Gå til innhold
Arkivverket

[#14779] Middelthon, Middelthun i Bergen


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

Er det noen som har oversikt over familien Middelthon/Middelthun i Bergen på 1700-tallet ? Jeg holder på med en etterkommerrapport etter David Middelthun nevnt 1657 og 1670, men er interessert i hjelp og innspill. Foreløpig har jeg lagt ut etterkommere i 7 generasjoner, men har helt til vår tid i min database. Interesserte kan finne oversikten på denne direkte lenken :http://www.sosialklubben.net/~snw/middelthon.htmHilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Familien Middelton stammar fra ekteparet Isak Christensen (1640-1718)og Marte Davidsdt Middeltun. Disse budde midt i Ålesund, på eit gammalt borgarsete som heitte Øysteinsvik. Kring 1690 flytta dei til Fyllingen på Sula i Borgund.Isak Christensen ser ut til å ha vore av son av Christen Olufsen Slending, borgar på Hella i Ålesund, sidan på Slinningen (like sør om Ålesund)og endelig i Øysteinsvik. Førstekona til Christen var datter av Carsten Jonson Randall til Fyrde (i Volda). Marte Davidsdt Middeltun treng ikkje å ha vore datter av David Middeltun i Bergen.Eg har fleire opplysningar om Isak og Marte (som på folkemunne blei kalt 'Frua på Skitdungen', kanskje fordi ho var kry av å vere gift inn i ei slags adelsætt). Eg skal komme tilbake med fleire opplysningar om disse folka og slekta deira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk, så langt. Jeg ser fram til flere opplysninger, jeg kunne også tenke meg kildene du har til disse opplysningene.Kan det ikke være at tilnavnet Frua på skitdungen henspeiler på fyllingen = søppeldynga ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Nei, ho blei kalt 'Frua på Skitdungen' før ho flytta til Fyllingen (som ikkje har noke med bossplass å gjøre).Opplysningane er henta fra eit manuskript eg arbeider med, nemlig 'Eldste Ålesund - Folk og grunn 1540-1840'. For det som gjeld Isak og Marte bygg eg på skattemanntall, tingbøker, kirkebøker osv. Eg skal legge ut noke av dette stoffet på heimesida mi snart. Eg vil då legge på plass linken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje skrolsvik

Flott at du har tatt opp dette spørsmålet Stein. Jeg har samlet noe om familien, men det er enda mange 'huller'. Hvem er David Middelthon prest på Værøy i Lofoten død 8/2-1789 gift med Barbra Sunde og notert død samme dato ? Enken Bodil Jansdatter Meyer etter David Isaksen Middelthon f på Sunnmøre, gifter seg 2. med Eschel Lohman i NK 13/4-1728.Mine forfedre i Bergen Jan Jansen og Wenche Echof oppkaller en sønn til David Middelthun Jansen,19/1-1759, der er Jan Middelthon fadder. Når de får datteren Mette Catharina Jansen til dåp 16/4-1762, er Henrich Middelton fadder.Denne Henrich Middelthon er og fadder til deres siste barn Jan Jansen 3/9-1768 NK.Jeg har foreløpig ikke klart å finne bindeleddet til Middelthun familien. David navnet er benyttet i alle fall ett ledd videre i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

