Gå til innhold
Arkivverket

[#14803] Kan noen slå opp i kirkebok for Kragerø ca 1876-19++


Gjest Berit Ryvik Skartland
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Ryvik Skartland

Er det noen som kunne være så snill å slå opp i Kirkebøkene for Kragerø for meg?Vielsen til Søren Hagerup Johannessen, f. ca 1850 i Balsfjord, Troms Fredrikke f. ca 1853 i Barbu. Navnet og årstall er usikkert. Antagelig mellom 1876-1881. Kanskje er de gift et annet sted?Døpte og evt. konfirmasjon til deres sønn Andreas Johannes Sørensen f.ca 1881-82. Han ble kalt Johannes i emigrantlistene og John i Amerika. Og evt. flere barn.Døde/gravlagte: Søren Hagerup Johannessen f. ca 1850 i Balsfjord, Troms. Falt over bord fra skuta Duen av Kragerø i des.1888. Skal være gravlagt/jordfestet 3.jan. 1889. Og hans hustru Fredrikke ?. Levde i 1900 ihht.folketellingen.Dersom jeg har funnet de rette personer i folketellinger og emigrantlister så bodde disse i Kragerø i Folketelling 1900: Fredrikke Johansdtr. , enke, f.1853. og Andreas Johannes Sørensen, sønn, f.1882. A.J.S. emigrerte antagelig i 1903.Døpte: Søren Ola Hagerup Sørensen, f. ca 1902-03 i Kragerø. Foreldre Nanna Fredrikke Sørensen og antagelig Andreas Johannes Sørensen.Dette ble mye, men det hadde vært fint å få bekreftet de opplysningene og sporene jeg har fra før. Søren Hagerup Johannessen er min tippoldefar. Han fikk barn med en pike i Balsfjord i 1873, hun døde noen mndr. senere. Deres datter, min oldemor, voks opp hos slektninger. Søren reiste fra Balsfjord etter 1875. En av hans brødre, Johannes, bodde også i Kragerø tror vi.Hilsen Berit Ryvik Skartland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det står veldig mye om slekta til Søren Hagerup Johannessen i FSLenkeFødt 16.04.1850 Veiskifte Balsfj, døpt 16. juni, død 20. des. 1887 Veiskifte i Balsfjord, så han kan vel ikke ha havnet i Kragerø. Foreldre: Johannes Andersen f 1808 Veiskifte, Balsfjord, døpt Storsteinnes, død 30.10.1895 Veiskifte, gift med Elen Margrethe Hansdtr osv, osv. Han har kanskje røtter i Lardal (det er vel det nærmeste jeg kommer Kragerø (dersom FS er riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Beklager - jeg ser nå at mye av det du har ført opp stemmer i forhold til død, så det er sikkert riktig. Men han er i FS ført opp som død på hjemstedet - men FS er ikke til å stole på - alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og jeg begynner å rote, som vanlig - for det stemmer jo IKKE...Så dersom FamilySearch er riktig, så havnet han vel ikke i Kragerø. Finner du ikke fram i FS, så får du si fra, så skal jeg lete opp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...har du sett på maken - jeg blander far og sønn. Jeg slår av maskina og går ut til veden min. Han døde vel i Kragerø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Bare en ting til før jeg gir meg. Du sier at Fredrikke er født i Barbu. Det er i Arendal, men i dette tilfellet er det kanskje BARDU. Det ligger i hvertfall ganske så nært Storsteinnes.For at alt nå skal være klart fra min side, så står det i FS at han døde på fødestedet i Balsfjord 20. des 1887.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei-da! Det blir født ei Fredrikka Johansdtr 26.6.1853 i Mykland (det er Gjerstad/Risør-området). Så ser jeg i 'Norsk stedsfortegnelse' at BARBU-lia er gård i Gjerstad, så hun er nok derfra. Foreldre: Johannes Fredriksen og Gunnild Johannesdr.Ut i sola, Arnstein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Ryvik Skartland

Takk for svar! Tror jeg klarte å følge deg ;) Jeg har ikke funnet han som gravlagt i kirkebøkene i Balsfjord. Og jeg har nokså sikre opplysninger om at han bodde i området rundt Kragerø. Bl.a. foto tatt av fotograf i Kragerø. Min oldemor og senere min mormor hadde kontakt med hans sønn kalt John i amerika. Dessverre ble det skrevet lite på fotografiene, og jeg har bare et brev fra 1961 fra Johns kone Nanna, hvor hun forteller at John døde året før. Så hvem Søren var gift med og hvor er usikkert.Hilsen Berit R.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Ryvik Skartland

Uff da! Har nettopp sjekket kirkeboka for Balsjord igjen og fant Søren jordfestet 20.12.1888, gravlagt 03.01.1889 og jordfestet 23.09.1889. Falden overbord fra skib Duen af Kragerø i det Caraibiske hav. K: Meldt av indrulleringsshcefen i Tromsø. At jeg ikke har funnet det før da? Feil søkemåte kanskje?Takk i alle fall. Må sjekke nærmere det med Fredrikke. hilsen Berit R.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gunnar Aabøe

Kan dette 'utklippet' fra et emigrantregister i Kragerø være til hjelp: ?Når det gjelder foto, så har vi dataregistrert flere fotoregister/protokoller fra Kragerø. Bl.a. Frk. Børresens fotoregister og de ca 42 000 bildene til Brødrene Jørgensen. Alt dette vil etterhvert bli lagt ut på internet så snart det finnes tilrettelagte søkeprogram.m.v.h. Gunnar Aabøe Kragerø. EMIGR1.TXT 1/1 128.0 kb Side: 67 Nr. 3 Flyttedato: 18.08.1904 Etternavn: Sørensen Fornavn: Andreas Johannes Født/alder: 00.00.1882 Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Gift Stilling: Stuert Bestemmelsessted: Chicago i Nord Amerika Med skip: Merknader: Gift med Nana Fredrikke f. Hagen.Side: 67 Nr. 4 Flyttedato: 18.08.1904 Etternavn: Sørensen f. Hagen Fornavn: Nana Fredrikke Født/alder: 00.00.1881 Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Gift Stilling: Bestemmelsessted: Chicago i Nord Amerika Med skip: Merknader: Gift med Andreas Johannes Sørensen.Side: 67 Nr. 5 Flyttedato: 18.08.1904 Etternavn: Hagerup Fornavn: Søren Olaf Født/alder: 25.06.1904 Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Barn Stilling: Bestemmelsessted: Chicago i Nord Amerika Med skip: Merknader: Sønn av Andreas Johannes Sørensen og Nana Fredrikke f. Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Ryvik Skartland

Takk for tips. Emigrantlistene har jeg sett på og funnet før. Det jeg mangler er opplysninger om Andreas Johannes Sørensen sine foreldre. Faren het Søren Hagerup Johannessen og var født i Balsfjord. Moren vet jeg ikke navnet på¨eller hvor hun kom fra. Jeg har ikke hatt/har ikke anledning til å lete i kirkebøkene selv. Tid og avstand til biblioteket begrenser det. (dette er en luksushobby for meg) Kanskje når jeg blir pensjonist om 25 år? Hilsen Berit RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.