Gå til innhold
Arkivverket

[#14835] Sommerstad eller Bakke i Sandsvær, Buskerud


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Er det noen som har opplysninger om Maren S. Larsdatter Sommerstad i Sandsvær, født ca 1805-1807? Jeg lurer på om det er hun som gifter seg i Svarstad 1831 med Hølge Tollevsen fra Rollag. Hun kalles ved giftemålet Maren Sørine Larsdatter Bakke. Ved folketellingen 1865 er hun på Rauan øvre i Tjølling, 58 år og notert som født i Sandsvær.Jeg vet at det skal stå noe om ei Maren S. Larsdatter Sommerstad født 1807 i bind 3 av bygdebok for Sandsvær, side 206, men den er for tiden utlånt fra biblioteket i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Det stemmer at Maren Syrene Larsdatter Sommerstad, gnr 82, f. 1807 er nevnt på side 206 i bind 3 av bygdeboka for Sandsvær. Hun ble gift i 1830 med Ole Wessel Wesselsen Åsland gnr 44-8, f. 1797 d. 1830. Han hadde tidligere vært gift med Maren Kristine Nilsdatter Hvål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Jeg glemte å nevne at side 206 omtaler husmannsplassen Trengen under gården Hvål.Siden ektemannen døde samme år som de ble gift, 1830, så er det jo mulig at hun giftet seg igjen i 1831.Ole og Maren fikk et barn, Olevine f. 1830 d. 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk skal du ha - da tror jeg at dette er den rette, for første barn i det ekteskapet som ble inngått i Svarstad blir kalt Olavine f 1831 - iflg bygdebok for Lardal (eller dette er kanskje mest sannsynlig det samme barnet)!Stod det noe om foreldre til Maren?Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Her kan det nok også være tale om oppkalling da Ole fra første ekteskap hadde barna Olevine f 1822 og Inger Maria f 1824 d 1829. Dersom Olevine fra andre ekteskap døde i løpet av et års tid så er det kanskje ikke så rart om det neste barnet også fikk navnet Olevine/Olavine.Jeg finner ikke noe om foreldrene til Maren, hun kom vel fra Sommerstad, gnr. 82, så hun er kanskje omtalt der i et senere bind av Sandsværs historie. Jeg har bare bind 3 og 4 og bind 4 går til gnr. 67.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

I KLOK 12 1796-1817 (kort 2 av 3) for Sandsvær 1807 finner jeg dåpen til Maren Syrine Larsdatter.Det er så utydelig at jeg greier ikke lese dato for fødsel eller dåpsdag.Far: Lars Olsen Sommerstad. Faddere: Rolv ...(greier ikke tyde det), Tollev og Hellik Olsen Sommerstad.Når du da går til folketellinga 1801 for Sandsvær, finner du en Lars Olsen 31 år, med kone og 1 barn.De bor da på Sommerstad eie. Det er vel trolig at de er de rette. Jeg finner ingen annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Dersom Lars Olsen var 31 år gammel i 1801 så kan dåp i 1770 av følgende Lars Olsen fra Borge i Sandsvær kanskje omtale samme person.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja takk!Da er vel kanskje Ole den Ole Asbjørnsen som ble døpt 17.4.1746 i Sandsvær som sønn av Asbjørn Larsen Omholt - Asbjørn døpt 30.11.1700 Omholt, død 31.12.1777 og gift 1731 med Anne Syversdtr (Sigvardsdtr) Klauvstad f 8.5.1705. Anne datter av Sigvard Thorsen og Ingri Olsdtr.Ole Asbjørnsen gift 04.01.1768 i Sandsvær med Anne Larsdtr Nordlia f 22.2.1743 i Sandsvær. Det forklarer i tilfelle navnene til barna - Lars og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Lars Olsen f 1770 d 1817 med familie finner du omtalt på side 85 i Sandsværs historie bind 4 og faren Ole Asbjørnsen f. 1740 d. 1791 med familie på side 40. I bygdeboka vil du nok finne masse opplysninger om disse personene og slekta så du bør nok få tak i et eksemplar av boka for å kunne få best mulig oversikt. Dersom du har behov for enkle oppslag kan jeg selvsagt hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hagen

I KLOK 12 1796-1817 Sandsvær finner jeg vielsen, (Efteløt kirke)til Lars Olsen Wettestad og Marie Knudsdatter Biertnæs(disse navnene stemmer jo med de som står i ft. 1801, bare ikke gårdsnavna) De forlovet seg 4.januar 1799 og giftet seg 4. søndag i advent 23. des. samme år. Forlovere: Anders Qvernene, Halvor Winnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hjertelig takk il dere begge!Jeg drar til Paris! nå og håper at bygdeboka er ledig når jeg kommer tilbake.Hilsen Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.