Gå til innhold
Arkivverket

[#14819] Isak Sørensen (Abrahamsen?) , Berthe Olsdatter, Østfold, Telemark, eller hvor??


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

I 1816, 1817 var Isak Sørensen og Berthe Olsdatter husmannsfolk på plassen Vestre Myra i Borge, Østfold. De var oppført med Barna Søren Isaksen (skal være født ca 1807 ( en dato: 27.12.1807)) Og datteren Maren Kristine Isaksdatter (F: ca 1811 og død i Borge 1817). Disse barna skal være født utenfor Borge, men jeg aner ikke hvor. (Dette skal være oppgitt ved en folketelling i Borge i 1815 ) Søren og Berte hadde iallefall to barn til, og det var Helene Isaksdatter F: 28.02.1816, døpt: 17.03.1816 i Borge og Abraham Isaksen F: 1819, Borge (Disse oppøysningene har jeg fra kirkebøkene i Borge og 'Gårder og slekter i Borge' - en bokserie fra Borge)Det jeg nå lurer på er om noen vet hvor Isak og Berthe kom fra? Jeg har ikke kunnet lese noen innflyttningslister i kirkebøkene i Borge ( har ikke funnet noen )Jeg har søkt på familysearch.org, og har ikke kunnet finne Søren eller Maren Kristine ( I allefall ikke med faren Isak Sørensen). Helene og Abraham har jeg funnet.Jeg har funnet Isak Sørensen og Berthe Olsdatter på ulike steder i Telemark, Solum (?)Men jeg har også funnet en Isak Abrahamsen og Berte Olsdatter som har en datter Maren Kristine født 1810 i Telemark (eller vestfold, ble plutselig litt usikker... ) Uansett.. Noen som kjenner igjen denne familien, og kan gi meg noen tips?De kan også komme fra Østfold, naturligvis, men sjøveien over Oslofjorden er vel heller ikke helt usannsynlig.Noen som tar utfordringen?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

1801: Hva med Isach Sørensen 24 år gevorben soldat i Storgaden 4 på Bragernes i B. Eller Isach Sørensen 40 år ug. tjener på Bergene grd. i Solum Tm.Det er de eneste jeg kan finne som er ledige på markedet, og har en brukbar alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger  Kvennodd

Hei Torunn CathrineHar nå sett på KB for Solum og kan ikke finne Søren eller Maren Kristine døpt i Solum på de angitte år. Har sett 2 år til fra på begge. Så de er iallefall ikke døpt der.Skal se etter i de andre KB jeg har hjemme imorgen for ulike steder i Telemark.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

(1) Isak alder 24 i Bragernes ser ikke 'dum' ut. Ettersom det står at han er 'huusbondens broder ' som heter Abraham ( noe også sønnen heter) og det faktum at broderen er ved garisonen i friedrickstad... Fredrikstad er jo like ved Borge. Og da har han jo en kobling til distriktet. det at han også er soldat minsker jo ikke sjansen for at han også eventuelt kom i denne 'garnisonen'.Kanskje Berte er fra Fredrikstad, og at de har gifet seg der?(2) Kjempefint!!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

