Gå til innhold
Arkivverket

[#14827] Saskatchewan - Hvordan finne beliggenhet av seksjoner?


Gjest Per Tore Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Tore Solheim

To av mine fjerne slektninger forlot N.Dakota i 1906-7 for å slå seg ned som farmere i provinsen Saskatchewan. Der drev de begge gårder fram til begynnelsen av 1920-årene. På lenken Western Land Grants finner jeg dem begge: Ole Voge, eier av part SW, sec 32, township 32 osv, samt broren Knut Voge som eier av en 1/4 section i nærheten.Uten at jeg vet det med sikkerhet antar jeg at disse canadiske seksjonene tilsvarte de amerikanske 1/4 land = 160 acres?Men hovedspørsmålet er: Hvordan skal jeg eksakt finne ut hvor i Saskatchewan disse seksjonene/gårdene ligger?Med vennlig hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Jeg har også nylig søkt på den canadiske Western Land Grants, uten å vite i hvilken provins min person var å finne. Jeg søkte altså bare ut fra hans navn, og fikk treff, men bare med tilsvarende kodete opplysninger som Per Tore Solheim nevner i sitt tilfelle fra Saskatchewan. Jeg er derfor like klok og aner ikke hvor i Canada stedet med de oppgitte referanser ligger. Håper noen har bedre greie på dette. Finnes det noen Canadisk web-side med kartreferanser tilsvarende de vi får opp på Western Land Grants?? Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

På Rootsweb finnes det en liste for Saskatchewan om jeg ikke husker hel feil. Jeg har selv fått god hjelp en gang til å finne akkurat hvor landet jeg lette etter befant seg på kartet. Så rådet mitt er å oppsøke en slik liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

On the Saskatchewan GenWeb site at you will find the CN Railway maps for the western provinces. These show you the Township and Range numbers so that you can find the location of a Homestead/Western Land Grant. Then at also on Saskatchewan GenWeb you will find very good information that will tell you about Homestead records. This information applies to Homestead/Western Land Grants in all the prairie provinces, Manitoba, Saskatchewan and Alberta. There is also some excellent information available on the Alberta Family Histories Society's web site on Geographical Tools. That URL isThere is a Pete Solheim with Western Land Grant at NW 12-44-12-W4, the closest town to that homestead would be Killam, Alberta. In 1906 that location may have been at a post office called Youngstown, but that no longer exists. There were 2 post offices named Youngstown in Alberta but this one was closed. Killam is the closest town today.Unskylld at jeg skrive i englesk men det er lit vanskelig i norsk for meg. Håper det hjelpe og lykke til.Adele fra Rogaland og Hedmark aner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest jan eliason

I have searched in the Western Land Grants and unless you know the Range number you will become very frustrated. If you know of a town where they might have settled near, this would help you find a Range number near that town using the CN Railway Map. In Alberta, Camrose was a very big Norwegian settlement, in our area of Saskatchewan,also a large settlement for Norwegians, I have checked our local history book and there are no listings for Voge. I have a listing for Arthur Solheim (maybe he is a relative., he was born in Camrose, Alberta 1917 and eventually moved to Saskatchewan. He was a minister at a Lutheran school. Maybe this will help you...jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg hadde tilsvarende problem i debatt 7023. Jeg fikk endel tips og fant landet. Kanskje tipsene og lenkene fremdeles gjelder?(Og skulle dere snuble over Jørgen, så leter jeg fremdeles...) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.