Gå til innhold
Arkivverket

[#14829] Daniel Nielsen og Marthe Andersdatter Årbo. - Hvaler? - Idd? Østfold


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Daniel Nielsen og Marthe Andersdatter Årbo? Jeg vet ikke hvor de kommer fra, men mest sannsynlig er det nok Idd - Hvaler. Jeg har ingen som helst opplysninger om de ellers. Hverken fødsels/dåpsdato eller sted, eller hvem foreldrene er.De får ihvertfall datteren (min oldemor) Matilde Danielsdatter f. 29.10.1884 - som blir døpt 10.11.1844 Idd. (Øvrige barn til Daniel og Marthe: Niels Danielsen 17.01.1831, Inger Helene Danielsdatter 26.04.1833 og Peder helcordus Danielsen 21.11.1835. Alle døpt Enningdal, Idd.)Datteren Mathilde blir gift 28.06.1874 på Hvaler med Ole Svendsen/(son) Dalin f. 27.02.1829 Sverige.(Det kan være Mathilde jeg finner som tjenestepike på gården Rødningen på Hvaler i 1865.) Hennes brødre Niels og Peder bor i FT 1865 på hver sin gård Stenlien på Hvaler, og søsteren Inger Helene bor på grd. Kjærnet på Hvaler.Jeg er svært takknemlig for all hjelp jeg kan få.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Rigmor! Har du det som står i bygdeboka for Hvaler om disse? Årbo under Signebøen står det om Daniel og frua.16. november 1823 gifter en Daniel N. og Martha Andersdotter seg i Naverstad, Sverige. Kanskje for tidlig? Disse to fikk følgende barn: 1. MAGNUS DANIELSSON - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 08 OCT 1824 Naverstad, Goteborg Och Bohus, Sweden 2. CHRISTINA DANIELSSON - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 03 JUN 1826 Naverstad, Goteborg Och Bohus, Sweden 3. ANNA BRITA DANIELSSON - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 08 MAR 1822 Skee, Goteborg Och Bohus, Sweden------------- Så er det jo da de du nevner, som føyer seg pent inn etter; 1. Inger Helene DANIELSDR - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 26 Apr 1833 Idd, Ostfold, Norway 2. Peder Helcordus DANIELSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 21 Nov 1835 Idd, Ostfold, Norway 3. Mathilde DANIELSDR - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 11 May 1838 Idd, Ostfold, Norway 4. Marthin DANIELSEN - Vital Records Index Gender: M Birth/Christening: 15 Jan 1840 Idd, Ostfold, Norway 5. Mathilde DANIELSDR - Vital Records Index Gender: F Birth/Christening: 29 Oct 1844 Idd, Ostfold, Norway Så ser jeg at Peter H. Danielsen er innom Skee, og da svinger fantasien.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Kjæreste Laila!Du fornekter deg aldri! :0) Jeg har snart ikke tall på alle de gangene du har hjulpet meg videre, så enda en gang tusen takk Laila.Jeg har/hadde som sagt ingen ting om disse menneskene som er mine tippoldeforeldre.Jeg har jo forsøkt å lete etter de i folketellingene her hjemme, men det er jo ikke så rart da, at jeg ikke har funnet noen så lenge de begge kommer fra Sverige.Deres datter Matilde giftet seg som sagt med Ole Svendsson/sen Dalin,(også svensk)og de har ihvertfall for en tid bodd på Hvaler, for der ble barna deres født. Johan Martin 1875, Otilde 1877-1878, Otilde/Otilie 1879 og Caroline Emilie 1882.Jeg finner hverken Ole eller Matilde i 1900T, men de er da kanskje flyttet tilbake til Sverige, eller de er kanskje døde før den tid?Jeg er kjempeglad for hjelpen jeg får!Stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg kan godt kopiere de sidene om dem i bygdeboka, men rekker det ikke før over helga. Reiser til Madrid i morra for å slappe av etter 14 dager i Florida *flir*Jeg skal og (over helga) ta en titt på Naverstad (hvis det er leselig) og se om de flytta til Norge., meget mulig. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du skjønner:Hvaler BB I s. 132 I 1875 bodde Ole Svendsen Dalin på Myra, derhan leide hus og var dagarbeider. F. 27.2.1829 i Färgelanda, Sverige, sønn av soldat Svend Andersen Dalin. Han kom 1865 fra Foss i Sverige og var 1874 arb.mann på Kjølholt.Flyttet 1882 med sin familie til Glemmen. Gift 28.6.1874 i Hvaler med Mathilde f. 29.10.1844 i Idd, som flyttet fra Skee til Halden 1861, derfra til Hvaler og tjente 1865 på Rydningen. Dtr av Daniel N. Årbo u. Signebøen, Idd. Hennes søsken: s 4.8 (dette er henv. til en annen gård) Barn; Johan Martin f 5.6.1875, Otilde Marie f. 5.8.1877 d. 22.4.1878, Otilde f. 6.6.1879, Caroline Emilie f. 14.10.1882.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor waler Iversen

