Gå til innhold
Arkivverket

[#14790] søker foreldre til Rasmus Parelius Hegge f. ca 1784


Gjest Arild Køhl
 Del

Recommended Posts

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Kan det være denne personen, i Trondheim i 1801 (klarte å lage ei lenke en dag tidl., men ikke i dag): Rasmus Parellie, 14 år, losjerende, går på latinskolen. Kan jo tenkes at han bor hos noen slektninger? Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har nå lest innlegg 14434, og har fulgt et annet spor. Hitteren 1801: Margrethe Elisabeth Parelius, 36 år, født Buch, enke etter Niels Rosing Parelius. Hun har 7 barn boende hjemme (og kanskje det 8. i Trondheim?). To av barna har etternavnet Hegge Parelius, derav ei som heter Marcelie. (Men nå må jeg lære meg å lage lenke!) Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg ser nå at jeg var litt for rask. Dere har vært innom denne familien tidligere. Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette er vel et sidespor, men i hvertfall kan det se ut som at latinskoledisippelen Rasmus i 1801 kan bo hos sin tante Petronelle Busch, hvis hans mor er Margrethe Elisabeth Parelius f. Buch. Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Jeg tror at denne Rasmus som er losjerende i Trondheim og går på latinskole er samme person som Rasmus Nielsen Parelius f.09.02.1787 og barn nummer 3 av 8, etter Niels Rosing Parelius og Margrethe Elisabeth f. Buch. Det er fristende å tro at denne Rasmus som jeg driver med er av denne slekten i og med at han har en datter som heter Marcelia. Men ved folketellingen 1865 er jo fødestedet til Rasmus oppgitt å være Ørkedal, noe som gjør at jeg tror at han er sønn av Ole Hegge og Beret Maria Krenchel, kapellan i Orkdal senere sogneprest i Opdal. Men sikker er jeg ikke. Min Rasmus blir gift i Leksvik den 04.07.1811, har ikke sjekket denne kilden selv, men det kan jo være at hans far er oppført i kirkeboka ved giftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.