Gå til innhold
Arkivverket

[#14833] Marcus Jensen og Berte Helene Andersdatter gift 6.12.1818 Moss


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Er det noen som kan skrive av hva som står i kirkeboka for Moss når Marcus Jensen og Berte Helene Andersdatter giftet seg 6.12.1818 i Moss?Jeg er ute etter få av/bekreftet at Berte Helene var fra Våler.Hvis ikke vielsen sier noe, så kanskje fadderene for Maren Kristine døpt 15.10.1820 eller Jens Anthon Markussen døpt 22.6.1823 kan fortelle noe.Jeg skulle også veldig gjerne ha skrevet av dåpsopplysningen om Jens Anthon.Takker og bukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Moss MINI I 5, 1814-1828, k 6/9, s 403, nr 1.Ungkarl Marcus Jensen, arbeidsmand paa Jernwerket, Moss, 25 aar og Pigen Berte Hellene Andersd. 20 aar. Forlovere: Gregers Linstrøm og Hans Hansen. Vielsesdagen: 6. December 1818 i Kirken.Kort 2/9, s 95, nr 47.Født ??. October 1820 og døbt i Kirken 15. October 1820 Maren Kirstine. Foreldre: Marcus Jensen, Saugmester og Berte Hellene Andersdatter paa Jernwerket i Moss.Faddere: Anne Kirstine Jensdt., Hellene Marie Svendsdt., Hans Hansen, Niels Andersen og Mathias Enersen.Kort 3/9, s 165, nr 17.Født 27de May 1823 Jens Anthon, Hjemmedøbt 30te Ditto stadfestet 22de Junie 1823. Foreldrenes Navn, Stand, Haandtering og bopæl: Marcus Jensen fast Arbeider ?? Saugbrug paa Moss Jernwerk. (Morens navn er uteglemt her) Faddere: Anne Maria Andersdtr., Gjertrud Marie Larsdtr., Christine Nielsdtr., Hans Hansen, Even Borgen og Jan Johannesen. Anmerkninger: I Ægteskab fra Moss Jernwerk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Tore. Berte Helene Andersdtr. (født 1896 i Våler)er datter av Anders Larsen Vaag og Kirsti Engebretsdtr. Kolsrød. De bodde på V. Vaag( idag Våk) Gården ligger like utenfor Moss, på Vålersiden. Moren Kirsti er fra Kolsrød som ligger på den andre siden av bygrensen i Moss.Berte Helene må være død tidlig da hammersmed på Moss Jernverk Marcus Jensen gifter seg igjen 6-12-1816 med Anne Marie Olsdtr. Tingløv født 1793 på Eidsvold ( en annen svensk jernverksslekt). Berte Helenes søster Anne Marie Andersdtr. er inngiftet i min slekt med hammersmed Hans Hansen Gilius. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Takk skal dere ha begge to. Det var den bekreftelsen jeg trengte og kildereferansene. Jeg hadde funnet foreldrene, men jeg ønsket en sjekk hvorvidt jeg var på rett spor og det fikk jeg bekreftet.Knut, siden du kjenner litt til disse folkene så lurte jeg på om er denne Kirsti samme person som blir døpt 1.1.1768 i Moss med foreldre Engelbret Thoresen og Anne Ørjansdatter/uriansdatter?Jeg bruker IGI som søkemotor og sjekker det jeg finner mot Kirkebøkene. Jeg har Våler mini 2-4, men manglet Mossmvh TorePS takk for geografi leksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei, Et litt 'på kanten' innlegg. Men jeg lurer bare på om Tore Granly er den som jeg tror han kanskje er ?? I så fall ville det vært hyggelig om du sendte meg en mail (hahei@statoil.com).mvh Harald Heier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har sett litt mere på dette nå, så derfor dukker spørsmålene opp også.På 1801-tellinga, hvor finner jeg Kolsrød da?Knut, det må være noen skrivefeil her. Berte Helene kan ikke være død for 1816 siden hun gifter seg i 1818 og får barn senere.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

KB Moss MINI I 5, 1814-1828, k 4/9, s249, nr 27.Berte Andersd. Kone af Marcus Jensen paa Verket døde 15.6.1823 og gravlagt 22.6.1823, 25 aar gml i barselseng.KB Moss MINI I 5, 1814-1828, k 7/9, s123, nr 15.Enkemand Marcus Jensen, Saugmester paa Verket, 33 aar og Enken Anne Maria Olsd. paa Verket, 30 aar. Forlovere: Hans Hansen Gilius og Alf Poulsen. Viet 3.7.1825 i Kirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.