Jeg takker, bukker og skraper Laila!!Så moro å få vite mer om familien på min fars side.Ja, det blir nok deilig for deg å få slappe av litt i Madrid nå tenker jeg. 14 dager i Florida er vel ikke nok!!! Hi-hi.Ha en riktig god tur Laila!!! Det fortjener du.Jeg tar svært gjerne imot en kopi som du nevner, og ellers alt annet også av interesse når du befinner deg vel hjemme igjen på Vålerenga. Fint der og.Kjempestort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor waler Iversen

Hei!Jeg prøver meg igjen på spørsmålet om noen der ute kan vite om den forannevnte Daniel Nielsen (Årbo),som gifter seg i Naverstad i Sverige 16.11.1823 med Martha Andersdatter/dotter kan være fra Idd - Enningdal - Hvaler e.l. (Hans fødselsår, fødested,foreldre.)Eller kommer kanskje han også fra Sverige et sted?Håper på flaks om at noen vet.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei !Jeg tror at Daniel må være svensk han også.Jeg fant under vigda i Naverstad 1688-1852Ungkarl Daniel Nilsson Ellelien. Pigan Marta Andersdotter Ellelien gift 16.11.1823.Så fant jeg under døpte i Skee deres eldste datter Anna Britta (Fløghult) f. 5 mars 1822, døpt 8 mars 1822. Faderen anges vara Dräng Daniel Nilsson. Piga Marta Andersd. 23 oä.Deres andre barn Magnus (f. 08.10.1824)og Christina (f. 03.06.1826) skal begge være født/døpt? i Naverstad, men de har jeg ikke funnet. De øvrige barna skal være født i Enningdal,Idd i Norge.Skulle så gjerne funnet ut noe mer om Daniel og Marte.Jeg håper også at Laila leser dette, og om du har mulighet til å sjekke opp det du har nevnt ovenfor. (Håper du hadde en fin tur!!!)Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Har sett litt nå i Naverstad husforhør. Jeg finner familien i Ellelien, men det er helt uleselig. Tror det står at Daniel var f. i 1802. dette var i tiden 1824-1830. Det står også at de flytter til eller fra Skee. Men, dessverre, vondt å lese. Jeg vet at disse husforhørslengdene er skrevet av (på skrivemaskin) og står ett eller annet bibliotek/arkiv i 18 ringpermer!!!!Her finner du forresten kirkebøker for både Naverstad og Skee: [url="http://www.slaktdata.org/sv/reg>http://www.slaktdata.org/sv/reg tenkte ikke på det! og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk skal du ha Laila :0)Jeg har vært inne på disse kirkebøkene tidligere og forsøkt å lete, og fant 3 av barna deres døpt, men ikke noe mer.Jeg har også forsøkt med etterlysning på anbytarforum etter Svend Peter Anderson Dalin, som er den andre jeg leter etter, men har ikke fått noen respons.Syns det ble litt vanskeligere når jeg havnet i Sverige.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars Hennum Hansen

Når det gjelder bøker fra Idd og Enningdalen er det gitt ut en bok som heter husmannsplasser i Idd og Enningdalen. Boken er skrevet av Ruth og Sigurd Buer, og utgitt av Idd-og Enningdalen historielag. Husmannsplassen du er ute etter heter i dag Årbu og jeg kan godt sjekke ut i boka om det står noe om Daniel og Marther der. Kommer i såfall tilbake om jeg finner noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Hennum Hansen