David Middelthon hadde en datter som het Elisabeth. Min kilde er et skifte etter Hans Andersen Bildøen. I dette skiftet, som jeg har avskrift av, (Sollieds avskrifter - statsarkivet Bg,)er bl. a. nevnt at han skylder: 'faderarv til sal. David Middelthons datter Elisabeth 23-l-3.' Dette skiftet er fra mars 1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Dette var interessant. Sier skiftet noe mer om Middelthon'ene ? Kan det tyde på at David Middelthon kun hadde denne ene datteren ?Står det nevnt noe, eller kjenner du til, en Henrik Bildø/Bille (død 1763) som er gift med (H)anna Christina Middelthon. De døpte 5 barn i Nykirken i perioden 1722 til 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Mulig det er Jan Davidsen Middelthun f. 1702 som driver gjestgiverstedet og skysstasjonen Tross i Dale i Fjaler til 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Den David Middelthun du viser til her (iinnlegg 4314), er vel ikke den som tok borgerbrev i Bergen 19.12.1707, og som giftet seg med Bodil Jansd Mejer. Han het David Isaksen Middelthun, og var var Ålesund.Det er en annen David Middelthun, som er nevnt i 1657LenkeHan begravet sin kone den 23.2.1670 NK. Det er dette som må være den salige David i 1707, og som har vært holdt for å være morfar til den andre David, via Marte Davidsdtr Midelthun (se innlegg nr. 2 i denne strengen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Skiftet etter Hans Andersen Bildøe sier ikke mer om Middelthonene. Konen til Hans A B het Gierche Ellertsdatter Garboe. Jeg tror at Hans Andersen var formynder for Elisabeth, men jeg vil tro at Elisabeth kan hatt søsken med andre som formyndere? Hans A B hadde mange barn bl.a. Henrich som var døpt i NK 12.10.1701, det var skifte etter han 27.01.1764. Henrich var gift i NK 26.10.1721 med Hanne Christine Middelthun. Det skal foreligge ekteskapsbevilling da de var søskenbarn. Kilde er Sollieds noteringer. Formynder for Henrich da faren døde var var Nils Andersen Bildøen. Kilde: TingbøkerGierchie (Hans sin kone) hadde en søster som het Giedsche. Giedsche var først gift med Hans Davidsen, ektemann nr. 2 var Nathanael Middelthun og nr. 3 Herman Hegler. Hanne Kristine Nathanaelsdtr. Middelthon er den som er gift med Henrik Hansen Bildøe. Her har jeg ikke notert meg kilde, men tror det er Sollied.I Terje Skrolsvik sin flotte database 'Døpte med faddere i Nykirken' finner du en del om disse familiene. Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ser det mangler endel navn i Bergen. Ta i alle fall med barn av Jan Davidsen Middelthon og Dorthe Malene Henriksdat Bryssel. Henrik Bryssel Middelthon f. jul 1741 Bergen. døpt 12/7-1741 død 1787.Geistlig skifte 9/9-1787 nr.7 (1773-90) f.136.b. arving hans eneste søster Bodil (ugift), og da hans søster Bodil Jansdat Middelthon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har ett par notater til på Abraham Davidsen Middelthon.En del notater er hentet fra Hornemann samling i Trondhjem. Abraham var bosatt i Sunnfjord. I 1720 var han i England. I 1758 er han i Finnaas hvor ett par barn blir døpt.I Bergen er han notert som tollbetjent.Barn (utenom de 2 som er nevnt):Sophia Catharina Middelthun f. sept 1755.døpt 23/9-1755 Eivindvik,Bodil Middelthon f jun 1758,døpt 2/7-1758 Finnaas død nov 1759 begr 2/12-1759,Bodil Middelthon født des 1759 døpt 1/1-1760 Finnaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk for nyttlig lenke, og opplysninger.Men jeg synes det er mer enn pussig at Christen Olsen Slinning var gift med en datter til stemoren, dette ville vel blitt oppfattet som en søster i den tiden. Finnes det noe kongebrev på dette ekteskapet ?Eksempler fra Sokndal som krevde kongebrev :'da han var beslektet i 2. og 3. ledd med sin tilkomnes avdøde mann''leiermål med en kvinne som skulle være i slekt med hans kone i fjerde og andre ledd. Det ble etter tingmennenes forstand tredje ledd'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Nå krevdre selvsagt ikke leiermålet i mitt eksempel kongebrev :-) men det viser hva som ble oppfattet som slektning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Stein, du har rett i at her er eit kirkerettslig problem, men saksforholdet ser ut til å vere heilt klart: Christen Olsen Slending var gift med datra til 'stemor' si.Eg har tenkt meg at følgande sekvens i ekteskapsinngåingane ikkje ville vere rettsstridige: 1) Christen Olsen ektar datra til Carsten Jonson Randall og Maren Jørgensdatter. 2) Enkemannen Oluf Knudsen på Slinningen ektar sonen si svigermor, Maren, som hadde vore enke sidan 1618, då Carsten låg på det siste. Eg reknar då med at både Oluf Knudsen på Slinningen og Maren Jørgensdt var mette av dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

En liten opplysning til på Bergensgrenen. Isach Davidsen Middelthun f.feb.1707.Den 20/12 1731 var det attest da han hadde vært i lære hos Herman Gievers som baker. I 1755 var han bosatt i Kjøbenhavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Og til det kan jeg oplyse, at jeg tilfældigvis idag på Landsarkivet i Viborg så nogle mikrokort for Vor Frelser kirke i København, at Isach Davidsen Middelthun, bager og hustru Anna Kirstine Clausdatter d. 23.2.1744 fik en datter døbt med navnet Elsebeth Margrethe.Garboe og Gievers er min direkte slægt. Så jeg har med interesse fulgt denne debat.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Dette var interessant. Jeg hadde nemlig en Elisabet Margrete Middelthon, født i København, som jeg ikke hadde faren på. Nå har jeg altså det. Hvis du har anledning til å finne ut mere om Middelthon'ene i København, ville jeg satt stor pris på det. Det skal ihvertfall være en datter til, Anne Marie f.ca. 1735, gift med Ditmar Kahrs.Det du måtte ha av Gievers og Garboe i tiden rundt 1700 er også av interesse.Jeg har også oppdatert Middelthonsidene mine, og har også lagt ut en side med 'løse tråder' av Middelthon'er.http://www.sosialklubben.net/~snw/middelthon.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Jeg forsøker å komme inn til middelthonsidene som oppgis her - men de eksisterer ikke?Er de blitt flyttet eller avsluttet?mvh Tom Harald Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Har nettopp kommet hjem fra ferie, og finner sidene mine nede. Jeg skal få sjekket opp i det snarest.mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Stein N. Wisted

Jeg har kommet over ett interessant skifte i Stavanger skifteprotokoll (avskrift på Statsarkivet i Stavanger) :13.4.1771 skifte etter Nikolai Lohman, enke Anne Leganger Ringholmhalvbror Jan Middelthun - gift i Bergenhalvbror Abraham Middelthun - gift i Bergenhalvbror David Middelthin - prest i Nordlandenehalvbror Jacob Middelthun - gift i Bergenhalvbror Isach Middelthun - gift i København, død hans datter Anne Marie g.m. Ditmar Kass hans datter Emerentse gift (med Sørensen) i Bergen hans datter Else g.m. betjent Meidellhalvsøster Grete (eg. Margrete) g.m. Ove Due i Bergenhalvsøster Margrethe (eg. Marte) g.m. Giørther ? (Gynther)søster Elisabeth Lohman g.m. Klein i BergenDet var ikke så mye nytt (Ove Due og Klein var for meg nye), men det er en del bekreftelser. Denne Nikolai er selvsagt sønn til Eskild Lohman og Bodil Jansdtr. MeyerHilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.