Gå til innhold
Arkivverket

[#14780] kan noen hjelpe med census-oppslag i USA?


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er på jakt etter etterkommere av Agnete og Johannes Jørgensen (i noen tilfeller bruker de også navnet Bagstad), som emigrerte fra Øyer til North Dakota i 1893. I den forbindelse lurer jeg på om noen av dere med tilgang til de amerikanske folketellingene kan hjelpe meg med oppslag på følgende navn/personer i Traill county i North Dakota: Ludvik Domier og hustru Anna (f. ca. 1876) i 1920 og 1930-tellingen. Martin Eri(k)cson og hustru Sina (f. ca. 1881) i 1900-1930. Ingvald Jørgensen (f. ca. 1890) og hustru Hilda i 1910-30. Jan (John) Jørgensen (f. ca. 1884)i 1910-30. Christian Jørgensen (f. ca. 1892) i 1920-30. Julius Jørgensen (f. ca. 1895) i 1920-30. Jeg er klar over at dette er nokså omfattende, men 'delhjelp' tas også imot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

1930 U.S. Federal Census - North Dakota - Traill -Roseville - District 28Head Dewey Domei 30 årWife Lillian 28 årSønn Lyle 4 årDatter Georgia 3 årSønn Loyd 1 år-----På samme side:Head Clarence Domei 29 årBrother Leonard 37 årBror Arthur 23 årSøster Agnes 20 årSøster Ella 17 årBror Joseph 15 årSøster Grace 10 årBror Lawrence 6 årMrs Anna Domei (mother) 53 år+ en slektning jeg ikke kan tyde navnet på, 22 år-----Under disse enda flere DomierHead Osean , 50 årWife Inga 46 årSønn S...yer, 21 årSønn Wilhelm 19 årSønn George 17 årDatter Ingeb/Inez 13 årDatter Esteeher 11 årSønn Levy 8 årDatter Glads 3 årSønn ...han 1 år-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Alvin Domier het denne slektningen jeg ikke kunne tyde navnet på. Nest siste person i forrige innlegg er selvsagt GladysTar med flere Domier som finnes i samme Steel County, Edendail township, N.Dakota i 1930:-----1930 U.S. Federal Census - North Dakota - Steele -Edendale township - District 6William Domie 71 år, NorwayWife Clara 31 årSønn Melvin 8 årDatter Alice 6 år-----1930 U.S. Federal Census - North Dakota - Steele - Carpenter township - District 3Han er født i Nord Dakota, far fra MinnesotaJosepph Domier, lodger. Ancestry sier i avskriften at han er 11 år, men jeg mener at det står 20 år +----- Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957Dummer, Ludvig (Kan det være Domier?)County: Polk-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du må gi mer presise opplysninger slik at den som skal lete har de nødvendige fakta slik som eksakt hvor de kom fra, alder og emigrasjonsår/havn med link til protokollen her på DA. Ellers blir det å lete i blinde.-----1920 U.S. Census • North Dakota • Traill • Roseville • ED# 189Ludvig (50 år) og Anne Domier med barn bor på denne adressen. Husholdet ovenfor består av August Domier med kona Emma og 4 barn. Er August en bror av Ludvig?-----1930 U.S. Federal Census - North Dakota - Wells - Pony Gulch - District 29Her bor det en Martin Eriksson, enkemann fra Norge. 64 år- Kan det stemme? Samme Martin bor også på denne adressen i 1920. DA også enkemann med en sønn Sophus på 23 år. Kan det være Sina's mann?-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Tusen takk for hjelpen, Nina! Til å lete i blinde har du gjort litt av en jobb. Husstanden der Clarence Domier er ført opp som familieoverhode er full klaff. De tre yngste søsknene visste jeg ingenting om. Den Martin Erickson du har funnet i Pony Gulch tror jeg også er min mann. Han ble riktignok gift med Sina i Traill county, men Sinas foreldre levde i 1910 i Pony Gulch. Jeg finner også en Sena Erickson begravet i indeksen over 'begravelsesboken' for Wells county.Når det gjelder dine innvendinger, er jeg helt enig. Så mange opplysninger som mulig skal selvsagt med. Jeg får unnskylde meg med at etterlysningen ble skrevet mens jeg var på helgebesøk hos min svigerinne. Her får du det jeg ikke har gitt eg tidligere, blant annet fødselsdatoer fra kirkeboken i Øyer i stedet for fra emigrantlistene: Jeg har skrevet at de kom fra Øyer til USA i 1893. Ikke at de landet i New York, men det er vel ikke til mye hjelp i folketellingssøk? Familien levde/lever i Harvey/Pony Gulch i Wells county og i forskjellige townships i Traill county.Ludvik og Anna Domier har jeg funnet i 1900 og 1910-tellingen. Christian Jørgensen bodde sammen med sin søster Anna Domier i 1910, og sammen med sine foreldre Agnethe og Johannes (John) i Pony Gulch i 1900.Agnete og John levde i Pony Gulch sammen med barna Clara og Julius (født ca. 1895 og 1898 i North Dakota) også i 1910. Agnethe og Johns barn Ingvald (født 9.7. 1888 i Øyer), Jan (John) (født 30.8. 1882 i Øyer), Christian (født 8.4. 1891 i Øyer), Thea (født 6.9 1885 i Øyer), Julius og Clara levde alle sammen med sine foreldre i Pony Gulch i 1900, mens Anna og Sina (født 17. 5. 1879 i Øyer) ikke gjorde det.Hvor Sina bodde i 1900 og 1910 vet jeg ikke, mens det etter dine funn altså kan tyde på at hun var død før 1920. Jeg vet heller ikke hvor Agnete Jørgensen befinner seg etter 1910, men en Johannes J. Bagstad er begravet i Wells county i følge 'begravelsesboken', og jeg gjetter på at Agnethe bor hos slektninger i senere tellinger. Dersom hun lever, da. En 'Agnes Jorgenson' befinenr seg nemlig også i innholdsfortegnelsen til 'begravelsesboken' for Wells county.Denne begravelsesboken begynner etter hvert å virke svært interessant, men ettersom de jeg vet om som har boken skal ha to dollar per oppslag, tror jeg jeg får forsøke å finne meg en medsammensvoren blant de innfødte derover.Skulle du komme over mer - det er hovedsaklig folketellingene jeg satser på - tar jeg imot alle tips med takk. Jeg har tilgang til scannede versjoner av 1900- og 1910-tellingene, men ingen indekser. Leting blir derfor som å lete etter nåla i høystakken.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.