Mulig du vet alt dette nå men:Daniel Nielsen er født i Naverstad Sokn i 1802. Flyttet til Aarbu under Signebøen i 1827. Gift med Martha Andersdatter. Barn født i Sverige før de flyttet til Aarbu: Magnus Danielsson f. 1824 Christina Danielsdtr. f. 1826 , og Anna-Britta Danielsdotr. f. 1822. Daniel døde i 1853 og etterlot seg enke og barn.Magnus overtok som husmann på Aarbu i 1855. Da hadde han giftet seg med Anne Mathisdatter og bodd i Lur i Sverige en god stund. De fikk Oleanne i 1853, Katrine i 1857 og Adolf i 1860. Anne døde i barsel når Adolf var 8 dager gammel. Magnus flyttet så tilbake til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lars.Tusen hjertelig takk for ny informasjon fra deg.Jeg har vært bortreist, og har ikke fått svart deg tidligere. Jeg ble veldig glad da jeg fant innlegg fra deg. Det ante meg at han måtte være fra Sverige han også. Så da er jeg jo et stykke viderepå veien.Fant du disse opplysningene i boka om husmannsplasser fra Idd og Enningdalen?Stor takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Hennum Hansen

Ja, jeg kalte boka husmannsplasser i Idd og Enningdalen i innlegget mitt, men det korrekte navnet skal være Husmannsplasser i Enningdalen, for boka tar ikke for seg Husmannsplassene i Idd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Hennum Hansen

Ja, dette sier søket på Halden bibliotek:Tittel Husmannsplasser i Enningdalen Forfatter Buer, Ruth , Norsk Medvirkende Buer, Sigurd ( Medforf.) Språk bokmål Utgitt [Halden : s.n. , 1995] . - 225 s., 50 bl. Ledige eksemplarer : 2 Reserveringer : 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Wenche Waler

Hei Rigmor!Her har du alle barna til Daniel Nilsson f. 03.04.1802 i Silbodalen d. 14.03.1853 på Aarbu gift 01.01.1822 med Martha Andersdatter f. 1799 i Skee : Anna Britta f. 05.03.1822 Magnus f. 05.09.1824 Christina f. 31.05.1826 Inger f. 15.12.1828 d. 27.03.1830 Nils f. 17.01.1831 Inger Helene f. 20.04.1833 Peder Helcurdus f. 21.11.1835 Mathilde f. 11.05.1838 d. 14.04.1839 Martin f. 15.01.1840 d. 27.03.1848 Mathilde f. 29.101844Daniel Nilsson`s far og mor: Inggerd Persdotter og Nils Bryngelsson og farfar og farmor: Bryngel Nilsson f. 1724 d. 1789 og Kristin Larsdotter f. 1727 d. 1774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

jeg har skrevet at Svend Anderson Dalin? skal være fra Horntvedt, Sweden uten at jeg har noen anelse om hvor de skulle være. Ole Svendsen hadde en bror Anders Svendsen f i 1840. Disse to gutten skal være fra Färgelanda, Sweden. Han bodde på Hvaler.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Brith Blomberg

Her har jeg fundet lidt i Genline.Viet 10 nov 1826, Färgelanda Församling Sven Andersson, dräng, 21, N. Bandene Maria Olsdr., piga, 25, Mälltorp Lyst 6, 13, 10/8 1826 Kilde: Färgelanda Församling 1812-1856, E:1, Gid: 791.27.117700, p. 123. ??, Maria Cajsa f. 15 maj 1827, døbt 17 maj 1827 Sven Andersson, Maria Olsdr., 25 Fadd: Jon Olss. h. Börta Larsdr. fr. Tyskerud Tveten, Olle f. 27 feb 1829, døbt 1 mar 1829 Sven Andersson, Maria Olsdr., 28. Fadd: Anders Jönss. h. Maria Persd. på Åbacken. husforhör 1825-1830, Tveten, GatekullenSven Andersson, 05 15/3h. Anna Olsdr., 01d. Marias. Olle husforhör 1830-1835, Tveten, Gatekullentorp. Sven Andersson, 05 15/3h. Anna Olsdr., 01 4/3d. Maria, 27 15/5s. Olle, 29 27/2Ann-Brith Blomberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Anne og Ann-Brith !Rigmor ligger for tiden med brukket ben,så derfor vil jeg takke dere på hennes vegne for hjelpen.Dette er jo også en hjelp for meg, da Rigmor og min mann Dag er fetter og kusine.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Anne og Ann-Brith :)Det stemmer det Anne at han hadde en bror Anders. Har du kanskje disse blandt dine?Tusen takk for opplysningene du har gitt meg fra Genline Ann-Brith.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.