Gå til innhold
Arkivverket

[#14815] Har noen tilgang til kirkeboken over døde i Ålesund etter 1912, trenger hjelp


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg prøver å finne når følgende personer døde i Ålesund:Jenny Karoline Hansen f.1900 i Stavanger død ca.1920 i Ålesund(trolig av sykdom)Lorents Ingolf Hansen f. ca. 1913 i Ålesund død 1926.Kjelen på en ferge fra Skarbøvik til Ålesund eksploderte en vinterdag , og Ingolf som satt nær ved ble drept.Jeg prøver også å finne når besteforeldrene deres døde.Edvard Mathias Hansen f.1852 i Førde og hustru Johanne Andersdtr. f. 1846 i Ytre Holmedal.Edvard og sønnen Karl Johan (far til Jenny og Ingolf)drev dykkerselskap og hadde mye arbeid knyttet til havneutbyggingen i Ålesund.Dersom noen kjenner til disse menneskene , eller har opplysninger som omhandler dykkerselskapet er det av meget stor interesse. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg gjør et nytt forsøk i håp om at noen har tid og anledning til å hjelpe meg med dette.Vi antar at Edvard døde mellom 1912-25 , han var i alle fall ikke med på et gammelt familiebilde som ble tatt på slutten av 20 tallet.Sønnen Karl Johan og deler av hans familie returnerte til Bergen like før krigen , mens noen av Karl Johans barn hadde funnet seg en ektefelle i Ålesund og ble værende igjen.Dessverre er det ingen av de gjenlevende som husker når Edvard og kona Johanne Andersdatter døde.Det skal være slektstreff til sommeren , og det hadde derfor vært flott å få på plass de manglende opplysningene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Rune, eg veit ikkje om dette kan vera rett Jenny, sjølv om det ikkje stemmer med fødestad?LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Mariann.Jeg tror nok du har funnet den rette.Hun ble født i Stavanger,men ved tellingen i 1900 er hun kommet til Bergen. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fått bekreftet fra Statsarkivet i Trondheim at Lorents Ingolf Hansen (Lorntz) døde ved eksplosjon ombord i m/s Hesøy den 1. februar 1926 og ble begravet den 6. samme måned.De kunne dessverre ikke være behjelpelig med å lete etter dødsfallene til Edvard Mathias Hansen og hustru Johanne Andersdatter.Jeg har et gammelt familiebilde som er tatt på Skarbøvik i første halvdel av 1930 årene.Der er trolig Johanne fortsatt i live.Dersom noen kjenner til denne familien , eller har muligheter for å hjelpe på annet vis med å finne dødsfallene til Edvard og Johanne hadde det vært kjempefint.Utfra opplysningene fra Statsarkivet er svarene trolig å finne i klokkerbok nr 529.C11 (1918-1938). Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.