Gå til innhold
Arkivverket

[#14831] Berthe Karlsen til USA i 1907 og 1908.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei.Håper på hjelp til og finne Berthe Karlsen, født den 22/11 1882 og som første gang reiste til USA den 29/6 1907. Da ble hun nektet innreise av legene på Ellis Island. Hun reiste hjem til Norge og prøvde igjen den 21/2 1908 fra Christiania med båten Oslo. Hun oppgav begge gangene Washington som mål for reisen. Ifølge familien slapp hun inn i 'perleporten' denne gangen men der stopper alle spor.Jeg klarer ikke og finne henne på Ellis Island ennå jeg har både navn og år. Er det noen som kan hjelpe meg? Eventuelt kan hun ha kommet til andre havner eller måtte de til Ellis Island først?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du må nok gi oss litt bedre opplysninger om Berthe. Hvem var hennes foreldre (med link til 1900-tellinga), søsken etc. Hvem kjente til at hun slapp inn?Jeg antar at Berthe må være hun som kom fra Skedsmo/Lillestrøm?Link 1907 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&variabel=0&postnr=178495&fulle=true&spraak=n>LenkeLink 1908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jorunn, du sier hun ble avvist på Ellis Island, hva er kilden din for det? At det var på Ellis Island mener jeg?Hvor var Berthe i 1900? En annen ting, jeg regner med at den Ninen har funnet er den rette, legg merke til at billetten var Prp (Prepaid).Elster sendte folk på disse rutene i 1907 og 1908, så hun kan like gjerne ha kommet inn til BOston. Via England to America, Africa and Australia Liverpool - Boston/Philadelphia Liverpool - Melbourne - Sydney Liverpool - New York Liverpool - New Zealand London - New York (cargo) Southampton - Cherbourg - New York-------------- Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

... og når jeg ser etter, andre som dro med samme linje den samme dato med samme skip og agent, skulle til Boston.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til Nina og Laila for hjelpen så langt. Egentlig hjelper jeg en annen dame som har spørt meg om hjelp. Da er hun jo kommet til den rette, Ha Ha. Det hun har fortalt meg er at noen i denne familien hadde kjenskap til at hun ble avist på Ellis Island i 1907. Jeg ønsker ikke og komme inn på hvorfor her. Det får bli i familien men hun prøvde altså på nytt i 1908 og hun skulle da ha kommet inn.Hun skulle til sin forlovede i USA men ingen har navnet på ham så det var om og finne henne på Ellis Island og se om det sto noe om hvem hun skulle til og adresse i papirene der. Jeg har luftet for denne damen jeg hjelper at det kan være en mulighet for at hun prøvde et annet sted en Ellis Island der hun var avist før men hun mener alle som dro over måtte innom Ellis Island men jeg mener de ikke måtte det noe jeg forstår dere er enige i.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er ennå et 'lite' håp om at Berthe finnes på Ellis Island, men da må du nesten finne ut hvor hun kom fra og hvem hennes slekt var. Berthe kan ha hatt et mellomnavn og brukt et gårdsnavn som etternavn. Dvs alt annet enn Berthe Karlsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Dette må da være Berthe i 1900 siden hun ved den første emigrasjonen anga Skedsmo som hjemsted. Det kan...være henne, men må ikke Lenke . Foreldrene er fra Trøgstad og hun har kun en bror som bor hjemme. Far heter Enersen til etternavn så vi kan jo prøve den varianten og. Hva sier dåpen om evetuelle mellomnavn? Og hadde hun noen søsken som tidligere hadde emigrert til akkurat Washington?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Alle måtte IKKE innom Ellis Island. Det var fakisk mange flere havner enn vi tror. De som dro samtidig med Berthe, med samme agent, skulle til Boston.Jorunn, hvor kom hun fra, er det en familiehemlighet også :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Merkelig dette her, Jorunn vet, dvs. noen i familien vet at hun ble avvist i 1907 (glem hvorfor) med siden de vet det må de da sannelig vite mer også, eller er det bare noe som ble sagt? Forlovedens navn? Hvor ble hun født? Er det en norsk en som spør deg eller en amerikaner?Som Laila skriver, kan like gjerne være Boston hun kom til som Ellis Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei og takk til Dere alle for hjelpen. Damen jeg hjelper er norsk som noen hun men hun har ikke tilgang til Internet. Det stemmer at faren er Karl Enersen m/fam.Forlovedens navn er det store probleme da hun etter sigene giftet seg like etter ankomst USA. Så hva er Berthes nye efternavn, se det er et stort problem. Men hun oppgav altså Washington som mål for reisen men var det byen eller staten , heller ikke det viste familien noe om. Det siste stedet Berthe bodde på før hun reiste var Lillestrøm. Jeg har forhørt meg om muligheten for at Berthe brukte et gårdsnavn men damen jeg hjelper mener bestemt nei.De som kom til Boston må vell også ha blit registrert noen steder så neste trekk blir kansje og se etter om det finnes noe slektshistorielag i Boston og forhøre seg der.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Foreløpig er dette den berømte nåla i høystakken. Søk etter Genealogy Society Boston, du får opp flere sider. Det finnes lister over immigranter men de er ikke digitalisert så noen 'derover' må lete. Disse listene gir mye informajon også hvor vedkommede skulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.