Gå til innhold
Arkivverket

[#14832] Slekt ved navn Lind.


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

En Christophersdtr. Lind. Jeg har prøvd å finne denne damen tidligere, men ved en tlfeldighet under døpte i Bergen, så er hennes slektsnavn Lind.Er der noen som har kjennskap til navnet Lind (slekten). Under døpte i Bergen finner jeg min formor Else Marie Christophersdtr.nevnt Lind når datteren Malene Olsdtr. blir døpt 24.02.1788. Denne datteren er nok dø før 1801 for Else Marie sitter da som enke i Stavanger, med en datter født i Stavanger som er 12 år.Denne datteren får etternavnet Olsdtr. Morland, tidligere etterlysn. Da Malene blir døpt er eneste gangen jeg har funnet henne nevnt med Lind, ikke da hun gifter seg i Bergen, og ikke senere. Har noen kjennskap til Christopher Lind?. Jeg vet ikke overhode hvor hun kommer fra.Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Ser i kirkebok, døpte for Stavanger DK at Helvig Andrea er født 17.07.1989. Far Ole Rasmussen Wold. Det finnes en Christopher Linde, gullsmed i Bergen som er gift 2 ganger med følgende barn: Mar 04 1759 Johan Gottfried Christopher Linde guldsmed Birthe Malene Temper DK 24166 Mar 21 1760 Maren Malene Christopher Linde guldsmed Birthe Malene Temper DK 24516 Feb 19 1762 Birthe Malene Christopher Linde guldsmed Else Magrethe Uthof DK 24722 Mar 31 1763 Johan Christopher Christopher Linde guldsmed Else Magrethe Uthof DK 24931 Sep 09 1764 Giertrud Marie Christopher Linde guldsmed Else Magrethe Uthof DK Dette er kanskje familie eller foreldrene til Else Maria. Hun skal da være født ca 1769 og søsteren i 1767. Finner hverken Chrisopher eller siste hustru død i Bergen. En annen ting er at en av mine formødre het Martha Christine Rasmusdatter Wold. Hun var født rundt 1750 og gift i Bergen med Gitle Gitlesen Bugge av Buggeland. Her ser det ut som om det kan være noe slektskap mellom din Ole og min Marthe. *Eldste datteren het Oline Gurine Bugge og er min tipptipp oldemor. Jeg står helt fast når det gjelder Marthe Rasmusdatter Wold, så vet du noe om Ole så er jeg meget interessert. Mvh Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Greta.Min Ole Rasmussen Wold har jeg lett etter i over 20 år, som du nok forsto var jeg i Bergen på statsaarkivet for mange år siden og fant vigselen til Elsa Marie og Ole men det sto ikke noe fødested på noen av de to.Det var en tilfeldighet jeg ved week-enden oppdaget at kirkebok for døpte i Bergen lå på nett og oppdager da at de fikk datteren Malene som du ser over.Jeg fikk også engang en opplysning om ett skifte for en familie Høy (Høi) i Egersund, hvor vedkommende sa at mine folk var nevnt, men hun kunne ikke huske hvor hun hadde funnet det. For lang tid siden henvendte jeg meg til en som driver en del med slekt i Egersund om slekten Høy, men har dessverre ikke hørt noe fra ham.Har du mulighet der kan du jo prøve på det sporet, har lett på Jæren og det er Vold på østlandet, kan hende i Telemark for det jeg holder på med derfra kom jeg borti Vold, om det er gård eller sted det vet jeg ikke enda. Det er som du sier store muligheter vi har samme familiegren her. Finner du noe så får vi samarbeide og jeg sender deg alt jeg finner.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Sol. Har du sjekket fadderne tilMalene og fadderne til Helvig Andrea. Spesielt Malene sine faddere kan det være interessant å få vite noe om. Jeg har fadderne til Buggebarna, alle er født i Bergen, så dersom noe av de samme dukker opp så er det kanske napp. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Greta.Jeg har sjekket fadderne til Helvig Andrea,Som jeg husker i farten, søster til Else Maria gift med Sjur Agerfeldt i Stavanger, Johanne Worm,Torstein Harbo Reime, han er skipper og handlende er død 1801, han var gift med Maren Madgalene Jonsdtr. Stokke. Jeg skal sjekke i mine papirer senere husker ikke fler i farten. Malene vet jeg jo ikke noe om, hun var helt ny for meg og fadrer er ikke nevnt i avskr. som jeg så på digitalarkivet, kan hende noen andre har anledning å sjekke dette for oss, det hadde vært spennende å få vite om der var noen spor. Det eneste jeg kan si om Helvigs dåp, var at jeg fant ikke noe som ga spor etter Else Maria sin fam. Jeg synes jeg har fulgt så mange spor at jeg vet ikke hvor jeg skal prøve meg nå. Har du flere forslag, eller kan andre gi oss litt hjelp.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

