Gå til innhold
Arkivverket

[#14826] Militæret i Fredrikstadregionen, Jæger Morten Hendriksen gm Gulov Erichsd Borge


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg er interesert i litteratur rundt det militære i Fredrikstadregionen i perioden rundt 1800- 1830/1840.Finnes det nedkrevne lister ( utenom folketellingen i 1801) over hvem som var i kompaniene i Fredrikstad? Kanskje om hvor de kom fra, når de begynte, evt. sluttet?I 1814 gifter Jæger Morten Henrichsen af det 3 Compagnie (usikker på om dette er korrekt) med Gulov Erichsdatter i Borge i Østfold. Navnet er ukjent og lurer på derfor å søke i militære arkiv.Noen som kan rettlede meg til hvor de finnes, om de finnes, og hva de eventuelt gir opplysninger om?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Dette har kanskje vært oppe til diskusjon tidligere, men hva betyr følgende: 'gevorben soldat og frimand' Det første er vel at vedkommende kan bære våpen, men det andre? Er det en hentydning om at vedkommende er på 'frierføtter'? Eller er det en militærbetengelse? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ligger mye spennende materiale i Fredrikstad magistrats arkiv (Statsarkivet i Oslo), bl a folketelling 1807, løsgjengermanntall etc.Riksarkivets avd. forsvarsarkiv (og Statsarkivet i Oslo) har mye militærruller og arkiver fra militæravdelingene som var i Fredrikstad på den tiden det spørres etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hendte det at svenske soldater giftet seg med norske jenter.. Dette var jo i 1814, og da var det vel svenske kompanier i Østfold. Men hvordan ble det ansett?Jeg har funnet 'flere' mulige Morten Henrichsen i 1801, men ingen som skiller seg ut.Var det for eksempel mulig at en soldat kunne komme fra Trondheim helt til Østfold?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Torunn vedr. (2):Gevorben betyr vervet. Frimann i militær sammenheng betyr vervet soldat som midlertidig var permitert. De fikk da en brøkdel av lønnen utbetalt og skulle livnære seg ved å ta tjeneste eller annet lønnet arbeide. Som frimann måtte de møte til tjeneste noen ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Torunns spørsmål (innlegg 4): Ja, ofte, hvis en med svenske soldater mener ex-soldater, nemlig desertører, mange slike inngikk ekteskap i norske byer, se f eks svenskemanntallet 1808 for Fredrikstad, Fredrikshald og Christiania (Lenke )Ja, det var svenske avdelinger i Smålenene høsten 1814. Nei, de ble ikke vel ansett (og giftet seg neppe norsk).Ja, soldater i Fredrikstad kunne komme fra andre steder i Norge. Norsk militærhistorisk bibliografi kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 har du en Morten Henrichsen 17 år på Warils Skoven i Vinger Hedm.(faren husmann), og Gullauw Erichsdt. 8 år på Wiiser i Borge Østf.Om jeg ikke husker helt feil så finnes det gårdshistorie for Vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes også en ekstra folketelling fra Fredrikstad fra ca sommeren 1801, dvs et halvt år yngre enn den landsomfattende tellingen som ligger på Digitalarkivet. Denne yngre tellingen opplyser om fødested, og inneholder også flere personer enn den eldre. (Fredrikstad magistrats arkiv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Hvor finnes dette arkivet? På Riksarkivet? jeg henviser til (8). Fredrikstads Magistrats arkiv. Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Beklager.. så akkurat nå at dette arkivet befinner seg på statsarkivet.. sorry!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

hvis det er noen som tilfeldigvis skal på Statsarkivet og kan sjekke dette manntallet for Morten henriksen, eventuelt jens Olsen (tambour), hadde jeg blitt glad! :0) Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei!Jeg kan se hva jeg kan få gjort på onsdag! Skal dit av andre grunner så jeg kan gjøre ett forsøk! :-)) Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Torun Catrine. Morten Henriksen Varaldskogen er nevnt i et tidligere tilsvar til deg. Denne Morten ble døpt i Vinger kirke 20. juni 1784, sønn av Henrik Pedersen og Lisbeth Mortensd. (Finneslekt). Morten er ikke innført i kirkeboka for Vinger sogn som død. Konfirmantlister kom her i sognet først i 1814. Skulle du være så heldig å finne din Morten Henriksen i en militærrulle, og at han var Vinger sokning kan du ta kontakt med meg. fisollie@onli.no FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Hei igjen!Dessverre fant jeg ikke ut så mye til hjelp for deg... Så på den folketellingen i 1807 og den i 1801 i Fredrikstad magistrats arkiv, men disse var i gotisk skrift og det ville ta altfor lang tid å gå igjennom disse håndskrevne kildene når jeg bare hadde en dag til rådighet...Så at det var en del militærarkiv, men fikk ikke tid til å bestille noe... Ser ut som du må reise dit selv eller få noen med bedre tid til å gå igjennom disse, beklager så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Marie Sandhaug