huff.. mange Berte i 1801, og hun kan jo også hete Birthe Birte Berthe ... mange skriveformer, og Olsdatter er jo ikke akkurat det uvanligste navnet .... Jeg må nok lete etter giftermålet til Isak ( Isach)...Noen som har peiling på Bragernes?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. Bragernes så kan de ha blitt gift nesten hvorsomhelst.I FS fant jeg i det minste Abraham Sørensen gift 25/8 1795 Bragernes med Anne Olsdatter. Kan det kanskje stå noe der hvor han er fra? Dette er jo bare interessant om det er den rette Isak som er broren hans.Jeg fant også, samme kilde, en Isach Sørensen dpt 25/2 1776 i Skoger Vestfold/Buskerud? Foreldre Søren Sørensen og Helge Olsdatter. Men, dette kan være helt på vidda, men det er i nærheten av Bragernes så..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Er Bragenes stort? er det ikke stort sett bare Drammen? Eller er jeg HELT ute på det berømte jordet?Skoger.. Ligger ikke det en 'Skoger' i nærheten av dagens Drammen/Lier?Dette er jo på motsatt side av Oslofjorden fra der jeg er kjent...Ang Abraham, så hadde det kanskje vært kjekt å få visshet i om hvem som var forlovere, eventuelt faddere til hans barn.Men det sikreste er vel kanskje å se på utflytningslister, ettersom det ikke kan være denne Isach jeg er på utkikk etter... Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett, men mener du at det ikke er Isak i Bragernes som er den rette eller Isak dpt. i Skoger eller er det bare en skrivefeil.Bragernes er en del av Drammen. Bragernes,Strømsø og Tangen er slått sammen og heter Drammen i dag. Skoger (nabo til Strømsø) er videre sydover på E18 etter du har kjørt gjennom Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg aner ikke hvem som er den 'rette' Isak. Jeg bare 'filosoferte' litt over hvem som kunne passe.Fint med klargjøring av Bragernes-området. Jeg visste jo ikke hvor Skoger lå.Jeg har nok bare misforstått ditt innlegg, og ikke sett den nederste linjen hvor du nevner at Skoger ikke ligger så langt unna Bragernes.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg spurte bare for at det ikke skulle oppstå en misforståelse, for det er så fort gjort. Jeg tror ikke dette blir så enkelt, men med litt hard jobbing skulle det vel la seg gjøre å løse det. Det lønner seg kanskje å begynne i Borge. Om du finner Isaks dødsfall så vil vel i det minste alderen hans stå. Om den ikke er helt riktig så vil den i det minste gi en pekepinn. Han må vel være død før 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Helt iorden!Jo, jeg tror han må være død før 1865. Har ikke funnet han i 1865-tellingen. Heller ikke Berthe.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Jeg tar opp dette temaet igjen. Jeg finner ikke Isak Sørensen død i Borge. Har lett kanskje litt overfladisk, men iallefall ikke funnet ham.De trådene som jeg har igjennom dette temaet tyder vel på at han kom over fjorden, Bragernes, Telemark eller Vestfold.Er det noen som har tilfeldigvis vært borte i han, eller noen som har oversikt kanskje spesielt i Bragernes, så hadde det vært fint om noen kunne sjekke om Isak har flyttet ut til Borge/Fredrikstad.Jeg har ikke funnet Isak flyttet inn til Borge, men der er kirkebøkene på mikrofilmene litt 'rotete' (iallefall de mikrofilmene jeg har sett på....)Uansett.. Er det noen som kan assistere?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg tror at Berit i sitt innlegg (2) kan ha truffet den 'berømte' jackpotten! Jeg kan ikke se noen annen løsning, da de andre 'aktuelle' Isak'ene i 1801 faller litt utenom pga. alder. Er det noen der ute som har kunnskap om Bragernes?For eksempel på broderens Abraham Sørensens giftermål?Link til den mulige Isak i 1801: LenkeDe har alder rundt 24 - 29 så foreldrene dems er muligens i live? Hmm.. dette er iallefall et lite mysterium.Håper det er noen der ute som kan hjelpe med noen biter?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Litt mer om Isach.Isach skal være død 31.12.1842. Men jeg finner han ikke død i Borge. ( har sett flere ganger.) Kilde på denne dødsdatoen er Gård og slektshistorie bøkene fra Borge.Noen som har noen strålende ideer? som har bedre øyne enn meg og kan finne Isach ( og evt. Berthe) død i Borge?Eller noen som kan finne ut hvor Isach i 1801 i Bragernes er født, vet noe om når Isach og berthe flytter inn til Borge?Hvor er Maren Kristine født i 1811? og Søren i 1811?Har fortsatt mange spørsmål angående denne familien! Håper noen kan hjelpe meg! Da ville jeg blitt glad!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg prøver å ta opp denne igjen. Jeg har funnet Isak død i Torsnes, Borge.Dette står i Torsnes Kirkebok: 1843, døde: 31. dec. 1842 begr. 06. januar, Isak Sørensen ?? 69 Aar, Plaseen Brekkhaug under Thorsøe – Torsnes KirkebokDet som jeg synes er litt rart er følgende. Sønnen Abraham ble boende i Borge og overtok Brekkehaug. Men hvor ble det av sønnen Søren Isaksen?Ved hans konfirmasjon i 1824 står følgende: Konfirmerte 17.S.e. Trinit. 1824: No. 10, Søren Isaksen Thorsøpl. Foreldre: Isach Sørensen og Berthe Johnsd. Døpt: 27. december 1807Så, jeg har dåpsdatoen hans, men ikke hvor han ble døpt. Jeg har sett i Borge, men finner han ikke der. Datteren Maren Kristine døde i 1817. Her står det følgende:1817 No 9 Pag 196 4. juni 1817 i Holm Begravet 8. Juny Maren Kristine Isachsdatter, Husmandsdatter fra pladsen Myra under Tose. Alder 6 Aar. I det jevnførelsesreg. 691 no 30 – Borge KirkebokDet står ikke noe om hvor hun er født. Men ettersom hun skal være 6 år er hun døpt ca. 1811. Jeg har sett i Borge, og finner henne ikke der. Datteren Helene giftet seg, flyttet til Tune og døde der i 1841:Tune Kirkebok, 1841, Nr. 71. D: 22. Oct. 1841, begr. 31.Oct. 1841. Hellene Isaksdatter, Hustru til Smed Andreas Jensen. Oppholdssted: Borregaard Gods. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut av:* Hva skjedde med sønnen Søren Isaksen, og hvor er han født?* Hvor er Isak født?* Hvor kommer Berte ( moren) fra?* Hvor ble datteren Maren Kristine født? All hjelp mottas med et STORT takk! Jeg har forsøkt å se på de tipsene jeg har mottatt tidligere, men har ikke kommet frem til noe med de linjene. Men hvis noen sitter på lokalkunnskap f.eks. i Bragernes, så er selvfølgelig nye innspill veldig velkomne.Jeg tror jeg har fortalt alt jeg har om denne familien, men hvis det er noe som er uklart, så spør gjerne.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.