En av min aner het Johan Linde. Han bodde i Fredrikshald og døde der i 1775. Panteregisteret viser at han bodde i Fredrikshald (Halden) iallfall fra 1760. I ” sjeleregistret for Fredrikshald 1772” finnes han på gardsnr 56, enkemann, med barna Rasmus og Lisbet (Anna Elisabeth). Johanne Ahleta Linde er sannsynligvis også hans datter. I 1801 er hun gift med kjøpmann Jens Berthelsen. Hun er ikke nevnt i 1772, så hun måtte være yngre enn 12 år. Det passer med ca 1763 som fødselsår. Jens er 34 år i 1801.Jeg har ikke funnet barn som er døpt som har Johan Linde som far i Fredrikshald. Det er derfor mulig at han kommer fra et annet sted.Johan Linde er registrert to ganger i skifteregisteret. Første gang som enkemann i forbindelse med et skifte som begynte 30.05.1766. Andre gang som død og dette skiftet begynte 28.08.1775. Det er kun registrene til skiftene i tiden 1766-86, selve skiftene er forsvunnet (antakelig i forbindelse med en av bybrannene).Anna Elisabeth flytter til København etter farens død og gifter seg der bokbindermester Hermand Friderich Helmuth, 7. august 1778 i Holmen kirke. Hennes forlover het Gram i Beventzgaden, samme gateadresse som de trolovede. Det er flere Gram i København i 1787 som var gullsmeder. Det er derfor interessant med gullsmedslekten Linde. Jeg vet ikke hvorfor hun reiste til København da hun ble foreldreløs, men det kan ha vært en forretningsforbindelse av faren som het Gram. Jeg vet ikke Johan Lindes yrke. Kan Johan Linde være i slekt med denne Bergensfamilien? Er det kjent hvor denne familien kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg hadde akkurat tenkt å lage et nytt tema om Linde slekten da dette temaet kom opp. Jeg håper det er i orden at jeg henger meg på siden med jeg er interessert i gullsmedsleken i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Kari.Takk for du vil bli med, kan hende det gir bedre resultat dess fler vi er, kan hende vi da kan løse opp dette problemet.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Her er 2 av barna til Marthe Rasmusdatter Wold: Jul 02 Jul 10 1791 Regine Martine Gietle Bugge borger Marthe Christine Rasmusdtr DK 50383 Okt 25 Nov 02 1792 Regine Marthine Jetle Bugge hykker Marthe Christine Rasmusdtr NK Faddere: (Er ikke sikker på om det er fadderne til Regine 1 eller Gegine 2) Madme. Anne Margrethe Rønne, Jomfr. Grethe Harbo, Hr Ole Rødder, Jan Lange, Andreas Seehus Jul 21 Jul 27 1787 Gemi Bugge Gitle Bugge matros Marthe Christine Rasmusdtr NK :Madme.Dorthe Marie Harboe, Jomfr.Ericha Lund, Jacob Taaning, Andreas Dediken, Herman Brunkaast. Som du ser er det en Harbo: Jomfr. Grethe Harbo og Madme. Dorthe Marie Harboe. Hos deg var det Torstein Harbo Reime. Så kanskje dette er et lite spor... Marthe Rasmusdatter er kalt Wold i 1801 tellingen.Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Greta og Kari.Jeg vil spør om det er noen som har mulighet å sjekke kirkeboken for døpte,(originalen av den som ligger på digitalark.) Hvem er fadrer til Malene Olsdtr. dp. 24.02.1788 av foreldre Ole Rasmussen Wold og Else Marie Christophersdtr. Lind(e), og event. dødsdato. Vi er takknemlig for hjelp.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

