Gå til innhold
Arkivverket

[#14821] Ukjent forfar


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Min tippoldemor Marte Jonsdatter ble født på Biri den 14.11.1807. Ved konfirmasjonen i 1823 oppgis foreldrene å være Lars og Ingeborg Dal, men ved vielsen i 1831 heter faren John Hansen. Hvem er denne John? Han er ikke i Biri i 1801, så jeg lurer på hvem han er, hvor han kom fra, og hvem han var gift med. Han er antagelig død før 1823, ettersom Marte da bor på Dal hos fosterforeldre. Kirkebøkene for denne perioden er dessverre brent, så jeg lurer på om andre har vært borti John, og vet noe om hvem han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Kan ikke gi deg noe eksakt svar, men har noen kommentarer. Dato oppgitt ved Marthes konfirmasjon er antagelig dåpsdato, ikke fødselsdato. Ved konfirmasjonen i Biri kirke den 27. april 1823 er hun tjenestepike på Dal hos Lars og Ingeborg Dal. En Jon Hansen er i Biri i 1801, men han er kamuflert som 'Joen Janssen' (skrivefeil), 35, husmann med jord under garden Korsveien på Biristrand. Ved å følge hans kone, Gubiør Pedersdtr, dukker han senere opp som Jon Hansen, født 1002-1764 i Kullsveen under Prestegarden, død som lægdslem på Steig 2704-1841. En annen Jon Hansen er født 1766 på en husmannsplass under Semb. Hva som skjer med ham er ukjent, men hans mor heter Marte (!) Olsdtr, gm Hans Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Tusen takk for gode tips, jeg skal se nærmere på disse her, kanskje jeg kan løse gåten nå. Jeg har også sett på Martes barn, og selv om det ikke er noen direkte oppkkalling så er det håp. Hun har en datter Gunhild som kanskje kan være oppkalt etter Gudbjør. Martes svigermor het Eli, og Marte har en datter Helene. Mulig de bare tar et navn som ligner. Jeg har ihvertfall fått nytt håp! Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest helen lypart møller

Hej Sonja.Denne tråd er startet for længe sigen, så du har forhåbentlig fundet de aner, du søgte efter. Jeg har i et stykke tid været ret optaget af den familie, der kommer fra Kullsveen, så hvis det er den samme familie, dine aner kommer fra, vil jeg være meget interesseret i at høre fra dig.Jon Hansens *1764's mor, Mari Jonsdtr. *1740 havde bl.a. en bror, Syver Jonsen *1748. Jeg gætter på, at han er far til Kari Syversdtr., som i 1787 bliver gift med Peder Jensen fra Tofsrud. - Men jeg finder ikke denne Kari Syversdtr.'s dåb i Kirkebogenmvh Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heijeg ser at dette er en gammel debatt, men står det ikke Johansdatter da, i klokkerboken og i ministralboken ?her er ministralbken Lenkemvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.