Gå til innhold
Arkivverket

[#14781] Familien Patrung, hvor kom de fra?


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiI folketellingen for 1875 i Kristiania finner jeg Fredrik Patrung, født i København med kone Marie Patrung, fra Gottenborg og barna Karl Edvin Anthonius, Johan Oskar, Sofie Fredrikke, Albertine Henriette og Hilma Karoline. I folketellingen i 1900 ser det ut til at Fredrik er gift på nytt, denne gang bosatt i Asker og gift med Olava Patrung. Ingen barn bor sammen med dem.Jeg vet ikke hvor det ble av familien bortsett at det i dag finnes etterkommere i Telemark.Fredrik Patrung har jeg i IGI funnet født i Kjøbenhavn i 1839, med foreldrene Johan Frederich Patrung og Ane Sophie Henrichsen.Jeg leter etter mer om denne familien. Jeg er ikke i slekt selv men har hørt en historie om at det var en fransk adelsmann som flyktet under revolusjonen og deretter kom seg til England og siden Danmark. Men, men....... Er i alle fall glad for alle opplysninger om familien, både hvor den kom fra og hvem som havnet i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke særlig nytt jeg kan bidra med, men i alle fall: Farens fulle navn er oppgitt til Edvard Fredrik ved Albertine Henriette og Carl Edvin's dåp i hhv. Vor Frelser og Grønland som er de to jeg sjekket. Moren fulle navn er oppgitt til Inger Marie Andersen. Ingen tilleggsopplysnonger gitt ved Albertines fødsel som jeg håpet på.Ved Albertines dåp er navnet skrevet Patron.Jeg så ikke familien blandt de registrerte innflyttede i Vor Frelser.Familien står ikke i Kristiania Adressebog 1885 (i praksis høsten 1884)som er den eldste jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Jakobsen

På Kaafjord i Alta finner vi i 1865 en Johan Patron, født i Sverige. I Sverige er det i 1890 kun 19 personer som heter Patron.Jeg vet at dette ikke umiddelbart har noe med dine personer å gjøre - mer en observasjon knyttet til det uvanlige navnet.Øystein Jakobsen Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Øystein. Har registrert dette jeg også, takker for tipset, og spesielt for opplysningen fra Sverige. Har sett at navnet for familien har vært skrevet både Patrung og Patron(g. Så for den del kan det jo være en forbindelse, man skal aldri si aldri. Takk skal du ha.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Patron i Alta er en kvensk slekt med opphav i Karunki eller Hietaniemi i Tornedalen, om jeg ikke husker alt for feil. Navnet ble også skrevet Batron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takks skal du ha for avklaringen Andreas. Da trenger jeg i alle fall ikke tenke veldig mye på det sporet. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.