. Fadderne er: Marit Jonsdtr. Olsberg, M... Jonsdtr.ibed, Marit Ottersdtr.Jon Trondsen Olsberg, Iver Iversen ibed, så et navn jeg ikke kan tyde fra Braaten. Har og funnet at de får datteren Sigrid i 1810 og Jonas i 1817. Hvem er Simen og Sigrids foreldre? Jeg vil være svært takknemlig om noen kan bidra med opplysninger om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torill Hokstad Steivang

Hei Ella, Disse to giftet seg 23.02.1800, og het da Simen Embrets. Braathen og Sigri Jonasdtr. Olsberg.I 1822 utvandret de til Nordland, og hadde da følgende barn: Embret, 21 år. Otter, 8 år. Jonas, 4 1/2 år. Sigri, 10 år.I kirkeboka for Tynset/Tylldalen 1761-1776 fant jeg disse dåpsinnførslene:Side 25, 'Marie Renselsesdag' 1764: Embret Braattens drengebarn: Simen. Fadderne er fra gårdene Graven og Søgård.Side 98, 26.12.1773: Jonas Jørgensen Prestegård og Siri Larsdtr. barn: Siri. Fadderne er fra gårdene Prestegård, Olsberg og Øverby.Simen står nevnt under Bråten i bygdeboka, foreldrene hans er Embret Brønølsen Bråten f.1730 d.1813,og Marit Thoresdatter Eggen d.1787.Si(g)ri er jeg mer usikker på, det kan være moren hennes som står i bygdeboka under Prestegård nordre: Siri f. 1752, foreldrene er Lars Jonsen Prestegård og Ingeborg Rasmusdatter Olsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

Hei Torill. Takk skal du ha. Trodde ikke jeg skulle få svar på mitt spørsmål ang. Simen og Sigrid. Deres elste sønn Embret (Ingebrigt) ble min tipp oldefar. Han giftet seg i 1932 med Pernille Jacobsdtr.i Lenvik i Troms. Hun døde i 1839 og han giftet seg igjen med Hanna Gurine Hertel Olsdtr. som ble min tipp oldemor. De fikk mange barn en var Lovise Cecilie som ble min oldemor. Det er flere som har lagt sine aner inn på nettet og her er det brukt feil far på Ingebrigt. Det bodde i 1801 en Simen Ingebrigtsen som var 16 år i Lenvik. Hans far het Ingebrigt Olsen og kom vistnok også fra Tyldal. Men fant ut at han kunne det jo ikke være. Lette i alle militær listene, men kunne jo ikke finne Embret(Ingebrigt)i Lenvik eller kommunene rundt, til jeg en dag på Statsarkivet fant Simen og Sigrid som fikk sønnen Embret i Tyldal. Så var det å lete etter hvem foreldrene var og her er de jo, så du aner ikke hvor glad jeg ble. Mange hjertelige takk Torill. Hilsen fra Ella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.