En liten side-kommentar til innlegg 9: Fadder jomfru Ericha Lund var født 08.11.1739 av foreldre Erich Jørgensen Lund (fra Assens i Fyn, Danmark, tok borgerskap i Bergen 31.10.1730, øltapperi og høkeri/småhandel) og Lene Thomasdtr. Falch. Ericha var nr.7 av 8 søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har du sjekket Hornemanns samling i Statsarkivet i Trondheim om han har nevnt noen Christopher Lind? Jeg har endel kopier hjemme fra min egen søken etter Anders Rasmussen Lind.Skal sjekke litt der. Men det er flere familier Lind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo alle gode hjelpere.Som jeg har fortalt så oppdaget jeg jo nylig at Else Marie var født Lind, så noen undersøkelse noe sted er ikke gjort, jeg håpte jo på mange gode tips hvor jeg skal lete etter dem begge to, hennes mann også, så ALLE tips mottas med takk.Hilsen SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Har du undersøkt i Gards og Ættesoge for Hå? Det er 3 bind utgitt av Torgeir Edland 1971-75. Jeg nevner dette etter å ha lest innleggene.I Hå kommune på Jæren finnes både stedene Reime, Voll/Wold med dertil hørende gårder.Vet du hvor Maren Madgalene Jonsdtr. Stokke er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Tone.Gårdene på Jæren er vridd ut og inn i mange år ikke har jeg funnet noe samkvem.Torstein Harbo Reime, fadder, har jeg helt under kontroll, der havner jeg til Sirevåg og opp til Bergen og Forsand. Maren Magdalene Jonsdtr.Stokke og Torstein Harbo Reime gifter seg i Oslo domkirke, og hun har attest fra presten i Nannestad, men finner ikke noe tilhørighet der heller. Intrikat!!!! Disse hører jo ikke til her, men er fadrer, så det kan være noe familie tilhør, men trolig er Torstein Harbo Reime fadder da han muligens er Ole Rasmussens skipper, begge var jo sjøfolk, bare gjetning.Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo hallo Greta.Jeg fant nettopp fram kopi av kirkebok i Bergen (håndskrevet original) og der ser jeg at din Jetle Bugge og en Jørgen F.Høy....resten er vondt å forstå, er forlovere da Ole Rasmussen Wold og Else Marie Cgristophersdtr. Lind gifter seg 17.02.1788.Hilsen fra SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Sol. Dette syntes jeg var artig. Skulle nå tro at Marte Kristine Rasmusdatter Wold og Ole Rasmussen Wold er søsken. Så var det resten da... Kanskje fadderne til Malene Olsdatter kan gi mer informasjon om hvor og hvem. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Sol. Som du kanskje har sett i arkivforum så er fadderene til Malene Olsdatter; Bergithe Christophersdtr, Berthe Christine Siversdtr, Gietle Bugge, Jacob WalenDahl, Rasmus Pedersen. Merknad 'NB HiemmeDøbt'. Interessant med Bergithe Christophersdatter. Kan være en søster av Else Marie Christophersdatter Lind. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Greta. Tusen takk for ditt siste innlegg, det blir mer og mer spennende etter hvert. Du nevner Bergithe som mulig søster, det er jo en søster i Stavanger også, hvor Else Marie bor da hun blir enke 1801 telling. Rasmus Pedersen kan gjerne være far til Ole Rasmussen Wold. Men hvor i alle dager fant du fadrene, jeg trodde jeg måtte til Bergen å søke dem? Mail adr. sol.johannessen@c2i.netMange hilsen fra en ivrig SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.