Gå til innhold
Arkivverket

[#14800] Katarina Nilia Berthea Kvæstad f. ca 1885, Eidanger, Telemark?


Gjest Inger Lise Strand Engen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Lise Strand Engen

Tilgi meg for at jeg kaster ut en liten etterlysning med svært mangelfulle opplysninger. Det lille jeg vet er funnet via digitale kilder eller er blitt fortalt meg av min mormor.Hjemme på Gjøvik ligger mine oldeforeldre gravlagt;Alfred Strand og Katarina Strand f. Kvæstad.De giftet seg i 1912 og fikk 3 sønner(Oldefar var fra Ringsaker og er lokalisert i FT1900)Min oldemor skal være fra Telemark og min mormor husker at huset de bygde på Gjøvik ble kalt Lillegården etter hvor Katarina var født / hadde bodd tidligere. Med både Lillegaarden og Kvæstad bør hun jo være lett å spore tilbake til Eidanger (kilde: Porsgrunn Bibliotek sin database over gårdshistorie), men uten navn på foreldre og uten tilgang til kirkebøker er det vanskelig. Jeg er også blitt fortalt at familien flyttet på grunn av vanskelige tider og her mener mormor å huske noe om en Asak-gård.Hennes fulle navn skal angivelig være som i overskriften og det var mange jenter i ungflokken (Sigrid, Ingeborg e.l?) Jeg har funnet en familie bosatt i Christiania 1900 hvor vi har en god kandidat med riktig fødselsår, fødested (?)og nesten riktig navn. Søskenflokken er derimot ikke helt etter 'oppskriften' og ingen i familien har hørt at de skal ha bodd i Oslo. Da min morfars bror blir døpt på Lillehammer i 1915 er en av fadderene Alfred Kvestad - muligens han som er kalt Alf i FT1900?Håper noen kan bekrefte/avkrefte noe av det jeg kommer med, evt. supplere med opplysninger. På forhånd takk,Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har ikke så mye å bidra med, men kan i hvert fall løfte temaet ditt opp. Jeg har en link til gården Qvæstad i Eidanger i 1865, hvor det er en Halvor Isaksen 8 år:LenkeJeg kom til tenke på at det din mormor mener å huske som Asak-gården, kunne ha vært Isakgården? En gård ble i dagligtalen ofte benevnt etter brukeren (Isak).Mvh. Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Joda masse tyder på at det er blink på familien i Oslo. Innlegg på Grenland Ættehistorielags slektsforum greier også ut for slekta lenger tilbake. Tusen takk for all hjelp!Mvh, Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.