Gå til innhold
Arkivverket

[#14808] Seilskipet 'Alexandra' strandet ved Galapagos - kanskje var min olderfar med?


Gjest Øystein Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Jakobsen

8 mai 1908 hadde seilskipet 'Alexandra' ligget vindstille 3 måneder i havet utenfor Galapagos, og mannskapet hadde vært uten mat i 12 dager. Vannreservene minket, og skipsfører Emil Petersen fra Mandal bestemte etter press fra mannskapet at skipet skulle forlates.Mannskapet på 20 gikk i to lettbåter men kom raskt bort fra hverandre. Den ene båten kom raskt til folk, mens mannskapet på den andre først ble plukket opp etter flere måneder på en øde øy.'Alexandra', som var eid av J. Johannessen & Co. i Kristiania, ble senere funnet strandet.Jeg har indikasjoner på at min olderfar Bernhard Jakobsen fra Sandefjord var med på denne turen, men har ikke fått det bekreftet.Så - hva spør jeg egentlig om her? Jo - mannskapslister. Jeg har ikke lett etter slikt før, så jeg lurer på om noen kan gi litt starthjelp. Vil mannskapslister fra denne turen normalt kunne finnes etter eller annet sted? Kanskje er det noen som kjenner til denne historien?Kan også nevne at historien ble til en bok. 'Mandskapet fra bark Alexandra - oplevelser paa Galapagosøerne' ble utgitt i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hos innrulleringssjefen/mannskapskontoret ble det ført ruller, der opplysninger om den enkelte sjømanns på- og avmønstringer skal være med. Materialet fra Vestfold, Buskerud og Telemark er å finne i Statsarkivet i Kongsberg, og der har man da (forhåpentligvis) en eller to ruller (annotasjonsrulle og hovedrulle) der Bernhard Jakobsens seilingshistorie er å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.