Folketellingen for Fredrikstad 1807 er transkribert av Nils Hetmann og Ragnar Homstvedt i Fredrikstad og Omegns historielag. Det korrekte navn er 'Manntall 1807 for Fredrikstad by, Vaterland, Byens marker, Fredrikstad forstad, Glemmen og Kråkerøy'. De har også laget et register til denne. Dette er en artig telling, som gir flere/andre opplysninger enn den fra 1801. Det foreligger planer om å dataregistrere den, slik at den kan bli tilgjengelig på digitalarkivet. I mellomtiden kan jeg godt gjøre oppslag. Jeg nevner i sammme slengen at folketelling for Fredrikstad 1769 !!! er transkribert og trykket av samme historielag, og er til salgs for kr. 150.- bl.a. hos undertegnede. --- Anne --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hei!Jeg har lest den folketellingen som du henviser til. Også den fra 1769 har jeg 'vært borte i'. Jeg fikk bare tips om at det finnes en folketelling et halvt år senere i 1801, enn den som er dataregistrert.Jeg er fullstendig enig i at disse folketellingene er MEGET verdifulle, da de gir litt mer informasjon enn det man finner i de 'tradisjonelle'.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Finn!Det ser mer og mer ut til at Morten Henriksen kan ha kommet fra Hedemark. Jeg har ikke funnet 'linken' enda, men ettersom han dør i 1857, 73 år gammel, så begynner jeg vel å snevre meg inn på den Morten hendriksen i Hedemark.Det jeg lurer på er hva er Finneslekt?På FS har jeg funnet foreldre til Henrik Pedersen: Peder Abrahamsen og Helene Henriksdatter foreldre til Lisbet Mortensen: Morten Larsen og Anne Olsd.Mulige søsken til Morten:Anne Henriksd. F: 1778Kari Henriksd. F: 1776Marte Henriksd. F: 1781Helene Henriksd. F: 1774Peder Henriks. F: 1771Henrik Pedersen ser ut til å komme fra Varaldskogen og Lisbet fra Hoff i Hedemark.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finns mengder skrevet (også på nett) om finneinnvandringen på 1600 tallet. De slo seg ned i områdene rundt Finnskogen (derav navnet) og etterhvert også lenger østover. Dette var stort sett skogsfinner fra området Savolaks i det sydlige Finnland. De bosatte seg først i skogene i grenseområdene til Sverige, hadde særegne finske etternavn og snakket helt opp til vårt århundre en egenartet finsk 'dialekt'. Sender med en link http://www.fennia.nu/fe/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk for informasjonene Liv!Har kikket litt på den siden du anbefalte, og der var det mye informasjon.Det ser ut for at slekten bakover muligens kan vær godt dokumentert, dersom det viser seg at den Morten Henriksen jeg ser etter er den Morten Henriksen som bor på Vinger.Når man sammenligner litt med fornavnene til Barna til Morten og Gullov: Ellen, Anne, Henrik, Elisabet, Erik, Martin at det kan være en sammenheng... Men jeg må nok kikke i militærrullene for å finne det ut..Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har ikke funnet den FT 1801, sommer, som er omtalt i innlegg nr. 8. De folketellingene jeg fant var den fra 1801 ( som var den som lå her på digitalarkivet) og 1807, 1769.Dette var i Fredrikstads Magistrats arkiv.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Tore!Jeg prøver meg med å spørre om hvor den Folketellingen du omtalte i innlegg nr. 8. Da jeg var på Riksarkivet og så i Magistrat-arkivet, fant jeg bare februar-utgaven. ( se forøvrig forrige innlegg.)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.